Vad för typ av däck i glashal asfalt?

snakerider

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Kawa Z1000
Nu är det så att jag ska eventuellt köpa en hoj i Turkiet till sommaren, problemet är vägbanan. Den är vidrigt hal, alla som har åkt till ett land som har 40+ under sommarn vet nog att asfalten smälter och blir snor hal.

Nu till frågan antingen så köper jag en Motard eller en sporthoj jag är lite tveksam till sporthojen men känner ändå att det skulle vara kul att köra en sådan därnere grejen är just greppet vad ska man göra?

Hjälper det om jag köper R-däck skulle det bli märkbart bättre grepp eller ska man köpa slicks? Snuten är inte det störsa problemet om jag kör på slicks utan det skulle vara om det mot all förmodan skulle regna regn med lite damm på vägbanan är dödens, då kan man lika gärna plocka fram skrillorna!

Så lite tips önskas!

Last edited:
Jag skulle nog satsa på motard, då har man lite mer kontroll ifall det skulle släppa. Skulle man klota så händer det förhoppningsvis inte så mycket med hojen häller. Vet inte vad för däck man borde ha, men ett klistrigt framdäck är nog att föredra.

Jag var i Side i Turkiet för ett par år sen, och såg inte en enda hoj som ens med lite god vilja kunde kallas sporthoj. Kanske beror på att det är halt ja.

ola_sandin skrev:
Jag skulle nog satsa på motard, då har man lite mer kontroll ifall det skulle släppa. Skulle man klota så händer det förhoppningsvis inte så mycket med hojen häller. Vet inte vad för däck man borde ha, men ett klistrigt framdäck är nog att föredra.

Det lutar åt det hållet verkar som att man kommer åka hem med en kista annars :död

PacMan skrev:
Jag var i Side i Turkiet för ett par år sen, och såg inte en enda hoj som ens med lite god vilja kunde kallas sporthoj. Kanske beror på att det är halt ja.
såg en zx9a i Alanya. fräsh strandturk i naturskinn (läs shorts och bar överkropp) satt på och rökte när han åkte. :tummenupp
I thailand såg man mycket sporthojar, men även om det är halt så finns det många som är villiga att ta risken. även där fanns många possörer i naturskinn. såg bland annat en som smetat ut sitt naturskinnställ mot en trotoarkant en kväll.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...