Vad för olja i hydralisk koppling?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Min ktm 950 tappade trycket i kopplingen så jag ska ut och lufta den lite tänkte jag. I manualen ska man ha i SAE 10 Biodegradable hydraulic oil? vad fan är det? Det står att man inte får mixa denna olja med mineral oljor. det står även att man inte får använda bromsvätska. jag måste fixa detta ikväll.
Det jag har hemma är:

Helsyntetolja för bil, mineralolja för bil och mineralolja för mc. vad ska jag köra med tycker ni?

I en annan ktm jag hade förut så hällde jag bara i mc mineralolja och det funkade hur bra som helst i det år jag ägde den hojen.

Glöm denna fråga. Jag testade lite själv.
På bromsvätskebehållaren stod det mineraloil only. Testade för att pressa igenom mineralolja i hela systemet. Då funkade kopplingen men hantaget gick trögt att trycka in samt gick långsamt ut.
Pressade i framgaffelracingolja istället. Då gick det jättelätt in och snabbt ut och fungerar nu utmärkt.
Oljan som var i från början var helt svart och såg pissrutten ut. Hojen är en 06'a och har inte gått långt men när man såg detta känns det som att man borde byta olja minst en gång per år i kopplingen.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025