Vad gäller ???????

Teke

Member
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Blade
Har precis ringt runt till olika bolag å frågat pris
å döm om min förvåning när Linda hos IF
sa att en halv/helår skulle kosta 3530 kr
alltså en klass 7 zon 1 26år hoj för 3500
jag täcknade den så klart men innerst inne så vet man
att detta inte kan stämma, frågade dock 2ggr
om hon kolla på en halvförsäkring fråga även
om premien 2ggr. Hon sa att hon precis hadde börjat
där så kanske hon glömde sista siffran i priset?
man får väll se när brevet kommer, men om det visar sig
att Linda uppgav fel pris vid täcknande av förs. kan man inte
kräva att det uppgivna priset skall gälla?
nåja kanske inte man ska rusta för strid
innan man vet vad det står i brevet, men det är helt klart
FÖR bra för att vara sant, 3500 betalar nu 17000

If brukar väl ange pris per månad? :hej

EDIT: missförstå mig inte. Hoppas verkligen att jag har fel, men jag tror att det är per mån...... :(

Last edited:
Som jag har förstått det så kan man kräva att få den premie som man kommit överrens om första gången, det är väl trots allt ett muntligt avtal?. Jag har en bekant som råkade ut för detta när han tecknade en bilförsäkring för fem år sen. Efter lite tjafs fick han den lägre premien. Det kan nog vara bra att veta vem man pratade med, vilket du ju vet...

Gixxer-Anders skrev:
If brukar väl ange pris per månad? :hej

EDIT: missförstå mig inte. Hoppas verkligen att jag har fel, men jag tror att det är per mån...... :(

Enligt henne så var premien 3530år/312mån

Om ett f-bolag försäkrar din hoj i 7:an och ger fel premie skall de stå för sitt löfte. Då gäller det att ha skrivit ner vad personen i kundtjänst hette och vilken premie man fick exakt på kronan. Jag gjorde precis så iår (har lärt mig läxan... ;-). Jag fick en premie på 3000 kronor av LF men när fakturan kom stod där 5000 kronor. Jag ringde då upp och förklarade att de hade lovat mig 3000 och eftersom jag hade namn och exakt premie så kunde de genom att slå lite på sina datorer lista ut vad den personen hade gjort för fel och sedan fick jag en ny faktura på 3000 kronor.

En stor skillnad är däremot om f-bolag har försäkrat den tex i premieklass 3 och du har fått rätt premie för den klassen. Du kan givetvis fortfarande hävda att du skall ha den premien men då åtar du dessutom att ha strypningarna kvar i hojen hela året. Om du inte har strypningarna i hojen så kan försäkringsbolaget hävda att försäkringen inte gäller alls vid skadetillfället.

aha så är det säkert att lilla Linda har kollat på fel klass,
(är strypt på pappret) nåja bara att vänta på
förs.brevet å se,

...de vill gärna göra som de behagar

Jag var i liknande sits i början av säsongen.......

(Har haft denna story utlagd tidigare)
Hade tecknat min försäkring inför årsförfallodagen hos ett nytt bolag, IF......tecknade försäkringen i slutet av förra säsongen, 2002, med start på förfallodagen 030301. Fick en "hyfsad" premie jämförelse vis. Fick försäkringsbrevet med premieuppgifter och alla fakta om att jag godkänt försäkringen och att den skulle börja gälla vid årsförfallodagen. Alla mail ang diskussion om premien mm sparade jag, då jag ställt div frågor till dem om de kunde garantera den avtalade premien då försäkringen skulle träda i kraft..."inga probem" enl dem.

Ca 1 månad innan försäkringen skulle gälla fick jag ett nytt försäkringsbrev....med en NY årspremie....som var ca 8000kr DYRARE!

Jag tog kontakt med dem och förklarade som det var.....mailade in alla "reply" som jag fått på mina mail, samt en kopia av tidigare
försäkringsbrev............men icke då...........det var bara att höja enl "försäkringsagenten"....spelade ingen roll att jag hade "svart på vitt" om att de lovat mig den "billigare" premien trots att jag hade skriftligt på detta..............från 2 olika personer hos IF!!!

Men jag gav mig inte så ärendet gick ett snäpp högre, till en "chef" villken godkände mitt ärende och jag fick den premie jag hade tecknat mig för i det första läget....

Ska man härja så ska man härja..............det tog mig ca 3 veckor att reda ut det hela......;)

Back