Vad gör slip-on för motorcykeln?

DanTheMan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Smedjebacken
Hoj
Kawasaki ZX6-R -98, Superorginal
Jag helt nybörjare. Jag har precis köpt en Kawwa zx6-r och det verkar som ett Slip-On är ett måste (enligt andra).
Vad är det för någonting? Jag vet att det har med ljuddämparen att göra, men får man mer effekt, coolare ljud, eller vaddå?!

Ursäkta den här idiotiska frågan, man jag kan inte hålla den inne nå mer :rodnar
 
DanTheMan skrev:
Jag helt nybörjare. Jag har precis köpt en Kawwa zx6-r och det verkar som ett Slip-On är ett måste (enligt andra).
Vad är det för någonting? Jag vet att det har med ljuddämparen att göra, men får man mer effekt, coolare ljud, eller vaddå?!

Ursäkta den här idiotiska frågan, man jag kan inte hålla den inne nå mer :rodnar

Coolare ljud, högre poser value och marginellt mer effekt. Har den bieffekten att du automatiskt kommer att vrida mer på högre handen å på så vis riskera högre böter och större sannolikhet att hamna i farliga situationer..... m a o absolut inget måste. ;)
 
Slip-on är en populär benämning på tillbehörsljuddämpare som låter din hoj andas lite bättre och tala högre :) Du kan vinna några hästar och lite vrid om du ser till att bestycka förgasarna efter den nya ljuddämparen. Men ett slip-on är inget måste, vill du inte att cykeln ska låta mer så behåll originaldämparen, den är dessutom polis- och besiktningsvänlig och håller högre kvalitet.
 
Oj jäklar. Det var snabbt svarat.

Det var som jag misstänkte...

Är det svårt att sätta på Slip-On? Är det svårt att bestycka förgasarna?

Tack för de snabba svaren!
 
DanTheMan skrev:
Oj jäklar. Det var snabbt svarat.

Det var som jag misstänkte...

Är det svårt att sätta på Slip-On? Är det svårt att bestycka förgasarna?

Tack för de snabba svaren!

Montera slip-on är skitenkelt... En slangklämma och fästet för ljuddämparen... tar ca 5-10 minuter att byta...
 
I Bike testet så satte de på ett slipon o PC o det gav 20 hästar vid 8000 varv... ganska hyffsat!! :fakta
 
Det finns slip-on som är besiktningsbara. Jag har ett Leo Vinci SBK på Kawan och en polare körde med Yoshimura genom besiktningen. Cykeln andas bättre och med ombestyckning, så gav det 10% mer effekt och vrid på slangen.

Montering av slip-on är ju inte svårt, men ombestyckning av förgasarna bör man vara lite händig för att det ska gå bra. Inget märkvärdig dock om man har tålamod och bra verktyg. En bänkning i DynoJet eller liknande är bra om man sedan vill ha ett perfekt resultat vad avser luft/bränsleblandning över hela registret.

I Uppsala har det sedan gammalt alltid varit så att folk skaffar slip-on eller helsystem - det ska bara vara så! Andra ställen är det mer ovanligt på. Vet inte varför det blivit på det sättet. Jag köpte ett för ljudets skull och effekten var en ren bieffekt (ordvits!). På senare år har det blivit tvärtom :)
 
SkorvKalle skrev:
I Bike testet så satte de på ett slipon o PC o det gav 20 hästar vid 8000 varv... ganska hyffsat!! :fakta

Det är ju en viss skillnad på vilken sorts hoj du sätter ett slip-on på. En sporthoj/race rep påverkas ju inte lika mycket av ett slip-on i o m att fabriken har försökt att klämma ut så mycket hästar som möjligt redan i standardutförande om man jämför med en hoj där det inte har varit meningen att klämma ut så mycket hk som möjligt från början.

Vilken hoj va det? gsx1400? Det finns ju ingen chans att få en ökning på 20 hk på en gsxr, zx-r, r1, r6, cbr å dylika hojar med enbart ett slip-on och ombestyckning. På nyare race rep/sporthojar så kan man nog säga att ett slip-on ger en marginell effektökning, som har mycket liten betydelse för själva användningen.

Överlag så är väl inget svårt varken att byta till slip-on eller ombestycka, det beror på hur mycket du skruvat hoj förrut eller hur noggrann du är, vet vad du håller på med och tar en sak åt gången.

Sunt förnuft fungerar även bra när det kommer till att skruva hoj.
 
På gixxer 1000. Som av med i senaste bike, bytte dom system och pc, det gav otroligt många hk. Ingen annan i testet gav mer än 1-5hk och gixxern låg en bra bit över det. Kommer ej ihåg antal därför skriver jag det ej.
 
SkorvKalle skrev:
I Bike testet så satte de på ett slipon o PC o det gav 20 hästar vid 8000 varv... ganska hyffsat!! :fakta
Jag gråter blod att/om AftonBike lyckats lura nån med den mätningen.
/u
 
Har ni hört den förut?

Aaaaa...åsså läggeru på ett silpon, ett kå-en-filter å dynåjett så fåru 10 hästar till...MINST!
 

Bifogat

  • healer.jpg
    healer.jpg
    6.3 KB · Visningar: 7,337
Min låter fruktansvärt mycket mer med mitt slipon....inte för att det gör nåt!!!!!!
Ville bara berätta :)

Vad va det för jävla bild Teddy????????
 
Troligen nån bluffmakare som opererar med bara händerna o utan bedövning (av patienten).
Fint inlägg om trovärdighet, tycker jag.
/u
 
20 hästar på en 1400-kubikare låter inte allt för otroligt med tanke på vilka ljuddämpare som sitter på där från början. Jag själv har ifs bara erfarenhet från 1200 Banditen. Ett slip-on på min (då, 1998) sprillans gjorde 13 hästar och ett 5 cm hål i luftburken med ombestyckning ytterligare 7 hästar. Från 99 till 119 på bakhjulet.
 
Som vanligt är svaret tyvärr inte ett enkelt ja eller nej;
Resultatet beror på utgångsmaterialet. Olika hojar har olika
saker som begränsar effekten. Var värsta begränsningen
sitter är svårt att veta utan att ha provat. Intelligent gissning
kan ev. hjälpa på traven, men bäst är ju om nån annan redan
provat sig fram.

Ett dumt, men i bästa fall illustrativt exempel: Om Andersbrink säljer
1400an i öppnat skick så kan knappast nästa ägare få 20 hk till
på ett annat blås o ett nytt 5cm hål i luftburken. Om det sen är
Andersbrink eller fabriken som levererat den i det skicket spelar ingen roll.

Sen är det få som verkligen kollar vad en hoj kan ge med enbart
bänkning o intrimning. Så de flesta jämförelser är mellan orginal
hoj utan intrimning och hoj+slipon och intrimning.

Om jag kommer ihåg rätt så var Bike testerna vi talade om ovan
rätt tänkta, jämför justerade orginal m justerad m slipon. Men
eftersom dom sumpade mätningarna blev resultatet oanvändbart.
/u
 
Ett slip-on kanske inte ger så mycket på topp men på min
Thundercat 600 så blir det en klart märkbar skillnad i
mellanregistret medan det nog inte ger ett smack på topp...
På en större motor med bra mellanregister från början märker
man nog mindre skillnad tror jag.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top