Vad får en bild kosta?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Vad får bilden kosta?

• Antal röstningar
    0

sandstream

Guest
Tänkte kolla vad ni som åker på bandagar tycker är ett skäligt pris för en bra högupplöst digitalbild på er som ni skulle vilja ha.

Utgå ifrån att bilden inte håller photoshoppad proffskvalité men duger fint för utskrift i upp till A4.

Max hundra kr... Beror lite på hur bra kvalitet och vad som händer på den.

Intressant att en majoritet just nu är beredda att betala upp till 100:-

sandstream skrev:
2402979 Intressant att en majoritet just nu är beredda att betala upp till 100:-

En jämn, bra och inte alltför hög summa. Själv har jag handlat en gång och fick då två bilder för 50 spänn.:tummenupp

sandstream skrev:
2402907 Tänkte kolla vad ni som åker på bandagar tycker är ett skäligt pris för en bra högupplöst digitalbild på er som ni skulle vilja ha.

Utgå ifrån att bilden inte håller photoshoppad proffskvalité men duger fint för utskrift i upp till A4.

I frågan antar jag du menar digital version leverad via internet till köparen. Med leverans på CD eller papper ökar givetvis priset för omkostnaderna.

/framtida säljare av bilder, nu enbart fotograferar jag

Ankan skrev:
2402991 En jämn, bra och inte alltför hög summa. Själv har jag handlat en gång och fick då två bilder för 50 spänn.:tummenupp
Priserna varierar ju rätt kraftigt mellan olika fotografer så därför tänkte jag att det vore kul att se vad vi är beredda att betala.

ja är helt klart beredd att betala 50 spänn... men mer vet i fan!
När ja va på åsen i våras va det en kille där som fotade, visserligen jävligt bra bilder men om jag inte minns helt fel så var det 240:- för en bild i full upplösning. På tok för dyrt tycker jag!

Det är väl bara att räkna 50:- X antal åkare och se om det blir en rimlig timpeng för fotografen...

Samma när man ska måla om badrummet.
Pryoelever gör säkert hela badrummet för 50:- plus material.

Är det en riktigt duktig fotograf med schyssta prylar får det kosta!

/H

Jag köpte sju stycken för hundra spänn förut. Var jag helt nöjd med. :)

Annars är en digitalt levererad bild värd ca 25-50 kr beroende på kvalitet, storlek och framför allt hur bra tagen den är.
100 kr skulle jag inte ge för att någon som är på en bandag har en kamera med sig och "råkade" ta en bild på mig.

Henning! skrev:
2403117 Det är väl bara att räkna 50:- X antal åkare och se om det blir en rimlig timpeng för fotografen...
Säg att 10-20 st av 80-90 förare skulle vara beredda att köpa en bild för 50:- så har du 500-1000:- i intäkter.
Att få något sånt att gå runt är nog bara att glömma.

sandstream skrev:
2403175 Säg att 10-20 st av 80-90 förare skulle vara beredda att köpa en bild för 50:- så har du 500-1000:- i intäkter.

Det är det jag menar!

Vad jag sett så är "vissa fotografer" så pass duktiga att jag själv utan att blinka skulle sala 250 - 400 för en bra bild i rätt kurva.

Kvalitet kostar.

/H

fotograf yrket är ett jobb som väldigt få kan leva på heltid

även om du säljer bilder för 1000kr på en dag så har du fortfarande utgifter
te.x Sociala avgifter, moms, utrustning dator, kamera, optik med mera... hyra/leasing/avb, värdeminskning, resor, försäkringar, mat och logi.

Säg att du drar in 1000kr på en dag
det ger dig i runda slängar 500kr på kontot, det ska du betala din kamera din dator,, din resa, din bil, dina försäkringar och din mat för...
Och med tanke på den ganska hårda konkurans det är idag så ... grattis om du säljer bilder för en 1000kr :) :tummenupp

Tillägg:
Om jag skulle köra bana eller liknande skulle jag mer än gärna köpa bilder på mig när jag kör, hur mycket jag skulle betala beror självklart på fotografens tekniska förmåga och därmed hur bra bilden/bilderna blir Men jag skulle lätt betala upp till 800kr för en tekniskt och konstnärligt väl, välframkallad bild på mig i i storlek A4 eller A3.
Sedan skulle det ju vara kul med lite digitala bilder, för att lägga upp på hemsidor med mera och det skulle jag kunna tänka mig betala upp till 150kr för en 1000px 72dpi bild.

Jag skulle kanske inte köpa bilder från alla körningar för 800kr, men kanske en digitalbild.

/Adam fd. Yrkesfotograf

Last edited:
fick köpa bilder i spanien ca 25 st för 20 euro
mycket fina bilder

sandstream skrev:
2403175 Säg att 10-20 st av 80-90 förare skulle vara beredda att köpa en bild för 50:- så har du 500-1000:- i intäkter.

Man kan göra som jag gjorde också. Men det tar lite mera marknadsföring, och drar inte samma publik som bilder på "alla" gör. Jag fick ett beställningsjobb. Gjorde så att under två pass på Åsen tog jag så många bilder jag han med. Sållade bort de som var suddiga, och förhandlade sedan om slutsumman. Resultat: 88 bilder i varierande kvalite, kanske 10 riktigt bra i 4 olika böjar. Tror att båda var nöjda efter dealen.
Man kan ha ett utgångspris för ett antal bra bilder, och sen öka på om de blir fler, upp till en maxgräns. Säg mellan 200 till 400 kr. Det tror jag kan fungera, och då kan man fokusera mer på en cykel. Gör det enklare för fotografen också. :)

Så skulle jag göra om jag skulle försöka satsa på det. Kanske till och med kolal upp intresse här innan för att se om det skulle vara värt att åka till banan i fråga.

// Wip

sandstream skrev:
2402907 Tänkte kolla vad ni som åker på bandagar tycker är ett skäligt pris för en bra högupplöst digitalbild på er som ni skulle vilja ha.

För en sån bild kan jag inte tänka mig att ge mer än 50:-, men däremot en bild med högre upplösning som funkar i upp till A3-A2 strl skulle jag kunna ge 200-400:- för.
Ser inte riktigt användnigsområdet för A4-bild?

Köpte en bild i somras för 250:- av en duktig hobby-fotograf utskiven på fint papper i 35x50cm strl (som numera hänger på hedersplatsen hemma), nästan för billigt, skulle kunnat ge upp till 400:-.

Mvh Gottschalk

AdamGS500 skrev:
2403488Säg att du drar in 1000kr på en dag
det ger dig i runda slängar 500kr på kontot, det ska du betala din kamera din dator,, din resa, din bil, dina försäkringar och din mat för...
Nja, räkna igen - efter att de 200 kronorna moms är dragna från den inkomna tusenlappen från kunden så har du 800 kr kvar till omkostnader och [förtjänst minus skatt].

sandstream skrev:

PÅ CSS hade dom en som tog bilder och där kostade en DVD med ca 40-60 bilder 500:-.

AdamGS500 skrev:
2403488 fotograf yrket är ett jobb som väldigt få kan leva på heltid

även om du säljer bilder för 1000kr på en dag så har du fortfarande utgifter
te.x Sociala avgifter, moms, utrustning dator, kamera, optik med mera... hyra/leasing/avb, värdeminskning, resor, försäkringar, mat och logi.

Säg att du drar in 1000kr på en dag
Och med tanke på den ganska hårda konkurans det är idag så ... grattis om du säljer bilder för en 1000kr :) :tummenupp

Tillägg:
Om jag skulle köra bana eller liknande skulle jag mer än gärna köpa bilder på mig när jag kör, hur mycket jag skulle betala beror självklart på fotografens tekniska förmåga och därmed hur bra bilden/bilderna blir Men jag skulle lätt betala upp till 800kr för en tekniskt och konstnärligt väl, välframkallad bild på mig i i storlek A4 eller A3.
Sedan skulle det ju vara kul med lite digitala bilder, för att lägga upp på hemsidor med mera och det skulle jag kunna tänka mig betala upp till 150kr för en 1000px 72dpi bild.

Jag skulle kanske inte köpa bilder från alla körningar för 800kr, men kanske en digitalbild.

/Adam fd. Yrkesfotograf

Jasså.
Det beror ju lite på vad man fotar.
När vi köper in bilder till byrån för kunders räknig kostar dom mellan 1500 - 4000 kr styck. Och det är normaltaxa. Är man en duktig fotograf och säljer bilder så kan man leva gått på det.

Har en polare som fotar brudar :tuttar "modelbilder" på dagarna. Och han lever hyffsat på det. (Dessutom hyrde han kontorsplats av mig på mitt kontor och körde fotograferingarna här i konferansrumet ibland. Gissa om alla grabbar va på jobbet dom dagarna:yoparty . Många av dom bruderna ser vi nu i Moore och slitz.

Henning! skrev:
2402973 Betalar man med bananer får man apor.

Köper man hoj med samma inställning får man en... ehm... XL600R?:D

/H

Det kan du vara själv :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!