Vad får man göra för ändringar på en ram

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hoppas jag postar på rätt ställe.

Hur skall man tolka denna text och vad får man göra för ändringar på en ram?

1. huvudramen har ändrats (i sådan omfattning att motorcykelns försprång och/eller
axelavstånd förändratsI
),
2. bakvagnsramen har ändrats eller bytts ut (i sådan omfattning att motorcykelns försprång
och/eller axelavstånd förändratsI
),

Skulle man tex få bygga en helt ny bakram förutsatt att den är vettig och hållbar om man behåller svingen och stötdämparna och fäster stötdämparna på samma höjd och med samma vinkel så att inte försprång och axelavstånd ändras?

Om man vill tolka denna text lite vidlyftigt så tycker jag att det verkar vara fritt fram att ändra ramen ganska hej vilt så länge axelavstånd och försprång behålls. Skulle man dra det hela till sin spets så kunde man ju i sånt fall bygga en ny ram bara man behåller biten med chassinummer och lämnar hjulbas och försprång oförändrat.

Vad får man ändra innan man måste regbesikta om hojen?

Hoppas jag postar på rätt ställe.

Hur skall man tolka denna text och vad får man göra för ändringar på en ram?

1. huvudramen har ändrats (i sådan omfattning att motorcykelns försprång och/eller
axelavstånd förändratsI
),
2. bakvagnsramen har ändrats eller bytts ut (i sådan omfattning att motorcykelns försprång
och/eller axelavstånd förändratsI
),

Skulle man tex få bygga en helt ny bakram förutsatt att den är vettig och hållbar om man behåller svingen och stötdämparna och fäster stötdämparna på samma höjd och med samma vinkel så att inte försprång och axelavstånd ändras?

Om man vill tolka denna text lite vidlyftigt så tycker jag att det verkar vara fritt fram att ändra ramen ganska hej vilt så länge axelavstånd och försprång behålls. Skulle man dra det hela till sin spets så kunde man ju i sånt fall bygga en ny ram bara man behåller biten med chassinummer och lämnar hjulbas och försprång oförändrat.

Vad får man ändra innan man måste regbesikta om hojen?

Rent generellt sett kan man säga att du inte får göra några ändringar på ramen eller hojen som förändrar chassits geometri (gaffelvinklar, försprång, hjulbas, svinginfästning, stötdämparinfästning, hjuldimensioner) utan att ta ändringarna genom SFRO för kontroll och sedan en registreringsbesiktning som ombyggt / amatörbyggt fordon (beroende på hur stora förändringarna är).

Att svetsa i förstärkningar kring styrhuvudet, svinginfästningen eller stötdämparinfästningen är fritt fram för då gör du inget som strider mot de bestämmelser som finns kring förändringar i ramen. Så länge allt är gjort på ett fackmannamässigt sätt med schyssta svetsar och bra material.

Gör du förändringar, som t.ex. byta hjul, sving, gaffelkronor och framgaffel och behåller den geometriskt så nära original det bara går så skulle garanterat ingen besiktningsman lyfta på ögonbrynet och du kan med största sannolikhet besiktiga hojen utan problem i många år framöver. Här kan man dra en parallell till din tanke om att man rent tekniskt sett då kan ändra hur mycket man vill bara det inte syns - det kan du.

Men!

Kontrollorganen finns av en anledning. SFRO är inga muppar som bara är ute för att casha in på folk som vill bygga om fordon och gillar att pyssla i garaget, dom är där för att säkerställa att du bygger ett funktionellt och säkert fordon.

Så vill du bara kapa bakramen och bygga om till en kortare dito samt montera en schysst liten café-aktig sadel + kuts på din lilla Honda så är det fritt fram.

Last edited:
Det som fick mig att fundera på ändringar i ramen var det att jag fick tag på en GS450 bensintank och hittade denna sida på nätet med en moddad CB400N vilken har likadan ram som min moppe http://www.retrowriteup.com/honda-cb400n/

Tanken slog mig då att det ändå skulle vara "hyfsat lätt" att fixa till en helt ny bakram som är snygg och tar fram "cafe linjen" genom att byta ut rören som går uppåt mot stötdämparna och sen låta de rören möta ett rör som bockas som ett lång smalt "u" som fästs där rören till bakramen nu är fäst i huvudramen.

Skulle jag få för mig att göra nåt sånt här så skulle jag inte svetsa själv utan leja en kille som kan svetsa riktigt bra och som byggt några amatörbyggen bla en PV med V8 och några Ford 32 chassin.

Får väl ringa SFRO och hör vad dom säger hur mycket som får ändras innan dom skall kopplas in och jag har full förståelse att SFRO finns. Att börja kapa och bygga om en ram kan ju fort bli livsfarligt för både köregenskaper och hållfasthet om man inte har koll på vad man gör.

Det som fick mig att fundera på ändringar i ramen var det att jag fick tag på en GS450 bensintank och hittade denna sida på nätet med en moddad CB400N vilken har likadan ram som min moppe http://www.retrowriteup.com/honda-cb400n/

Tanken slog mig då att det ändå skulle vara "hyfsat lätt" att fixa till en helt ny bakram som är snygg och tar fram "cafe linjen" genom att byta ut rören som går uppåt mot stötdämparna och sen låta de rören möta ett rör som bockas som ett lång smalt "u" som fästs där rören till bakramen nu är fäst i huvudramen.

Skulle jag få för mig att göra nåt sånt här så skulle jag inte svetsa själv utan leja en kille som kan svetsa riktigt bra och som byggt några amatörbyggen bla en PV med V8 och några Ford 32 chassin.

Får väl ringa SFRO och hör vad dom säger hur mycket som får ändras innan dom skall kopplas in och jag har full förståelse att SFRO finns. Att börja kapa och bygga om en ram kan ju fort bli livsfarligt för både köregenskaper och hållfasthet om man inte har koll på vad man gör.

Att bara bygga om bakramen (men lämna stötdämparinfästning intakt) är inga problem, är nog snarare ett ganska lindrigt ingrepp att göra. Bara se till att det görs korrekt. :)

Att bara bygga om bakramen (men lämna stötdämparinfästning intakt) är inga problem, är nog snarare ett ganska lindrigt ingrepp att göra. Bara se till att det görs korrekt. :)

Jo en sån operation skulle jag till och med våga göra själv utan att känna mig tveksam på hållfastheten.

Dock tänkte jag mig en större ändring av bakramen och då ryker allt bakom motorn och blir nytt och även störtdämparfästena bak. Tänkte dock behålla geometrin och de dubbla dämparna bak på cykeln men nån sån ombyggnad med ny bakram gör jag inte själv utan vill ha nån som verkligen kan svetsa så det blir riktigt bra.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman