vad exakt är det som gör 625:an så mycket bättre än 640:n

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Jag läser i inlägg efter inlägg att 640:n är en jätte tung klump som är skitdålig om man jämför mot 625:an eller 660:n men jag fattar nog inte riktigt hur det kan vara så oändligt stor skillnad på 3 så oändligt till utseendet lika hojar, kan någon vänlig själ förklara detta delikata spörsmål för mig så blir jag jätteglad :banana

Rasorblade skrev:
Det är bättre förgasare på 625:an och 660. bland annat
660 är oxå på 654 kubik

Såå.. En 640 med TM40 fugge(eller liknande eftermarknads) skulle i princip gå lika bra som en 625? Vill pigga upp min 640 ;)

Jonasson skrev:
Såå.. En 640 med TM40 fugge(eller liknande eftermarknads) skulle i princip gå lika bra som en 625? Vill pigga upp min 640 ;)

japp, vad jag vet så e det endast fuggen som skiljer dom åt =)

.....så min hottade och neddrevade 640 med "riktigt" fugge och slipon är rätt så rapp iallafall då?? vikten då?? tittar man på tex. duke:n så skiljer det knappt något varför känns den blytung i jämförelse med min 640 då? skiljer det på äldre och nyare modeller eller??

Har kollat upp detta med t,ex kammen på 640/625

De använder samma kammar på 625 & 640 från 2003 med artikelnummer: 584.36.010.044

KOllade även 625 -02 samt 640 -01 och även 620 där har de samma kam med nummer: 583.36.110.140

Så då är det nog bara knasaren som skiljer men [PlastRaket] har du prövat en 625 och nån 640????

Sitter betydligt bättre på 625 än soffan på 640, hojen är till för att köras aktiv med även om 9l tanken är liten på 625.

Räcker med att jag har haft en 640 (2001) och vill inte ha den komforten igen, då står jag ut med träsmak i baken på 625 istället. Vill jag däremot köra kanske en lite längre tur på hojen så finns även en 12l tank + 640 sadel OM jag nu skulle vilja sätta dit den. Jag måste nog provköra bägge för att bilda sig en uppfattning om vilket som är skönast att köra. På orig 640 så får man både byta ljuddämpare samt fugge för att ens likna 625 i karaktären om man nu vill lägga ut dessa pengar. Nu är det många som extra utr sina 640/625/660 så då får man en del saker på köpet vid köp av privat alt vissa erbjudanden från butiker.

[PlastRaket] skrev:
.....så min hottade och neddrevade 640 med "riktigt" fugge och slipon är rätt så rapp iallafall då?? vikten då?? tittar man på tex. duke:n så skiljer det knappt något varför känns den blytung i jämförelse med min 640 då? skiljer det på äldre och nyare modeller eller??

Nja vilken årsmodell tänker du på då? det blev rätt många förändringar mellan 640 -01 & 640 -02 sen kom ju high flow toppen på LC4 f.r.o.m -03

Duken har en helt annan körställning än 640. fjädringen är kortare på Duken och förmodligen är gaffelvinkeln även den helt annan vilket kan påverka styrning och även detta kan påverka din smak.

motardnisse skrev:
Duken har en helt annan körställning än 640. fjädringen är kortare på Duken och förmodligen är gaffelvinkeln även den helt annan vilket kan påverka styrning och även detta kan påverka din smak.

Jag har sänkt min Duke i kronorna (5 mm) och ställ dämparna ordentligt på den,det gör en avsevärd skillnad på köregenskaperna.

Min polare Mary här på forumet bytte till tjockare gaffelolja,sänkte i kronorna och bytte fjädren till bakdämparen på sin,den var riktigt fin att köra.

Sen är det ju ingen hemlighet att orginalfjädringen suger på Duken.

Hi-ho skrev:
Har du upplvet att den lättare visar tendens till vobbel efter sänkning?

Nej jag har inte haft några problem med det.

Dock känndes den betydligt nervösare än orginal,men så som jag upplevde det så handlar det om vänja sig,nu mera känns den helt normal,men väldigt lättsvängd.

Största problemet jag har haft är att den "svajade" i kurvorna dock försvann det efter jag justerade upp bakdämparen ordentligt.

Långa farbron skrev:
Nej jag har inte haft några problem med det.
Ok, låter ju bra.
När jag tävlade(enduro) bla,bla.. så tröck jag upp dämparna ca 10mm fram och det blev så mycket lättare att "kasta" runt cykeln.

Jag upplever min 660 som väldigt mjuk fram, trots min låga vikt 65kg och dämparna åtskruvade, Ska mäta oljenivån och slänga i lite mer..

motardnisse skrev:
Har kollat upp detta med t,ex kammen på 640/625

De använder samma kammar på 625 & 640 från 2003 med artikelnummer: 584.36.010.044

KOllade även 625 -02 samt 640 -01 och även 620 där har de samma kam med nummer: 583.36.110.140

Så då är det nog bara knasaren som skiljer men [PlastRaket] har du prövat en 625 och nån 640????

Sitter betydligt bättre på 625 än soffan på 640, hojen är till för att köras aktiv med även om 9l tanken är liten på 625.

Räcker med att jag har haft en 640 (2001) och vill inte ha den komforten igen, då står jag ut med träsmak i baken på 625 istället. Vill jag däremot köra kanske en lite längre tur på hojen så finns även en 12l tank + 640 sadel OM jag nu skulle vilja sätta dit den. Jag måste nog provköra bägge för att bilda sig en uppfattning om vilket som är skönast att köra. På orig 640 så får man både byta ljuddämpare samt fugge för att ens likna 625 i karaktären om man nu vill lägga ut dessa pengar. Nu är det många som extra utr sina 640/625/660 så då får man en del saker på köpet vid köp av privat alt vissa erbjudanden från butiker.

Nja vilken årsmodell tänker du på då? det blev rätt många förändringar mellan 640 -01 & 640 -02 sen kom ju high flow toppen på LC4 f.r.o.m -03

efter det du skriver så antar jag att det skiljer en del från äldre 640 mot nyare, min är en 04:a och den sadeln är ungefär lika mjuk som en träbit medans den duke 02:a som frugan har är väldans mjuk sadel. Kan man göra något enkelt åt den nervösa gången när den går undan i kurvorna, runt +140, jag tycker den vill drifta och flaxa med framhjulet när det går fort men det kanske blir så med en motard lr?

[PlastRaket] skrev:
efter det du skriver så antar jag att det skiljer en del från äldre 640 mot nyare, min är en 04:a och den sadeln är ungefär lika mjuk som en träbit medans den duke 02:a som frugan har är väldans mjuk sadel. Kan man göra något enkelt åt den nervösa gången när den går undan i kurvorna, runt +140, jag tycker den vill drifta och flaxa med framhjulet när det går fort men det kanske blir så med en motard lr?

Du kan ju sänka den lite men jag skulle gå över vilka inställningar du har satt på comp & returen. För långsam comp "iskruvad"kommer bara att få gaffeln att trycka ihop mer å mer vilket kommer vara svårt för den att anpassa sig vid ev ojämnt underlag, om t,ex returen skulle vara snabb "utskruvad" trycker den ut gaffeln mkt snabbare för att compen ska nästa ojämnhet. Krångligt, javisst!
:hihi

Välj en sträcka där du kan prova med kanske två långa kurvor både till vänster & höger, laborerar lite genom att ändra max två hack i taget "helst inte mer om det skulle gå fel" Compen ändras i vilket läge du vill att gaffeln ska uppträda sig när den trycks ihop antingen snabbt eller långsamt. Returen bestämmer när gaffeln ska dras isär snabbt eller långsamt, sen finns det lågfart & högfart på visa dämparen men det är ju en helt anna historia.

Nu vet jag inte hur mkt du väger så det är ingen ide att säga vad just jag har kört på mina då alla har sina egna körstilar och vikter. Glöm inte att lufta benen lite då & då.
-------------------------------------------------------------------------
640 -04 då har du det mesta som kom både -03/-04

640 -01 hade ingen 5 tum hjul ibak "kom -02" och även magura styret kom först -02. Sen blev det lite lättare att byta microfiltret nere vid fotbromsen då de hade plattat till ramen lite. Så om man vill ha lite mer pulver mm så är det -03 och framåt som gäller!

Last edited:
ok, jag får testa lite när snön smälter bort. Nu är inställningarna orginal. jag kollade när jag bytte oljan inför vinterdvalan men jag tyckte nog att den kändes lite "slö" i framdämpningen, gissade nog på att speciellt returen var för hårt ställd för att klara av många små ojämnheter i följd men jag är ändå tveksam på att det har med styrfladdret att göra men prova ska jag göra iallafall. jag funderar på om en styrdämpare skulle kunna vara modellen, men jag inser att jag inte kan begära för mycket av 640:n, det är ju en viss skillnad när man kommer från en gixxer 1000 :)

[PlastRaket] skrev:
ok, jag får testa lite när snön smälter bort. Nu är inställningarna orginal. jag kollade när jag bytte oljan inför vinterdvalan men jag tyckte nog att den kändes lite "slö" i framdämpningen, gissade nog på att speciellt returen var för hårt ställd för att klara av många små ojämnheter i följd men jag är ändå tveksam på att det har med styrfladdret att göra men prova ska jag göra iallafall. jag funderar på om en styrdämpare skulle kunna vara modellen, men jag inser att jag inte kan begära för mycket av 640:n, det är ju en viss skillnad när man kommer från en gixxer 1000 :)

Ja du, det är rätt kort fjädringsväg på gixxer medan det är lång på 640 så visst kan den bli lite nervös. Styrdämpare är rätt onödig om du inte har till avsikt att köra tävlingar eller köra grus där det är väldigt ojämnt. Men visst om du får tag i en billig så kan du ju alltid pröva! Hittade en beg på blocket men jag tror jag står över. Obs! då kan du inte köra med en sådan som du körde kanske på din gixxer utan det är en Unic som gäller då --> kan vara dyrare!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT