Vad göra med badrummet?

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Hej. Jag är totalt uppgiven på badrummet i den nya lägenheten. Flyttade in som första ägaren i maj detta året. Då såg allting bra ut. Fräsch, ljus lägenhet med fint badrum. Nu efter typ 6 månader är det lite annorlunda..

Från första dagen började jag hitta småsaker att anmärka på. Allt från hack i golvet till dåligt täckande färg i taket samt ojämna väggar och slarvigt monterade köksluckor. När glädjen av en ny lägenhet ga snabbt hade lagt sig och jakten på fler brister och fel istället blev den huvudsakliga sysselsättningen hittades exempelvis:

Repor i köksluckor, repor i glasrutorna, repor i fönsterskivorna (sandsten), fuktfläckar på (i?) väggarna, slarvigt monterade garderober, slarvigt lagda golv och stora hack på många ställen, repor i vitvaror, ojämnt golv i hallen (stenplattor), dåligt täckande färg på väggar och i tak (inget spacklingsarbete och bara målat med ett lager färg kom det fram senare).

Golvet, vitvarorna, köksluckorna och väggar + tak är åtgärdat än så länge.
Det som kvarstår är ett enormt bakfall i badrummet (golvet är dessutom så ojämnt lagt att man tydligt känner nivåskillnader mellan plattorna), ett badrumsskåp som är helt värdelöst (monterat direkt under vasken. Gjort i spånskiva som började svälla redan efter första dagen. Nu har det svällt upp mer än 1cm på vissa ställen och ungefär 0,2- 0,5mm runtom alla öppningar/fogar), samt lite annat kraffs. Bakfall och ojämna plattor har jag lärt mig att leva med. Det är ändå "bara" kosmetiska detaljer. Okej bakfall är inte bara kosmetiskt.. Men det går att leva med ett tag.

Det som är riktigt vidrigt är badrumsskåpet. Det är ett litet, meningslöst skåp som ändå bara är fullt med gamla parfymer och duschgrejer. Jag hade gärna bara slitit ut det men så lätt är det inte. Handfatet är anpassat till att ha ett skåp under sig (ojämn, kantig och ful undersida). Sen blir inte saken bättre av att skåpet såklart är skruvat in i väggen på två skenor. Skåpet i sig hänger alltså på skenorna i någon krokliknande montering. Skåpet är nu alltså rejält fuktskadat och har börjat bidra med en ga otrevlig lukt till badrummet. Jag vill ha bort det. Nu! Blöt spånskiva ska inte vara det mest hälsosamma enligt vad jag har hört. Dessutom är det ful som stryk.

Hur gör jag? Är det bara att åka ut till Bauhaus och liknande och hoppas hitta ett mer gediget skåp som tåler fukt? Något som dessutom passar rakt av? Brukar underskåp till vaskar vara väldigt speciella mellan modeller och tillverkare eller finns det någon sorts standard?

Tacksam för all hjälp jag kan få här. Skåpet ska bara BORT! ><

Om det är nybygge hoppas jag att du sett över möjligheterna att få ersättning?

I nybygge finns det garantier... och nej, bakfall i badrummet är inte saksamma... det är generalfel och kan orsaka framtida mögelskador.

Ring byggföretaget och begär en besiktning med åtgärdslista.

Nybyggen idag, i synnerhet hyreslägenheter, håller fett dålig standars. Flyttade själv till en nybyggd hyres där det var riktigt dåligt byggt.
Mattan i badrummet var bla så dåligt limmad så den satt inte ens mot väggen i överkant vid inflyttning, fint för där lär det ju inte dimma ner lite vattenånga när man duschar??:va

Grannhuset hade mögel i takena i förrådena innan huset var färdigbyggt.

Bor du i bostadsrätt så ska DU inte behöva fixa skiten, det är ju uppenbart byggfusk!

Nybyggen idag, i synnerhet hyreslägenheter, håller fett dålig standars. Flyttade själv till en nybyggd hyres där det var riktigt dåligt byggt.
Mattan i badrummet var bla så dåligt limmad så den satt inte ens mot väggen i överkant vid inflyttning, fint för där lär det ju inte dimma ner lite vattenånga när man duschar??:va

Grannhuset hade mögel i takena i förrådena innan huset var färdigbyggt.

Bor du i bostadsrätt så ska DU inte behöva fixa skiten, det är ju uppenbart byggfusk!

Det är bostadsrätt och självklart ska dom som har byggt huset få stå för allting. Men just nu vill jag bara ha ett nytt vaskskåp och då byggföretaget såklart drar ut så länge på det som dom bara kan så tänkte jag köpa ett själv.:)

Tråkigt att allting ska stressas fram sådär! Jag hade gärna väntat både en och två månader extra med att flytta in mot att allting hade gjorts noga och med lite stolthet. Nu känns det verkligen haffsigt och oengagerat. :(

Det är bostadsrätt och självklart ska dom som har byggt huset få stå för allting. Men just nu vill jag bara ha ett nytt vaskskåp och då byggföretaget såklart drar ut så länge på det som dom bara kan så tänkte jag köpa ett själv.:)......................

Det där med yrkesstolthet verkar helt och hållet dött ut, gäller det flesta yrken som finns idag verkar det som.

Se till att spara kvittot då och berätta att du var tvungen att köpa något att ha så länge pga av mögelskador och lukt!

Vad var det för företag som byggde skiten?

Det där med yrkesstolthet verkar helt och hållet dött ut, gäller det flesta yrken som finns idag verkar det som.

Ovan är speciellt gällande hantverksyrken. Man måste ju ha lite ork kvar efter jobbet så dom svarta pengarna kan dras in också och då fuskar man. Det är ju ändå ingen som märker..

Vad var det för företag som byggde skiten?

Jag vet inte hur mycket jag kan skriva här utan att det blir massa gnäll som kan försvåra för mig sen. Men det är ett svenskt bolag som mest sysslar med hyreslägenheter som är fastighetsägare. Ett tyskt bolag har stått för bygget och dom har i sin tur anlitat byggare från ett bolag som gick i konkurs strax efter att huset stod klart eller sådär. Dom är kursade nu åtminstone. Antingen har dom kursat för att alla deras byggen varit crap, eller så blev detta huset crap för att dom ändå redan visste att dom skulle kursa.:confused:

I vilket fall som så känner man sig mer än lite överkörd när man får veta sånthär i efterhand. Självklart kunde man varit mer nitisk innan man flyttade in, men en nybyggd lägenhet i ett av stans finare områden borde ju vara någorlunda okej. Men icke! ><

Gör ingenting utan att ha samordnat det på plats med den som ska stå för garantierna. Då blir det inga diskussioner om att du eventuellt har orsakat skador osv.

Jag vet inte hur mycket jag kan skriva här utan att det blir massa gnäll som kan försvåra för mig sen. Men det är ett svenskt bolag som mest sysslar med hyreslägenheter som är fastighetsägare. Ett tyskt bolag har stått för bygget och dom har i sin tur anlitat byggare från ett bolag som gick i konkurs strax efter att huset stod klart eller sådär. Dom är kursade nu åtminstone. Antingen har dom kursat för att alla deras byggen varit crap, eller så blev detta huset crap för att dom ändå redan visste att dom skulle kursa.:confused:

I vilket fall som så känner man sig mer än lite överkörd när man får veta sånthär i efterhand. Självklart kunde man varit mer nitisk innan man flyttade in, men en nybyggd lägenhet i ett av stans finare områden borde ju vara någorlunda okej. Men icke! ><

Det är inte så att du bor i västra hamnen? Och att husen byggdes av S--?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra