Vad göra åt svullet/skadat knä?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Igår gjorde jag en grej som påverkade mitt knä på ett väldigt negativt sätt. Nu kan jag inte böja benet ordentligt och det är svullet på utsidan av benet samt stenhårt strax ovanför knät. Och det stramar som fan längs med låret hela vägen från knät.
Jag är orolig att jag kan ha skadat nånting inne i knät men jag har aldrig råkat ut för det tidigare så jag vet inte hur det brukar arta sig.

Vad är det som brukar pajja i knät och vad gör man åt det?
Jag ska försöka hinna till vårdcentralen så de kan kolla upp det men jag vet inte om jag hinner det innan nyår dessvärre :(
Ska man göra något innan dess om inte svullnaden går ner?
Det känns lite bättre när jag har rört mig litegrann och mjukat upp knät men det är fortfarande obrukbart.

För att få ner svullnaden ska man helst hålla det högt och sätta på bandage så snabbt som möjligt. Kyllning är en bra sak också, handduk med kallt vatten eller liknande. Är skönt att lägga en kudde under knäet när man sover också.

Vad som har hänt kan är svårt att säga, beror lite på vad du gjorde. Men en gissning skulle vara ett korsband eller menisken(meniskerna).
Drog av ett korsband för ett par år sen och det finns roligare saker. Tog lite drygt 1.5 år innan jag blev hyfsad igen.

Skulle dock kolla med en läkare så snabbt som möjligt. Och ta det lugnt så du inte förstör något mer om något är trasigt.

Nu har jag inte läst hela tråden, men har du prövat borra?

Pettan skrev:
2678669 För att få ner svullnaden ska man helst hålla det högt och sätta på bandage så snabbt som möjligt. Kyllning är en bra sak också, handduk med kallt vatten eller liknande. Är skönt att lägga en kudde under knäet när man sover också.

Vad som har hänt kan är svårt att säga, beror lite på vad du gjorde. Men en gissning skulle vara ett korsband eller menisken(meniskerna).
Drog av ett korsband för ett par år sen och det finns roligare saker. Tog lite drygt 1.5 år innan jag blev hyfsad igen.

Skulle dock kolla med en läkare så snabbt som möjligt. Och ta det lugnt så du inte förstör något mer om något är trasigt.

Men gjorde det ont hela tiden eller bara vid belastning? Mitt dunkar inte eller så när jag inte rör på benet så att säga.

Dee_cati skrev:
2678723 Men gjorde det ont hela tiden eller bara vid belastning? Mitt dunkar inte eller så när jag inte rör på benet så att säga.

Låter inge roligt det där du.

Men som sagt försök ta dig till en läkare så fort som möjligt, med lite tur så är det "bara" en muskelsträckning eller att du har fått vätska/vatten i knät.

Lycka till :tummenupp

Att det är svullet kan delvis bero på att du har en inre blödning i knäet. Då _måste_ du tömma knäet på blod/sörja. Först när svullnaden gått ner kan man undersöka vad som är trasigt och om det kan läka av sig självt. Ta dig till din vårdcentral eller om det gör jävligt ont (vissa knäskador kan göra så in i helvets ont!) så ta dig till akuten.

Och du, du ska inte ta någon bedövning när de ska sticka in den där tjocka plastsprutan de använder för att suga rent knäet. Det gjorde inte jag. :cdevil

Dee_cati skrev:
2678723 Men gjorde det ont hela tiden eller bara vid belastning? Mitt dunkar inte eller så när jag inte rör på benet så att säga.

När jag gjorde illa knäet var smärtan näst intill olidlig...i 30sec. Sen kom en väldigt...um...behagligt värmande känsla som faktiskt var skönt. Var uppe och gick ett par minuter efter olyckan, visst det var svullet men det gjorde inte så ont.
Så jag tog det lugnt ett tag med idrotten tills svullnaden hade lagt sig, UTAN att uppsöka läkare..:huvet Gjorde illa knäet direkt igen och då fattade jag väl att något var fel.

Men som sagt, doktorer e bra grejer, kolla med dom.

Zee skrev:
2678940 Att det är svullet kan delvis bero på att du har en inre blödning i knäet. Då _måste_ du tömma knäet på blod/sörja. Först när svullnaden gått ner kan man undersöka vad som är trasigt och om det kan läka av sig självt. Ta dig till din vårdcentral eller om det gör jävligt ont (vissa knäskador kan göra så in i helvets ont!) så ta dig till akuten.

Och du, du ska inte ta någon bedövning när de ska sticka in den där tjocka plastsprutan de använder för att suga rent knäet. Det gjorde inte jag. :cdevil

Men det där lät ju trevligt! De ska inte stoppa in något någonstans på mig, den saken är säker.
Anledningen till att det kanske inte gör så fruktansvärt ont är att jag käkar värktabletter mot min rygskada och det kan ju påverka en del.
Idag så är det lika svullet men jag har gått mkt mer och det mjukar upp det hela så att säga. Men något är knas iaf, för när jag böjer det lite för mycket så kommer en fruktansvärd smärta och det känns som att något tar emot inne i knät.
Jag får traska (eller kanske åka bil...) dit i slutet på veckan eller början på nästa men att suga ut något är inget som låter aktuellt :(

Jag läste i mekforumet att bulor kan motverkas med hjälp av skruvtving och i vissa fall i kombination med upphettning, tex skärbrännare eller dyl. Lycka till!

r1man skrev:
2680306 lägg av

Vem pratar du med?

Idag är svullnaden betydligt mindre och knät är mera rörligt än tidigare. Högläge och lite smärtstillande har gjort susen och idag har jag knatat på som bara fan, säkert en kilometer eller mer.
Nu är det bara lårkakan och blåmärken kvar, men detta löser jag enkelt genom att sova på andra sidan :D

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år