Vad göra med avlagda hjälmar

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Hej!

Har samlat på mig några hjälmar som jag inte använder längre. Vill göra nåt kul av dem men vet inte vad. Någon som har något tips? Någon som vet var man kan hitta fler hjälmar. Behöver inte var i toppskick men dock inte helkrashade.

Ge dem till Handelsboden på deras hjälmbytardag:
https://www.facebook.com/Handelsboden.mcklader/posts/10153192812551715

"Räddningstjänsten i Karlstad tränar säker hjälmavtagning. Det är viktigt att inte orsaka mer skada om en motorcyklist skadat sig i en olycka. Handelsboden skänker alla inbytta hjälmar från våra hjälmbytardagar till Räddningstjänsten för att de ska kunna träna detta förfarande inför de skarpa lägen de utsätts för varje år."

Jag gjorde en "wall of shame" i vardagsrummet med några hjälmar, ett vitrinskåp med kallvit LED-belysning och mitt förra (klotade) skinnställ hängande på väggen bredvid.

Min sambo, som vill inreda som Ernst, hatar det! :)

Nu kanske jag är helt okunnig här när det gäller hjälmbytardagar och vad hjälmarna används till. Har liksom aldrig passat på att inhandla hjälm då eller för den delen satt mig in i vad de inlämnade hjälmarna används till.
Förutsatte bara att det var någon variant av standard att de användes vettigt, som i Handelsboden exemplet.
Är idén att skänka dem till räddningstjänsterna något som kommer från Handelsboden skall de ha stort credd för det. :tummenupp
Det ska de iofs ha annars också :)

Och är idén helt ny och jag skulle arbeta inom en större central motorcykelorganisation så skulle jag spinna vidare på det hela och prata med räddningstjänsten och fråga "Hur många hjälmar behöver ni och hur vill ni ha dem fördelade ute i landet?". För att sen dra ihop en kampanj med t.ex. handlarna där man ser till att räddningstjänsten ute i landet varje år får vad de behöver.

Jag gjorde en "wall of shame" i vardagsrummet med några hjälmar, ett vitrinskåp med kallvit LED-belysning och mitt förra (klotade) skinnställ hängande på väggen bredvid.

Min sambo, som vill inreda som Ernst, hatar det! :)

Oavsett om hon vill inreda som Ernst eller inte så tycker jag att hennes inställning till din inredningssmak låter relativt sund.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman