Vad gäller vid besiktning?

Gick med
9 Sep 2006
Hoj
CBR 600 streetfighter + min första hoj: Yamaha TZR 125 -90
Hej alla fajtare! Jag har en streetfighter (CBR 600 -92), köpte den nu i somras. Den är ju aningen ombyggd och givetvis undrar jag ju då vad som krävs för att få den godkänd i besiktning.

I dagsläget finns det inga backspeglar, nummerplåten sitter in under bakkåpan, syns ganska dåligt tycker jag själv. Nummerplåtsbelysning saknas. Den har ingen bakskärm. Framlyset är bytt till nån slags fighterstylad kåpa. Det sitter miniblinkers på den. Hastighetsmätaren är en cykeldator utan belysning. Förutom det så har den ju i sann streetfighteranda ett crosstyre.

Hur låter detta? Tror ni det är godkänt? :va Om ni vill kan jag fixa fram några bilder på de olika delarna så får ni kanske en bättre känsla av vad jag menar.

Förutom detta har jag i vinter (kanske) tänkt byta bakdel å hojen. Problemet är att jag då måste kapa i ramen eftersom den är svetsad. Får man göra det hur som helst och i så fall, får man skruva ihop den sen eller måste man svetsa dit den nya bakramen?

Många frågor på en gång, men jag är tacksam för alla svar jag kan få.

Tack på förhand / Oskar :yoparty

DEN typen av saker har det inte frågats om tidigare här på SH. Typ, NOT! Sök och du finner hopers trådar med hänvisningar till VV hemsida där exakta regler finns.

andersbrink skrev:
2487683 DEN typen av saker har det inte frågats om tidigare här på SH. Typ, NOT! Sök och du finner hopers trådar med hänvisningar till VV hemsida där exakta regler finns.

Ok, ursäkta så mycket. Hoppas du inte dog av min besvärlighet.

Troligen är jag hopplöst kass på att leta upp dessa trådar där det finns info. Har letat nu i en timme och hittar inte nånting av värde (för mig). Kan nån tipsa mig om vart jag skall leta? Tack på förhand.

Har lite att göra så får väl bespara dig ett par minuters trådläsning då.

oskar.sjogren skrev:
2487565 I dagsläget finns det inga backspeglar

Behövs inga backspeglar.

oskar.sjogren skrev:
2487565 nummerplåten sitter in under bakkåpan, syns ganska dåligt tycker jag själv. Nummerplåtsbelysning saknas.

Nummerplåten ska vara läsbar bakifrån och från en 45 graders vinkel bakåt uppåt. Den måste vara belyst.

oskar.sjogren skrev:
2487565 Den har ingen bakskärm.

Hugger? Behövs alla fall inte.

oskar.sjogren skrev:
2487565 Framlyset är bytt till nån slags fighterstylad kåpa.

Om den är E-märkt är den ok om ljuset är vitt eller gult.

oskar.sjogren skrev:
2487565 Det sitter miniblinkers på den.

E-märkta = ok även här

oskar.sjogren skrev:
2487565 Hastighetsmätaren är en cykeldator utan belysning.

Hastighetsmätaren måste vara belyst för att vara godkänd. Sen har man hört om vissa som inte tagit sig genom ändå med cykeldatorer men är väl lite olika hur mkt besiktningsmannens fru vänstrat helgen före...

oskar.sjogren skrev:
2487565 Förutom detta har jag i vinter (kanske) tänkt byta bakdel å hojen. Problemet är att jag då måste kapa i ramen eftersom den är svetsad. Får man göra det hur som helst och i så fall, får man skruva ihop den sen eller måste man svetsa dit den nya bakramen?

Alla ändringar på ram, bakram, gaffelvinkel eller motoreffekt (höjning) måste följas av reg.bes. Sen om du gömmer det väl så att man inte tänker på det kan det nog funka att få igenom den om inte skillnaden är märkbar i utseende men nya arslet på.

ghandi skrev:
2487867 Har lite att göra så får väl bespara dig ett par minuters trådläsning då.

Behövs inga backspeglar.

Nummerplåten ska vara läsbar bakifrån och från en 45 graders vinkel bakåt uppåt. Den måste vara belyst.

E-märkta = ok även här

Hastighetsmätaren måste vara belyst för att vara godkänd. Sen har man hört om vissa som inte tagit sig genom ändå med cykeldatorer men är väl lite olika hur mkt besiktningsmannens fru vänstrat helgen före...

Alla ändringar på ram, bakram, gaffelvinkel eller motoreffekt (höjning) måste följas av reg.bes. Sen om du gömmer det väl så att man inte tänker på det kan det nog funka att få igenom den om inte skillnaden är märkbar i utseende men nya arslet på.

Dig ska jag kontakta nästa gång jag vill ha svar på något....snacka om utförligt.....:klappar

ghandi skrev:
2487867 Har lite att göra så får väl bespara dig ett par minuters trådläsning då.

Behövs inga backspeglar.

E-märkta = ok även här

Tackar och bockar. Väldigt schysst! :tummenupp

DunderDan skrev:
2487983 Dig ska jag kontakta nästa gång jag vill ha svar på något....snacka om utförligt.....:klappar

jobbar kväll, ensam på lagret = tid över :) men alltid skönt med lite komplimanger i jämförelse med den vanliga whinen och motsägelserna man brukar få så jag får väl tacka dig oxo då :D

oskar.sjogren skrev:
2488010 Tackar och bockar. Väldigt schysst! :tummenupp

Läs ovan, nemas poblemas :)

Last edited:
oskar.sjogren skrev:
2488644 Tack! Sådär visste jag inte man kunde göra. Man lär sig nåt nytt varje dag. :tummenupp

Tjena. låter som att det finns lite att göra. Ska du besikta i vår så har du lite tid att göra allt snyggt å rätt.

Polisen brukar heller inte gilla att numerskylt sitter inne i bakskärmen, den ska sitta bak på mc, sen går det delade meningar vad exekt är bak. Det finns de som har sin ns. sittande på hjulaxeln, v sida. Fast då ser man inte den från höger sida å de är ok ändå...:va :va snacka om regeltolkning.

Avstånd mellan blinkers fram å bak skiljer åxå, framljus ska ge en bra ljusbild, alla E märkta ljus ger inte det, satsa på projektor eller någon original lykta som ser bra ut till ditt bygge.

Backspegel är bra att ha, för din egen skull, så du har koll på vad som dyker upp där bakom, finns små fina grejor till det. Tom med blinkers inbyggt.

Reflex bak är ett måste vid besiktning, de godkänner normalt inte det som finns i bakljuset, nummerplåtbelysning likaså, finns kupolmuttrar som har inbyggd diodlampa, tex..:yoparty ..
Här finns en hel del kul att få ideer ifrån..
http://www.glow-special.de/shop/

Kolla på SF återförsäljare listan, massor av bygg godis..

Tyvärr så har vi själva ställt till med att polisen är gnällig över hur våra hojar är fixade, men vi ska vara glada att det inte är som i andra länder där inget annat än original tillbehör godkänns.:näsblod

Last edited:
Citat:
Inskickat av oskar.sjogren
I dagsläget finns det inga backspeglar

Jag har precis besiktat min "fighter", ringde tekniska och han sa att man MÅSTE ha två backspeglar på min 95:a!
Sen ang. blinkers så ska det vara minst 18cm mellan bakblinkers och minst 24cm mellan fram....Miniblinkers är Ok så länge de är E-märkta.
Skyltbelysning löste jag från Mekonomen, 52spänn tror jag den kostade....Inte så snyggt men den försvann direkt jag kom hem, tycker att bakljuset lyser upp tillräckligt, även om det är rött ljus...

Jonsssson skrev:
2489674 Jag har precis besiktat min "fighter", ringde tekniska och han sa att man MÅSTE ha två backspeglar på min 95:a!

Han vet inte vad han talar om, hur skrämmande det nu än är när han jobbar där han gör.

Har aldrig haft backspeglar på besiktning och har även blivit stoppad av polis som kollat upp om det behövs eller inte... svaret? -Nej tydligen behöver du inte ha backspeglar (sa polisen med citronsur min). Tycker själv att det är ganska skumt men men

Om han sen syftar på heltypade hojar/bilar eller vad det nu heter så får man ju inte ändra en endast liten detalj. Din är ju då från -95 men han kan ha läst fel paragraf etc.

Gabor skrev:
2488745 Polisen brukar heller inte gilla att numerskylt sitter inne i bakskärmen, den ska sitta bak på mc, sen går det delade meningar vad exekt är bak. Det finns de som har sin ns. sittande på hjulaxeln, v sida. Fast då ser man inte den från höger sida å de är ok ändå...:va :va snacka om regeltolkning.

Som jag skrev tidigare så är reglerna ganska enkla för reg.plåt den ska synas rakt bakifrån samt från en 45 graders vinkel bakåt uppåt, vilket även gör det möjligt för kromslädarna att sätta den på sidan av svingen då det inte specificerar om den ska synas i vinkel från sidorna.

Baklyset däremot ska synas från en 15 graders vinkel från höger och vänster så det måste ju då förslagsvis sitta "mitt" på hojen.

Uppgifterna kommer från tekniska kontoret (om man nu vågar lita på dom efter vad Jonsson hade fått för info :) )

Last edited:
ghandi skrev:
2489798
Uppgifterna kommer från tekniska kontoret (om man nu vågar lita på dom efter vad Jonsson hade fått för info :) )

Inressant läsning,, jag får nog fara ner i källaren med både tumstock och vinkelhake:tummenupp

ghandi skrev:
2489798 Han vet inte vad han talar om, hur skrämmande det nu än är när han jobbar där han gör.

Har aldrig haft backspeglar på besiktning och har även blivit stoppad av polis som kollat upp om det behövs eller inte... svaret? -Nej tydligen behöver du inte ha backspeglar (sa polisen med citronsur min). Tycker själv att det är ganska skumt men men

Om han sen syftar på heltypade hojar/bilar eller vad det nu heter så får man ju inte ändra en endast liten detalj. Din är ju då från -95 men han kan ha läst fel paragraf etc.

Jaså? Det var som fan! Rätt man på rätt plats alltså... Vilken tur då att jag lånade Jesses triumph speglar och inte köpte nya....:)

Last edited by a moderator:
oskar.sjogren skrev:
2487565 Hej alla fajtare! Jag har en streetfighter (CBR 600 -92), köpte den nu i somras. Den är ju aningen ombyggd och givetvis undrar jag ju då vad som krävs för att få den godkänd i besiktning.

I dagsläget finns det inga backspeglar, nummerplåten sitter in under bakkåpan, syns ganska dåligt tycker jag själv. Nummerplåtsbelysning saknas. Den har ingen bakskärm. Framlyset är bytt till nån slags fighterstylad kåpa. Det sitter miniblinkers på den. Hastighetsmätaren är en cykeldator utan belysning. Förutom det så har den ju i sann streetfighteranda ett crosstyre.

Hur låter detta? Tror ni det är godkänt? :va Om ni vill kan jag fixa fram några bilder på de olika delarna så får ni kanske en bättre känsla av vad jag menar.

Förutom detta har jag i vinter (kanske) tänkt byta bakdel å hojen. Problemet är att jag då måste kapa i ramen eftersom den är svetsad. Får man göra det hur som helst och i så fall, får man skruva ihop den sen eller måste man svetsa dit den nya bakramen?

Många frågor på en gång, men jag är tacksam för alla svar jag kan få.

Tack på förhand / Oskar :yoparty
Måste ni besikta hojjar?!:tungan

Jonsssson skrev:
2490560 Jaså? Det var som fan! Rätt man på rätt plats alltså... Vilken tur då att jag lånade Jesses triumph speglar och inte köpte nya....:)

Vågade han låna ut dyr speglarna från trajan?! :) eller som den heter numera, denengelskasatansskithögensomintegårvafanmanängör :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT