Vad gör han med kon? (varning!)

Det går att öppna en ko ända in i våmmen utan någon vidare bedövning.
Det händer att man tvingas göra det om kon har tuggat i sig balsnören eller ensilageplast.
Här har de monterat en "ventil", förmodligen för att kunna ta prov på nedbrytningen av fodret.
Ser mycket värre ut än vad det (förmodligen) är.

Ja, det är på riktigt.

Har ni aldrig sett det där förr?

Det går att öppna en ko ända in i våmmen utan någon vidare bedövning.
Det händer att man tvingas göra det om kon har tuggat i sig balsnören eller ensilageplast.
...
Ser mycket värre ut än vad det (förmodligen) är.

Ja eller om kossan har förstoppning. Helt ofarligt ... eller?

[YOUTUBE-ID]sMLKXzGiEe4[/YOUTUBE-ID]

Hur fan skulle det inte kunna göra ont då? Fan tänk själv ha ett öppet sår rakt in i din mage. Sjukt...

Finns vissa människor som har en kran eller vad fan de är i huvudet. Kommer heller inte ihåg vad för sjukdom man måste ha för att få dessa finesser. Men läkare hittar på en massa åt oss med ;)
Kon har nog inte ont direkt. Vi människor är riktigt klena jämfört med dessa djuren. Men visst fasen är de obehagligt.

Finns vissa människor som har en kran eller vad fan de är i huvudet. Kommer heller inte ihåg vad för sjukdom man måste ha för att få dessa finesser. Men läkare hittar på en massa åt oss med ;)
Kon har nog inte ont direkt. Vi människor är riktigt klena jämfört med dessa djuren. Men visst fasen är de obehagligt.

Vi människor har ju stomi och sånt med, för den delen.

Min dotter har inte en kran men däremot en övertrycksventil inopererad i skallbenet för att dränera ut ryggmärgsvätska.
Hennes är det stopp i.
Fick det när hon precis fyllt tre år.

Hade hon varit relativt nyfödd hade det kallats för vattenskalle i folkmun!

470698_jpg_502598img216.jpg

Ja, det är på riktigt.

Har ni aldrig sett det där förr?

Yes, SLU-kossorna har ofta sånt (jobbade där förut). För att kunna utvärdera foder m.m. Ser dock jäkligt mysko ut :näsblod

Vi människor har ju stomi och sånt med, för den delen.

Ja de är en sak som är jävligt räligt. De som har stomi måste ju ha nära till dass.

Yes, SLU-kossorna har ofta sånt (jobbade där förut). För att kunna utvärdera foder m.m. Ser dock jäkligt mysko ut :näsblod

De är typ modernt bonderi eller vad de heter. Allt ska bli perfekt, inte de minsta fel. Vet inte hur de är nu när de utvärderar fodret men visst ändrar de kosten om de inte får perfekta värden ?.
Storbönder här är inte "bönder" de är forskare. De gör prover på sin mark sår de som är bäst just då.
De gamla bönderna fick faktiskt fram godare kött och grönsaker. Men vi är för mycket människor för att de ska kunna producera på de viset nu.

Last edited:
Ja eller om kossan har förstoppning. Helt ofarligt ... eller?

[YOUTUBE-ID]sMLKXzGiEe4[/YOUTUBE-ID]

Det där är trumsjuka och det fungerar precis så.
Gasen läcker från magen ut under skinnet.
Det blir sådant tryck att lungorna inte orkar med och kon dör.
Ganska bråttom att öppna.
Man brukar använda ett verktyg som slår in en hålpipa/hylsa så att gasen kommer ut.
Luktar inte hallon.
Det varnas för att gasen kan explodera, men om det någonsin hänt vet jag inte.

Är verkligen kunskapen om lantbruk så låg hos gemene man, nu för tiden?

Ser nu att jag verkar spydigare än vanligt i förra inlägget.
Inte meningen.
Blir bara lite förvånad/förskräckt över att en kultur som använder "bonde" som skällsord har så dålig insikt.
Eller:
Förvånad är jag egentligen inte.
Jag har märkt att allt eftersom nya ämnen införts på skolorna, så har tiden försvunnit för praktiskt användbar allmänbildning.

Jag skulle hellre se mer slöjd, teknik, fysik (praktisk), kemi, matematik och biologi i skolorna i stället för datorkunskap och hemspråksundervisning.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan