Vad göra åt död tuta?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Fick anmärkningen "signalanordning ur funktion" vid senaste besiktningen, vilket jag enligt protokollet "ansvarar för att åtgärda snarast". Hmm, har aldrig haft problem med tutor tidigare, vart ska man börja att leta efter felet egentligen?

/Martin

Har du tillgång till en multimeter, kolla i så fall att det kommer spänning till tutan när du trycker på knappen.

Om det finns spänning - rengör polerna och testa igen. Fortfarande ur funktion - byt ut tutan.

Om det inte finns spänning - följ de båda trådarna bakåt och mät på så många ställen du kan. Om du helt plötsligt får spänning på ett ställe så är det med största sannolikhet där felet ligger.

Vanligen/ibland är det spänning på tutan hela tiden o knappen jordar ena anslutningen.
/u

Jag fick samma anmärkning på min besikning men det är ju en lite äldra cykel som är lite mer "basic". Jag kollade först om jag hade ström in i själva tutan, och det hade jag, så jag monterade lös den och kollade på den. På min satt det en skruv som gick rätt in i tutan som jag inte kom på vad det var förnågot. Den skruvade jag in en bit, och när jag skruvade tillbaka tutan funkade den. Det var alltså nån typ av "stämskruv" (längre ut = lägre ton, för långt ut = ingen ton :) ). Kan vara värt att kolla.

OT

Killen med tutorna var ju helt hysteriskt kul! :fakta

Jag ser ut någonting såhär just nu: :rofl

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back