Vad gäller med dubbelljus?

bard

Måste fixa ett cafeobjekt!
Gick med
31 Aug 2004
Ort
ingarö
Hoj
SUZUKI GSXR1100-89
Tjena.

Är det någon som har koll på vad som gäller med dubbelljusen som tex gammla GSXR har?

Hörde tidigare att man bara får ha en lampa tänd när det är halvljus och att båda tänds först vid helljus?

Jag såg att nya SV650 använder båda lyktorna vid halvljus. Har det blivit någon lagändring?:va
 
Ja, det är tillåtet, men det finns vissa restriktioner. T.ex. får det inte vara längre avstånd än x cm mellan dem (vet inte värdet på x, orkar inte leta upp det nu). Är osäker på om du måste regga om den om du kopplar om gammelgixxern till att lysa med båda istället för en, men troligen måste du det.
 
Har väl att göra med avståndet mellan glödlamporna. Sen kan det måttet ha ändrats, eller att vissa cyklar blivit typade med ett visst utförande. I detta fallet med halvljus i båda reflektorerna. På äldre Gixxers- no no.
 
Det kan vara så att reflektorn ej är anpassad för det & därför ger en felaktig ljusbild
 
Djävla intressant fråga...

Jag vill ha dubbla halvljus på min 600rr... alla påpekar fan att jag har ett trasigt ljus...

Vet att regeln kom till för att inte andra medtrafikanter ska tro att det är en bil som kommer på långt avstånd... men är det inte bättre då att typ pensionärer får ompröva sitt körkort... eller att istället för alkolås installerar trötthetslås :rolleyes:

Jag tror inte att jag har 20cm mellan lyktorna... Jag måste ringa och kolla med myndigheterna vad som gäller... Får jag svar så skriver jag och berättar vad som gäller i denna tråd...

För övrigt så tycker jag att hojen drar åt höger när jag kör dagtid... Undrar vad det kan bero på?? :tungan
 
Mc fick inte ha dubbla halvljus tidigare, har hört vaga förklaringar om att de skulle förväxlas med en bil men då är man nog mer än lovligt dum om det inträffar. Har själv åkt gsxr 1100 och bytte helljus-insatsen till en hel+halv, alltså en likadan som redan sitter brevid. Besiktigade nog hojen 3 år efter bytet och ingen påpekade att det skulle vara olagligt, och såvitt jag har kunnat ta reda på så är det fritt fram nu när lagen är ändrad.
 
Mc fick inte ha dubbla halvljus tidigare, har hört vaga förklaringar om att de skulle förväxlas med en bil men då är man nog mer än lovligt dum om det inträffar. Har själv åkt gsxr 1100 och bytte helljus-insatsen till en hel+halv, alltså en likadan som redan sitter brevid. Besiktigade nog hojen 3 år efter bytet och ingen påpekade att det skulle vara olagligt, och såvitt jag har kunnat ta reda på så är det fritt fram nu när lagen är ändrad.

Det var ju enkelt att få det rätt genom att byta insatsen till en hel+halv det kan kanske bli svårare på en hoj där höger och vänster inte är likadana utan den ena är bara halvljus och den andra bara helljus.
Det är ju det som är det viktiga att man skall kunna blända av. Sen är det också det där med avståndet.
 
När jag plockade in min gamla fzr1000 från england kollade jag med bilprovningens tekniska informations linje och de sa att jag bara behövde se till att jag byta glas då den kom från uk men den var tidigare importerad från Italien så det var lungt.
Min hadde tidigare ägare kopplat så att båda lamporna lyste på halv och det spelar ingen roll längre sa de och den gick igenom reg bes utan problem.
 
läser ur MC-BOKEN "normalt får en tvåhjulig motorcykel bara vara utrustad men en halvljusstrålkastare.
Enligt ett eu-direktiv räknas två halvljusstrålkastare bara som en om avståndet mellan strålkastarna är 20 cm eller mindre "
 
Om jag minns rätt var det olagligt förrut men blev ändrat här för ett tag sen, det glada 90talet fick man ej ha dubbla halvljus. har för mig de blev ändrat -04 eller nå sånt. Läste nå liknande för ett tag sen.
 
Har haft ett gäng gixxer 1100 och haft halvljus i båda strålkastarna, inga problem. :tummenupp
 
Vägverkets författningssamling VVFS 2003:23

Halvljusstrålkastare


Övergripande krav


26 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall framtill ha en eller två halvljusstrålkastare som kan avge vitt ljus och belysa vägen framför motorcykeln utan att blända mötande.



27 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 skall framtill ha en eller två halvljusstrålkastare som kan avge vitt eller gult ljus och belysa vägen framför motorcykeln utan att blända mötande.



28 § Tvåhjulig motorcykel får ha endast en halvljusstrålkastare. Två halvljusstrålkastare med inbördes avstånd mellan de lysande ytorna av högst 200 mm betraktas som en halvljusstrålkastare. Sidvagn får ha endast en halvljusstrålkastare.

Motorcykel med två hjul framtill får ha endast två halvljusstrålkastare. Annan trehjulig motorcykel få ha en eller två halvljusstrålkastare.



29 § Tvåhjulig motorcykel av 1984 eller tidigare års modell får ha två halvljusstrålkastare, även om avståndet mellan de lysande ytorna är större än 200 mm.



30 § Halvljusstrålkastare som avger asymmetriskt ljus skall vara avsedd för högertrafik.



31 § Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1988 eller senare års modell skall vara

1. typgodkänd enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §),

2. typgodkänd enligt ECE-reglemente 1, 5, 8, 20, 31, 57, 72, 112, 113 (se 3 kap. 1 §), eller

3. av typ som uppfyller kraven enligt SAE J584b.

Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, avsnitt S7 i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.

Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1987 eller tidigare års modell behöver inte uppfylla kraven i första eller andra stycket om strålkastaren är av så kallad europeisk typ med skarp ljus/mörkergräns och under mörker och vid klar sikt tillfredsställande belyser vägen en sträcka av minst 40 m framför fordonet.



Installationskrav


32 § Har motorcykel endast en halvljusstrålkastare skall denna vara placerad i fordonets centrumlinje. En avvikelse av högst 100 mm är dock tillåten.



33 § Har motorcykel två halvljusstrålkastare skall strålkastarnas placering i sidled vara högst 400 mm men avståndet får vara större om motorcykel har främre positionslyktor placerade enligt 51 § och anslutna till det elektriska systemet så att de lyser samtidigt som halvljusstrålkastarna.



34 § Halvljusstrålkastares placering i höjdled skall vara lägst 500 mm och högst 1 200 mm.



35 § Halvljusstrålkastares geometriska synbarhet för motorcykel med en halvljusstrålkastare skall vara 15° uppåt och 10° nedåt samt 45° åt höger och 45° åt vänster.

Den geometriska synbarheten för motorcykel med två halvljusstrålkastare skall vara 15° uppåt och 10° nedåt samt 45° utåt och 10° inåt. Detta krav gäller även om tillkopplad sidvagn är utrustad med halvljusstrålkastare.



36 § Halvljusstrålkastare skall vara justerbara i vertikalled så att bländande ljus inte kan avges.

Halvljusstrålkastare får vridas med hänsyn till styrinrättningens vridningsvinkel.

Halvljusets vertikala lutning skall förbli mellan – 0,5 % och – 2,5 %, utom i de fall en anordning för manuell inställning finns.



Allmänt råd
Detta krav anses uppfyllt om strålkastaren är så inställd, att – sett i de utgående ljusstrålarnas riktning – till vänster om det vertikalplan, som går genom strålkastarens centrum och som parallellt med fordonets längdaxel, gränsen mellan belyst och inte belyst yta är horisontell och är belägen c:a 1 % av avståndet mellan strålkastaren och mätskärmen lägre än horisontalplanet genom strålkastarens centrum. Detta krav anses även uppfyllt för strålkastare som är av typ som godkänts enligt SAE J584b.



37 § Halvljusstrålkastare

1. får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,

2. får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta,

3. får bilda flerfunktion med framåtriktad strålkastare eller lykta.


¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Så svaret är att det är imellan reflektorkanterna det får vara högst 200mm.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top