Vad göra med en kraschad hoj GSX 750 ES?

Vasakent

Ny medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Vasa
Hoj
Suzuki gsx 750es
Nu har jag kraschad min Suzuki Gsx 750 ES -84. Den var så gammal att jag inte hade helförsäkring på den. Så nu får jag ingen ersättning alls för hojen från försäkringsbolaget.

Så nu står jag här med en krockad hoj som jag inte vet vad jag ska göra med. Skulle vilja reda upp den men vet inte om jag kan få begagnade delar till den i Finland (där jag bor) o hur mycket det kan bli att kosta.

Här är iaf skadorna som jag har sett på den vid första granskningen.( hojen står hos polisen än)

- böjda framdämpare
- sprucken motorkåpa vänster fram
- sprucket plexi
- punktering fram o kanske sned fälg
- sned pakethållare o bortsliten topbox
- backspeglarna av
- ordentligt snett styre
- kåpan intryckt på högra sidan
- buckla i tanken

Det är väl ungefär de där sakerna som jag har hittat vid en snabb överblick. Det kan hända att det dyker upp mera fel när man börja plocka isär den också.

Nån som har nåt gott råd till mig vad jag kan göra med hojen?

Tacksam för olika tips o alternativ
 
Nu är jag lite negativ men det låter som det är läge att skrota den, om du har som mål att återfå ursprungsskick. Annars kan det vara läge att köra vidare med en repig men trafiksäker cykel..

Är gafflarna sneda så är säkerligen framhjulet kass och styrhuvudet är troligen kass. Motorkåpan går att fixa eller så finns där en uppsjö på skroten.
Resten är kosmetiskt och det kostar kanske lite väl mycket att reparera i förhållande till värdet på hojen.

Jag hade mätt upp styrhuvudet och kollat om framhjulet var kass inna jag började pilla med något annat.
 
riv ur maskin fixa motorkåpa å bygg gocart eller nått annat ballt?
 
http://www.blocket.se/vi/12354011.htm?ca=4_s
tex.


har du lite bygglust o tycker du kan göra nå kul.
köp nå tre ekrat från en nyare sportis. en usd gaffel kanske..
korta bakändan... el kanske bara sänka..
kåpa behövs ej.. ett runt lyse bara.
under 10000 så har du en egen o spec hoj som ingen annan har :tummenupp
 
Håller med Boris Jr...annars "skänk" bort hojen för en billig peng till någon yngre hojbyggarspirant så kanske vi får se ett schysst bygge framöver => För pengarna du får köper du en pava Koskenkorva och försöker glömma vad du precis har ställt till med :tummenupp
 
Oavsett om det är vettigt eller inte att laga så om du vill ha tag i delar så kan det här enligt mina erfarenheter vara ett bra ställe : http://www.rnmc.se/
 

Jag körde av vägen ungefär en kilometer från Sundom bron på väg mot Sundom. Åkte av nån anledning över i vänster filen o sen ner i diket på vänster sida. Sen rutschade jag där i ca. 50 meter innan jag krockade med en lyktstolpe.

Känns så dumt att jag inte vet varför jag åkte över till vänstra filen. Jag brukar ju bara köra där om jag kör om någon o om jag hade gjort det den här gången så borde det ju ha funnits vittnen till olyckan men det gör det inte.

Har inte råd att ge bort skrotet o har inte heller råd att köpa nya dyrar delar för att få den i skick. Men jag vill iaf försöka få den i körbart skick till nästa säsong så jag kan köra igen då.

Sist o slutligen så verkar det inte vara så stora fel på den. Det är väl framdämparna som är sneda som ställer till mest problem. Styret är ju lätt att byta ut till clip-ons eller nåt. Har inte fått hem hojen än så jag vet inte så mycket mer förrän det.

Är iaf tacksam för att det finns folk som vill komma med tips här. Det tackar jag för.
:yoparty
 
Är iaf tacksam för att det finns folk som vill komma med tips här. Det tackar jag för.
:yoparty

Har själv en ES och på din beskrivning så låter det inte som ngt våldsamt så jag tror inte att styrhuvudet är snett, det är trots allt ganska kraftigt. Jag har iaf aldrig fått wobbel.

Det jag skulle göra är att stötta upp hojen och ta loss framgaffelbenen. Byt packboxar och köpa nya innerben, eller leta reda på begagnade framgaffelben / hel gaffel på ngn hojskrot eller leta bland annonser. Begagnad framfälg på samma sätt.

Styrhalvorna är ju omöjliga att rikta om de är böjda (gjutna) så av med dem och på med ett par risers och ett crosstyre eller clip-ons. Resten (förutom motorn) är kosmetiskt.

Madbulle här på SH har lite GSX-bitar inne såvitt jag vet. Lite byggtips i den här tråden :)
 
Har fått hem skrotet

Har hämtat hem skrotet nu o sett att motorblocket också har spräckt sönder på undersida. Någon bult till ett motorfäste hade också gått av. Till på köpet tror jag att vi hade sönder bommen som stängde av parkeringen vid polisen då vi hämtade hojen. Den höll på att stänga när vi skulle köra ut med bilen så en av oss höll upp den medan den andra körde genom bilen. Så lämnade bommen på hälften när vi åkte därifrån. Fattas bara att jag måste reparera den också.
Eländet tar aldrig slut.

Borde väl iaf börja med att tömma bensintanken o förgasarna o sen börja plocka sönder den. Med min otur så kommer det säkert att dyka upp en massa saker än som har fått nåt fel i smällen.

Inte blir det bättre av att jag fortfarande känner av hjärnskakningen o att hela kroppen är som ett stort blåmärke. Gissa om humöret är långt nere i botten just nu.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top