Vad gör man vid punka?

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
Tja gubbs!

Jag tog hojen till jobbet idag, alltid lika nice ;)
Dock så fick jag tydligen en liten glasbit i bakhjulet som slutade med en punktering... Hojen står på parkeringen vid jobbet, kunde köra så långt iaf. Men nu är det helt platt och hojen går knappt att rulla...

Vad gör man? Kan man för det första laga däcket (som är slanglöst) eller måste jag ha ett nytt?
Hur tar jag mig till däckfirman, för jag kan ju knappt rulla hojen och har inte tillgång till en släpkärra...
 
Skulle ta "däck-på-burk" eller vad det nu heter, och pumpa upp!
Sedan kan du väl iaf ta dig till en däckfirma som fixar resten!
Hoppas det inte var nytt däck,,, så jävla dyrt med nya i onödan!
 
Jag har använt s.k Tire plugs hette det iaf i Cali. Ett litet kitt som kostade bara ett par dollar. Medföljer en fil, ett snöre och tub med härdare (tror jag det var). Enda problemet jag hade med denna plugg var när jag hade hojen på en Dynobänk och pluggen flög ut under ett test.

Sålänge du som sagt inte gör några högfartskörningar så kan du använda såna pluggar. Jag hade alltid sådant med mig i hojen utifall nått hände nånstans ute i ödemarken.
 
Ta dej till en däck kille som du litar på. Be han plugga däcket med en sk tratt plugg(rågummi). Jag har nästan jämnt haft en plugg i mina däck och det funkar, tror inte riktigt på dessa laga själv hemma prylarna.

Viktigt när man monterat plugg är att köra lugnt dom första 10-20milen, så den hinner sätta sig och härda(av värme) ordentligt. Min däck kille sa benhårt till mej att nu håller du samma hastighet som det står på skyltarna i 10-20mil, sen kan du gasa fritt.
 
Däck på burk gör i alla fall att jag kan köra en bit, om jag har tur. Det kan ju vara så att glasbiten inte tätar...

Att plugga med gummi är väl farligt?
Har hört att man tvingas ha slang i hjulet då. Slang ska ju vara farligt om den går sönder. Slangen gör att man tappar all luft snabbt och att hojen blir jättesvår att hålla på vägen om man få punktering igen...

Någon som har erfarenhet av detta?
 
Qwerty skrev:
Ta dej till en däck kille som du litar på. Be han plugga däcket med en sk tratt plugg(rågummi). Jag har nästan jämnt haft en plugg i mina däck och det funkar, tror inte riktigt på dessa laga själv hemma prylarna.

Viktigt när man monterat plugg är att köra lugnt dom första 10-20milen, så den hinner sätta sig och härda(av värme) ordentligt. Min däck kille sa benhårt till mej att nu håller du samma hastighet som det står på skyltarna i 10-20mil, sen kan du gasa fritt.

Gött, det låter som jag kan lita på trattplugg med andra ord. Måste snacka med en stabil gummigubbe... Får leta runt i Göteborg...
 
sportlj skrev:
Däck på burk gör i alla fall att jag kan köra en bit, om jag har tur. Det kan ju vara så att glasbiten inte tätar...

Att plugga med gummi är väl farligt?
Har hört att man tvingas ha slang i hjulet då. Slang ska ju vara farligt om den går sönder. Slangen gör att man tappar all luft snabbt och att hojen blir jättesvår att hålla på vägen om man få punktering igen...

Någon som har erfarenhet av detta?

Däck på burk hatar däckkillarna. Som sagt jag har kört nästan konstant med plugg av rågummi i både låg och hög fart (har iof aldrig testat fortare än 260km/h)och aldrig har jag haft problem med att jag tappat luft eller plugg. Och nej jag har ingen slang i mina däck. För med min normala tur så brukar jag jämt få punka när jag har nya däck.
 
Har tänkt på detta tidigare om man skulle få punka..
Är man för långt borta och inte får tag i nån polare med bil & släpkärra
så kommer jag utnyttja min försäkring..
500kr kostar självrisken och hojen blir bärgad till närmaste verkstad...
Bättre än att lämna den vid vägen..

Så nu har man nummret innlagt i mobilen iafall att...
 
Qwerty skrev:
Däck på burk hatar däckkillarna. Som sagt jag har kört nästan konstant med plugg av rågummi i både låg och hög fart (har iof aldrig testat fortare än 260km/h)och aldrig har jag haft problem med att jag tappat luft eller plugg. Och nej jag har ingen slang i mina däck. För med min normala tur så brukar jag jämt få punka när jag har nya däck.

Jo, de tycker inte "däck på burk" är nåt att ha. Kör pluggmetoden men komplettera gärna med en lapplagning från insidan också. Jag kom 100 mil på nytt däck sen var det dags för min del.
 
Montera av skiten!

sportlj skrev:
Gött, det låter som jag kan lita på trattplugg med andra ord. Måste snacka med en stabil gummigubbe... Får leta runt i Göteborg...

Montera av skiten åk till någon gummiverkstad (ex. Euromaster vid Gasklockan eller någon annan du har haft kontakt med) låt de laga däcket med en gummiplugg.

Kör sedan försiktigt första milen. Därefter kan du börja köra lite hårdare. Men tro inte att du kan fullgasa utan större risk än med ett friskt däck. Dvs. du bör gasa med förstånd och inte toppa bågen.

// Niklas
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top