Vad får man köra på bana?

Roach

Can't tuch This!
Gick med
18 Oct 2010
Hoj
YZ 250 F
Tja!

Tänkte bara kolla om någon här vet vad det är jag får köra på bana?

Jag har en cross och funderar på om jag FÅR köra den utan några modifikationer? Eller MÅSTE jag supermoto-kitta den?

Så min fråga är helt enkelt VAD MÅSTE JAG GÖRA? För att få köra på bana. Vill veta allt ifrån pappersarbete till meckning och inköp av delar.

Stort tack!

För att prova på behöver du inte najja allt, men ett uppsammlingskärl är att uppskattas ? skumt ord ,

Och du behöver byta ut kylvattnet med glykol i mot rent vatten eller vatten med waterwetter i.
Krachpuckar är kalas om du har men inte ett krav..

Du är välkommen till GröndalRaceWay oxå och pröva våran nyasfalterade bana när den är klar

Peter
GröndalRaceWay i Eskilstuna...

Du kan kolla på
supermotosweden.se

Så jag behöver inte ha SM däck o fäljar och så? Ingen licens?

Bara byta ut kylarvattnet och uppsamlingskärl... Vad e de?

tack för svaret pepe :)

För att prova på behöver du inte najja allt, men ett uppsammlingskärl är att uppskattas ? skumt ord ,

Och du behöver byta ut kylvattnet med glykol i mot rent vatten eller vatten med waterwetter i.
Krachpuckar är kalas om du har men inte ett krav..

Du är välkommen till GröndalRaceWay oxå och pröva våran nyasfalterade bana när den är klar

Peter
GröndalRaceWay i Eskilstuna...

Du kan kolla på
supermotosweden.se

Skulle behöva veta exakt allt som jag kommer att behöva... Eller eventuella tips på vart jag ska titta. Kollade Svemos hemsida och där står det massa grejer man måste ha...

Koll på kostnaden för att utrusta hojen med supermotard-kitt? :va

Last edited:
Om du kommer till oss i Örebro (skulle vara lättare för oss att hjälpa om du berättar var du bor) för att testa tar du med:
Hoj
Glatt humör
Vettig skyddsytrustning (t.ex skinnställ)
200:-

19"/21" slicks kan du få låna och kränga på plats.
Inte glykol i kylaren! Går att tappa på plats och fylla med vatten.
Uppskattas om du fixar nåt slags kärl (t.ex 0.5l pet) att dra dräneringsslangarna från förgasaren till.
Handtagsskydd som fäster inne på styret och i styränden är väldigt bra.
Gå över alla bultar, lock etc som kan vara farliga (olja, broms osv) innan du åker ut.

Kika på supermotosweden som Pepe sa - http://www.supermotosweden.se/?page_id=161 - för lite bilder och inspiration. Det som står där är vad reglementet säger om tävling, inte träning.

Om du kommer till oss i Örebro (skulle vara lättare för oss att hjälpa om du berättar var du bor) för att testa tar du med:
Hoj
Glatt humör
Vettig skyddsytrustning (t.ex skinnställ)
200:-

19"/21" slicks kan du få låna och kränga på plats.
Inte glykol i kylaren! Går att tappa på plats och fylla med vatten.
Uppskattas om du fixar nåt slags kärl (t.ex 0.5l pet) att dra dräneringsslangarna från förgasaren till.
Handtagsskydd som fäster inne på styret och i styränden är väldigt bra.
Gå över alla bultar, lock etc som kan vara farliga (olja, broms osv) innan du åker ut.

Kika på supermotosweden som Pepe sa - http://www.supermotosweden.se/?page_id=161 - för lite bilder och inspiration. Det som står där är vad reglementet säger om tävling, inte träning.

Okej stort tack! :Bugar

Kärlet lär ju inte vara något problem då ju. Låter mer som om det liknar typ improvisation? För jag letade runt lite och hittade inget färdigt. Och om jag inte förstog dig fel så är det alltså för att se till att det inte rinner ut bensin på banan. DVS stoppa ner dom 3 genomskinliga slangar som hänger ner under motorn? :va

Jag bor i Stockholm, och är helt ny på allt det här med Supermotard. Har kört cross sen jag va 9 år ung och kan hantera hojen, tror jag ivartfall :D

Har en Yz 250 F -08
och en yz 450 f -03 (möjligtvis -04)

Så det jag behöver göra med hojjen är alltså!!:

-Improvisera ett "spill-kärl" för bensinen.
-Skaffa sm-fälgar (Var? Vilken typ?)
-Skaffa sm-däck (Var? Vilken typ?)
-Sätta på barkbusters?
-Köpa skinnställ (ska ju göras förr eller senare ändå så)

Fick jag med allt :va

Uppsammlingskärl är till för i första hand soppan eftersom man lägger ner så pass mycket så att fuggen flödar ...

Om du ska åka med crossdäck så kommer det att vara jä...igt halt :näsblod

Jag var ute o filmade igår på våran ny asfalterade bana med min KTM690 med slitna endurodäck det var nära ett par gg.

http://www.youtube.com/watch?v=F-VW5zMIDG0
http://www.youtube.com/watch?v=MlDBQ1RYXoI

Okej, *Antecknar* ...fuggen flödar... Tackar! :Bugar :D

Okej, det har jag fattat oxå, märkt även när jag torrkör den runt gatan efter tvätt. MEN då e frågan FÅR jag köra med crossdäck? :va
Och annars vad ska jag skaffa för däck/fälgar? Går de med vilka som helst eller måste de bara specialarnasspeciellacosombygge??? :confused:

Kollar på dina vids as we speek :yoparty

Har jag förstått allt rätt nu med de två senaste inläggen? :P

Last edited:
Som Jocke "supermoto" sa så är du välkommen till någon av banorna så försöker vi hjälpa dig så gott det går ..
19" och 21" landsvägsdäck kan funka som sakt :tummenupp

Som Jocke "supermoto" sa så är du välkommen till någon av banorna så försöker vi hjälpa dig så gott det går ..

Okej, men de e samma som alla andra då eller?
Alltså kan jag ta typ xt 660x supermoto däck och fälg o slänga på min hoj?

Kan kanske få tag i någon yamaha meck och kolla... Annars blir det väll till o köpa nytt.

Men det där uppsamlingskärlet det är dom genomskinliga slangarna som jag snackade om tidigare som involveras där eller?

Danke bite schöön :bugar

Ses ute på banorna sedan då? :va

Nu måste jag bara välja mellan de två hojarna... Fan va svååårt! :huvet

Tack för svaren och har du ett tips om vilken hoj jag ska välja så mottages det VARMT :krama

Jag har alltså 19/21" SLICKS framtagna för supermoto att låna ut. Det går såklart bra att låna dem för att köra var som helst men jag vill ha lite koll på var de befinner sig.

Kom på att jag ju kört tävling med sånna däck. Lånade en CRF250 som jag satte på handtagsskydd på, najjade osv
DSC_0160.jpg

DSC_0175.jpg

_JSF5044.jpg

_JSF5069.jpg

Det går att improvisera uppsamlingskärlet men då skapar man sig ofta mer arbete än man fått om man gjort det ordentligt från början.

Några exempel, du får själv lista ut vilka som är improviserade.
Kolla gärna på fler bilder för att få mer grepp om hur man kan göra.

suzuki-05.jpg

honda-03.jpg

ktm-10.jpg

Last edited:
Jag har alltså 19/21" SLICKS framtagna för supermoto att låna ut. Det går såklart bra att låna dem för att köra var som helst men jag vill ha lite koll på var de befinner sig.

Kom på att jag ju kört tävling med sånna däck. Lånade en CRF250 som jag satte på handtagsskydd på, najjade osv
DSC_0160.jpg

DSC_0175.jpg

_JSF5044.jpg

_JSF5069.jpg

Det går att improvisera uppsamlingskärlet men då skapar man sig ofta mer arbete än man fått om man gjort det ordentligt från början.

Några exempel, du får själv lista ut vilka som är improviserade.
Kolla gärna på fler bilder för att få mer grepp om hur man kan göra.

suzuki-05.jpg

honda-03.jpg

ktm-10.jpg

Det ser asnice ut.
Hur funkar dom slicksen då? Och dom går att sätta på crossfälgarna som jag redan har?
Vart kan jag få tag på sånna?

OKej, jag ska försöka göra det så bra som möjligt alltså? :D

Vore väldigt skönt att få tips om hur jag ska göra med däcken och vilken av en 250 f och en 450 f som jag ska välja?

Stort tack för svaren :)
Jag har fått in idéen hos pappa nu oxå så nu återstår bara att komma på den enklaste och billigaste lösningen utan att kompromissa med kvaliten.
Som sagt, alla tips är välkomna. och är stort tacksam för all hjälp.

Det går såklart bra att låna dem för att köra var som helst men jag vill ha lite koll på var de befinner sig.

Nu ligger en omgång 19"/21"ute på våran bana för utlåning. Jag la dit dom i helgen.

Låter bra. Problemet är att man inte har möjlighet att ta sig någon stans just nu, ingen lapp och en farsa som e sjuk och ett obesiktigat släp xD

vilken av en 250 f och en 450 f som jag ska välja?

Jag har mest kört gata och lite bana med gathoj. Även offroad och provat lite crosshoj (fast inte på bana), så jag är kanske inte rätt person att svara.

Om båda är 4-takt så skulle jag ta 450:n.

Om skicket är mycket bättre på 250:n eller om 450:n känns klumpigare så kan det kanske väga över till 250:n fördel. Cross/enduro brukar ju vara ganska lätta och smala, så det är väl mest om 450:n är väldigt hög och 250:n inte är det.

Sen spelar det viss roll om det är storbana eller gokart bana också.
En 250 4-takt cross på start/mål raksträcka på en storbana :trött
Men det är väl bara att sätta väckarklockan :D

Har själv kört Honda NX 650 Dominator (ja det är en offroad) på Knutstorp en gång (skulle kört med Kawan, men klotade den :rolleyes:). Blev omkörd av allt och alla på start/mål rakan.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick