Vad göra i Sydney i ca en vecka?

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Jaha, nu har det ordnat sig som så att nästa gång det är dags att jobba så ska jag kliva på i Sydney :banana Och då tänkte jag eventuellt åka ner en vecka innan och turista lite, det är ju liksom inte så att man är där varje dag. Så, vad finns det att göra? Helst inte för långa utflykter utan i just i Sydney med omnejd. Hur är vädret runt mitten av februari, början av mars? Allt input är av intresse.

de e ju bra med raskravaller nu iaf :D .. de kanske håller i sig

Thermal skrev:
Jaha, nu har det ordnat sig som så att nästa gång det är dags att jobba så ska jag kliva på i Sydney :banana Och då tänkte jag eventuellt åka ner en vecka innan och turista lite, det är ju liksom inte så att man är där varje dag. Så, vad finns det att göra? Helst inte för långa utflykter utan i just i Sydney med omnejd. Hur är vädret runt mitten av februari, början av mars? Allt input är av intresse.

Bondi beach=breeeewdar i världsklass :fakta

Sidney Tower=seriös höghöjdsträning, tror fan jag fick i mig 10 gin o tonic, öppnade redan kl 0900 :tummenupp

Operahuset, fet djurpark, ännu fetare delfinarium med hajar och andra coola undervattensmonster finns också att tillgå om man är på det humöret.

Sen finns det ju ett seriöst RLD också om man är på kvällspartyhumör, kommer inte ihåg vad det hette....Kings Cross var det kanske :va
Bra bestyckat med mer eller mindre suspekta barer, strippklubbar osv.....tror du fattar :hihi

Thermal skrev:
Hur är vädret runt mitten av februari, början av mars?
Sommartid är december till februari och runt 25 grader (ca18 i skrivande stund), Mars blir väl sensommar/tidig höst då. Runt 12 grader vintertid men det är inte förens i Juni. I februari är luftfuktigheten ganska hög så det kan bli varmt och klibbigt inne i stan.

Sevärdheter:
Hamnen som Sydney är byggd runt är döpt efter kapten James Cook som officiellt upptäckte Australien och seglade in 1770. Det fartfulla livet i Sydney kretsar runt hamnen och The Opera House. Det finns många nattklubbar, caféer och restauranger där. Sevärdheter: Sydney Harbour Bridge stod färdigt 1932 och kostade 20 milj. dollar att bygga. Idag kostar det ett par dollar att åka över den. En aus dollar är ungefär sex kr. Bron har fyra filer och två tågspår. Den ligger 150 m ovanför vatten. Sydney Opera House är ritad av en dansk. Den byggdes 14 år efter den ritades och stod färdig 1974. Det är Sydneys världsberömda byggnad. Den har många musiksalar i sig. Taket till byggnaden kommer från Sverige. Sydney Tower är ett torn där man kan se nästan hela Sydney. den är 301 meter hög med restaurang och affärer på toppen. I Maritime museum finns det gamla segelbåtar På Sydney Akvarium får man stå på ett åkande band som går under en stor pool med hajar och andra spännande vattendjur.

Annars kan du ju hälsa på vithajarna. :D

Man tackar för tipsen, keep em commin :tummenupp Naturligtvis så kommer det ju bli standardgrejer som operahuset o bondi beach. Det här Kings Cross låter intressant, ligger det i närheten av centrum? Vet tyvärr ännu inte var jag ska bo. Hur ser det generella kostnadsläget ut, i hela Sydney alltså? Hur stor bör budgeten vara exklusive boende?

Hoppas ärligt talat att raskravallerna är över, har lite svårt med så mycket känslor o konflikter på en gång. Dessutom är jag lite strykrädd av mig :död

*DanTheMan* skrev:
Sätt dig i garderoben på hotellet o tajja hela veckan.
Jag menar hur svårt kan det va att hitta på nåt där :hihi

Om du inte e trött på vintern har du ju grymma backar ett par timmars resa därifrån.
Annars kan du leta här:
http://www.sydney.com.au

Nja, det känns väl lite overkill att åka till Sydney bara för att masturbera. Det går alldeles utmärkt att göra på hemmaplan, behöver inte ens en garderob. Jag vet inte hur svårt det kan vara att hitta på nåt där,, det är därför jag frågar :va

Har varit hemma i 3 dagar nu, o är redan trött på kylan, så skidor vet jag inte om det lockar. Men det är ju ett alternativ.

en storstad som små många andra... stick iväg ett par dagar utanför stan. Hyr bil (eller mc), eller bussen (billigt och finns massor) åk norrut eller söderut. Finns så många sköna ställen att softa på precis norr om Newcastle (coffs harbour och däromkring). Ta in på ett vandrahem, låna en bräda. Eller åk inåt landet (Mudgee - rena vilda västern) och omkring Blue Mountains.
Att flyga inrikes är även väldigt billigt med Virgin Blue

Men i Sydney, missa in "lunchtime strippers", finns på ett flertal "hotels" (pub'ar)... behagligt att vila ögonen på medanst du äter lunch och tar en kall öl. Ta färjan över till Manly (½ dags utflykt) från downtown sydney.

Gillar du äventyr...

så kan jag rekommendera dej att testa på abseiling, canyoning eller klättring i Katoomba (Blue Mountains).
Med tåg från centralstationen i Sydney tar det ca 1,5 t.
Oehört spektakulärt...
Min bror jobbar som instruktör och guide på ASM och skulle nog tycka att det är kul med lite besök från Sverige.
Här kan du läsa mer: http://www.asmguides.com

2fast4hjo skrev:
Sevärdheter:
Hamnen som Sydney är byggd runt är döpt efter kapten James Cook som officiellt upptäckte Australien och seglade in 1770. Det fartfulla livet i Sydney kretsar runt hamnen och The Opera House. Det finns många nattklubbar, caféer och restauranger där. Sevärdheter: Sydney Harbour Bridge stod färdigt 1932 och kostade 20 milj. dollar att bygga. Idag kostar det ett par dollar att åka över den. En aus dollar är ungefär sex kr. Bron har fyra filer och två tågspår. Den ligger 150 m ovanför vatten. Sydney Opera House är ritad av en dansk. Den byggdes 14 år efter den ritades och stod färdig 1974. Det är Sydneys världsberömda byggnad. Den har många musiksalar i sig. Taket till byggnaden kommer från Sverige. Sydney Tower är ett torn där man kan se nästan hela Sydney. den är 301 meter hög med restaurang och affärer på toppen. I Maritime museum finns det gamla segelbåtar På Sydney Akvarium får man stå på ett åkande band som går under en stor pool med hajar och andra spännande vattendjur.

1. Det fartfyllda livet kretsar INTE runt The Opera House, i hamnen kan man helt korrekt hitta lite drag.

2. 315 m, bar on the top :fakta
Eller bjöds det osanningar av bartendern :va

3. Sydney Akvarium, så hette det ja, man tackar!

Last edited:
Manly beach rekommenderas en tur till utöver det som redan skrivits.
Bodde just i Cronulla (där kravallerna är/var)när vi var där för en månad sen, hajar inte riktigt varför just där, ruggigt trevligt när vi var där iaf.
Coogee beach är också trevligt :)

Jag tyckte stan sog ganska mkt, dyrt som fan ocksa :lol
Men operahuset ar ju najs, spana brudar pa Bondi beach osv
Kolla pa fladdermoss som ar stora som hundar ar en hit ocksa :D

Annars kan man passa pa att bli full, det ar roligt dar :hej

Hade jag åkt till Aussietralien så hade jag stuckit utanför staden direkt! Där finns sjukligt mycket djur, ormar, ödlor osv. som man kan hitta. Men det är ju klart, om man inte är intresserad av sådana djur så finns det bättre aktiviteter att hitta på.

Om du har österländskt utseende och inte gillar att springa så är nog garderobsidén inte så dum. Har du inte österländskt utseende men gillar att springa så finns det alltid "brun utan sol" krämer :)

Här har du lite olika bilder från Sydney trakten
BLUE MOUNTAINS
bluemountains.JPG

bluemountains1.JPG

BONDI BEACH
bondibeach.JPG

HARBOR BRIDGE
harborbridge.JPG

MANLY BEACH
Manly.JPG

manly1.JPG

OLIKA BILDER FRÅN SYDNEY STAD
opera.JPG

sydney.JPG

therocks.JPG

Last edited:
kite surfa e grejen att göra gå en kurs och du kommer bli biten direkt en jävla kick

Något som jag uppskattade inne i Sidney var Imax biografen. Världens största 3D bio. Annars som vanligt, Bondi, Bluemountens, manley, zoo och hamnens fina restauranger. Var själv i Sidney i 11dagar när jag var där nere.

Orkar inte förminska bilderna, men jag har en hel del från Au.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT