Vad fäster bäst på Glasfiber

jomparr

Living on the edge!!!
Gick med
20 Dec 2004
Hoj
På jakt
Har en Undertail gjord av glasfiber. i denna undertail sitter det fästen för nummerplåt. Har numera 2 stora hål istället för nummerplåt. Hade tänkt fylla denna hålighet med något material och fästa 2 skruvar i det? Så att det bara är att skruva på nummerplåten utan att denna lossar. Vilket material rekomenderar NI??? :confused:

Bifogat

• _Min R1a 01 Liten.JPG
    _Min R1a 01 Liten.JPG
    78.6 KB · Visningar: 138
jomparr skrev:
Har en Undertail gjord av glasfiber. i denna undertail sitter det fästen för nummerplåt. Har numera 2 stora hål istället för nummerplåt. Hade tänkt fylla denna hålighet med något material och fästa 2 skruvar i det? Så att det bara är att skruva på nummerplåten utan att denna lossar. Vilket material rekomenderar NI??? :confused:

Tja glasfiber borde väl va det bästa då? :)

Bara att slipa på insidan och köpa lite fiberväv och plasta igen hålen.
Finns att handla på närmsta järnhandel typ.

När man ändå håller på kan man ju plasta in en bit aluminium så du har något rejälare att dra i. :tummenupp

Tack!

tack! Jag behöver dock något som är lite mer lättflytande för att fylla ut området!

jomparr skrev:
tack! Jag behöver dock något som är lite mer lättflytande för att fylla ut området!

Polyester med typ microballonger(heter nåt annat i detta fallet tror jag) och sen matta över...kan bli lite tungt kanske om det är större områden.

Clas Ohlsson har något som kallas båtreparations sats det är en sorts limm som man får tilsammans med glasfiber, Billigt samt en snygg yta efter lite putsande :tummenupp

Jag har repat en uppsättning glasfiberkåpor som var vurpade med sånt. Det är superbra :tummenupp

Strunta i polyesterplast och sån smörja!
Skaffa epoxiharts och blanda till lagom tjock smet.
Blir starkt som stål!!!
Kolla in NM-Båtepoxi. nilsmalmgren.se

H-C skrev:
Strunta i polyesterplast och sån smörja!
Skaffa epoxiharts och blanda till lagom tjock smet.
Blir starkt som stål!!!
Kolla in NM-Båtepoxi. nilsmalmgren.se

Visst, men att skaffa prylar från Nisse bara för en engångslagning...?
Det blir ju bra med epoxi, men 1000 spänn på att polyester duger, och det är lättare att jobba med. Man ska inte glömma att det är fibern som står för mycket av styrkan. Ett extra lager glasfiber, om hålet är stort, så duger säkert Biltemas polyester.

Ska man vara riktigt noga ska man först tvätta allt med vatten, sen slipa ner en lask med en lutning på 1:40 (1 mm ner, 40 mm långt) för varje lager fiber i det man ska laga. Sen plastar man i samma sorts glasfibermatta som det var där, med så lite epoxy som möjligt! Det är fibern som ger styrkan, inte limmet! Var noga med undvika bubblor, och ta INTE på fibern med fingrarna! När det sedan har härdat slipar du till det, och spacklar vid behov. Sen är det bara att lacka! :tummenupp
Så lagas exvis flygplan byggda i glasfiber.
Tror inte att microballonger blir speciellt tungt, dock bra att blanda i epoxy och fylla ut med som sagt!

U-joppe skrev:
Visst, men att skaffa prylar från Nisse bara för en engångslagning...?
Det blir ju bra med epoxi, men 1000 spänn på att polyester duger, och det är lättare att jobba med. Man ska inte glömma att det är fibern som står för mycket av styrkan. Ett extra lager glasfiber, om hålet är stort, så duger säkert Biltemas polyester.
Förvisso!
Men epoxi går ju att använda till bra nära nog allting,
så det är ju ändå bra att ha hemma( om man skulle vilja testa att göra
någon grej i kolfiber tex) :)

*/ ?>
Back