Vad för funktion har detta "gummi" som är slitet hos mig? (Bakre bromsok)

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Tjena!

Denna del möjliggör att bromsoket kan röra sig horisontellt när man bromsar. Hos mig är detta skyddande gummi skadat och det verkar vara riktigt jobbigt att byta. Är det viktigt att fixa detta? Kan tänka mig "leden" torkar ut fortare och att det kommer in skit. Eftersom jag pendlar med min mc blir det också en del åkning i regn vilket kan förvärra situationen. Bör jag oroa mig för detta? Tänkte limma ihop det men tror inte det blir jättebra, det mest optimala hade varit att byta ut gummit men har ingen aning om vad det heter och om det öht går att köpa.

uJaKKEMXbFE8Om8PylVqQB8M5XTxQtH6-Hhw03LHyL4

På bilden går det att se skadan!

Nu kan jag inte påstå att jag ser bilden men beskrivningen pekar på att det är tätningen till en glidbult som är dålig. Det leder garanterat till en kärvande/glappande glidbult på sikt vilket sliter mer belägg och skiva. Byt och se till att glidbulten är välsmord och inte nött eller rostangripen. Jag hade även bytt ev hela tätningar i förebyggande syfte, dom bör vara billiga.

Nu kan jag inte påstå att jag ser bilden men beskrivningen pekar på att det är tätningen till en glidbult som är dålig. Det leder garanterat till en kärvande/glappande glidbult på sikt vilket sliter mer belägg och skiva. Byt och se till att glidbulten är välsmord och inte nött eller rostangripen. Jag hade även bytt ev hela tätningar i förebyggande syfte, dom bör vara billiga.

Precis det jag behövde veta, tack!

Vad är lämpligt att använda som smörjning? Universalfett?

Last edited:
Vilken smörja beror på vad för gummi hylsan är gjord av. Skall dessa gummi hylsor smörjas bör det stå i handboken vilket fett/smörja.. Vitt vasselin är snält mot nästan alla typer av gummi.. Du kan ha vaselinet på läppar o händer med utan problem..

Universalfett blir bra. Vilket fett som helst som håller sig smetigt länge funkar.
Jag hade hållit mig ifrån koppar/alufett eller billiga prylar på sprayburk som kan vara tveksamma i längden.

Har aldrig varit med om sådana tätningar som inte tål petroleumfett.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT