vad går sönder(el)

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Vad går sönder när man sätter batteriet på fel håll?

Det är en cbr 600 f 87

Förmodligen nån styrbox och lite sånt, hade död på ett blinkersrelä så.

AleX skrev:

Det är en cbr 600 f 87
Ingenting!
Sätter du däremot polerna åt fel håll och slår på tändningen och sitter där och funderar varför din sadel ryker och inget ström kommer så kan väldigt mycket ta skada. Men nu borde det rimligtvis vara så att det finns en huvudsäkring vid batteriet som borde löst ut så man kan ha tur. Men ett tips är att låta bli med att montera polkablarna fel på batteriet.

Hurså btw...har du gjort det?

AleX skrev:

Det är en cbr 600 f 87
Oj...

Om du inte slog på tändningen så borde allt ha klarat sig. Men eftersom du frågar så misstänker jag att du slagit på tändningen.

Kolla prylarna i "dyrhetsordning" dvs kolla och byt först säkringarna, sedan testar du reläerna. Är det forfarande paj då så är det risk för att tändningsbox eller annat tråkigt dyrt gått sönder.

Vad händer om du sätter batteriet rätt och testar ? Är det helsvart ? Funkar belysning men inte startmotor ?. Funkar startmotorn men den startar inte ?

Paroxyst skrev:
Ingenting!
Sätter du däremot polerna åt fel håll och slår på tändningen och sitter där och funderar varför din sadel ryker och inget ström kommer så kan väldigt mycket ta skada. Men nu borde det rimligtvis vara så att det finns en huvudsäkring vid batteriet som borde löst ut så man kan ha tur. Men ett tips är att låta bli med att montera polkablarna fel på batteriet.

Hurså btw...har du gjort det?

Klart som fan att jag gjorde de :

Hojen e tvär död.....

Något har gått.. för när jag satte till kablarna så blixtra det till på polerna (som det kan göra) men efter det så hände inget om man gjporde om det..

Allt e dött

säkringar går tyvärr inte sönder när sånt händer..

AleX skrev:
Hojen e tvär död.....

Något har gått.. för när jag satte till kablarna så blixtra det till på polerna (som det kan göra) men efter det så hände inget om man gjporde om det..

Allt e dött

Är huvudsäkringen fortfarande hel så är det troligt att du bränt laddregulatorn/likriktaren.

AleX skrev:
Hojen e tvär död.....
Allt e dött
Skulle vilja påstå att utgångbudet vid felpolning är: ALLT
Om inte så är varje hel pryl efteråt en bonus...
På seriös professionell elektronik offrar man ett par spänn på att montera ett felpolningsskydd, en diod a 2 spänn som vid felpolning gör att närmaste säkring smäller, men här talar vi om prylar där det gäller att spara så mkt det går...
Jag vet att många styrboxar har detta skydd så börja du med att leta trasiga säkringar och få igång hojen - sen blir det ju lite roligare med att hitta ev flera hela prylar..

(Jag har en gång monterat ett spegelvänt batteri på min Kawa (+ och - "felvända", allt klarade sig mmen den innehåller ju bara gammal, tålig elektronik..)

Du ser...

AleX skrev:
De va huvudsäkringen... :banana
Du ser, nån japan hade tänkt till och monterat ett felpolningskydd.. nånstans, som knäckte huvudsäkringen!
Inte tur, bra jobb. Honda förstås!
(Rasslet konmmer nog från nån Yamma i närheten...)

Paroxyst skrev:

hmm..

Vill du ha en förklaring?

Om man bara monterar något fel så brukar eletroniken strycka med direkt
en säkring är gjord så att den ska slmälta när belastningen blir för stor.
Och den känsliga eletroniken kan inte klara av att där kommer ström fel och innan (om) säkringen går så är redan eletroniken kass.

SÅ vidare inte det finns just en diod som gör att strömmen går genom denna.. :banana

(trodde inte det fanns det på en så gammal hoj lyckligt vis hade jag fel

RedBaron skrev:

jag trodde detta med först.. så jag tog bort kamkedjesträckaren och kollade den o den rör sig fint 8fylltde den med olja med

Men raslet verkar vara kvar.. eller iallafalöl så uppkommer det ett klonk när man släpper gasen..

:4skrika

AleX skrev:
jag trodde detta med först.. så jag tog bort kamkedjesträckaren och kollade den o den rör sig fint 8fylltde den med olja med

Men raslet verkar vara kvar.. eller iallafalöl så uppkommer det ett klonk när man släpper gasen..

:4skrika
Nu är jag ju bättre på V-twins, men om möllan har balansaxel (-axlar) så kolla bussningarna på den (de).

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna