Vad definierar en Café Racer?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad är det som gör en hoj till Café Racer egentligen?
Vilka är de egenskaper som gör denna hojtyp unik eller som gör att den skiljer sig ifrån resten?
Vilka saker måste finnas på en Café Racer?
Vilka saker får inte finnas där?

Behöver lite inspiration till ett eventuellt bygge här.
 
I mina ögon ska en Café racer alltid ha;
  • Lågt styre
  • Ingen front kåpa
  • Ingen botten kåpa
  • "Slique" röv
 
Enkelhet, basic
 
Går man enligt Wikipedia så säger de följande:
The term café racer developed among British motorcycle enthusiasts of the early 1960s, specifically the Rocker (or ton-up boy) subculture. The term describes a style of motorcycle for quick rides from one "transport café or coffee bar to another.

Så långt har jag hängt med. En mc för snabba transporter mellan kaféer.

The café racer is a light and lightly powered motorcycle that has been modified for speed and handling rather than comfort.
"Lightly powered"..?
Jag har alltid haft för mig att effekt var en del av det hela. :va
För mig har det varit relativt nakna gamla GP-hojar som jag kännetecknat som café racers.
 
Jag tror inte att det finns någon slags "standard" som bestämmer vad som är en äkta cafe racer. Det är nog upp till var och en att själv avgöra. Min personliga åsikt är att en cafe racer består av följande:

* Alltid clip-on styre
* Alltid en stycken rund lykta
* Aldrig kåpor, inte ens toppkåpa
* Alltid twindämpare, aldrig centralt monterad stötdämpare med länkage
* Alltid kort bakdel, aldrig passagerarsadel
 
Går man enligt Wikipedia så säger de följande:


Så långt har jag hängt med. En mc för snabba transporter mellan kaféer.


"Lightly powered"..?
Jag har alltid haft för mig att effekt var en del av det hela. :va
För mig har det varit relativt nakna gamla GP-hojar som jag kännetecknat som café racers.



du har rätt i att effekt var en stor del av det hela, men det var då..... på den tiden hade motorcyklar en effekt på ca 40-50hk om jag ej har helt fel. och dom som byggde cafe räsers då höll på med motorbyten då det kanske var en annan tillverkare som hade motor med mer effekt än det märket dom själva körde.

idag så är cafe räser kulturen mer inriktad på stilen än effekten.

ett tips är att kolla in cafe racer tv. en serie som går på discovery och det finns även några avsnitt på tuben.
 
Vem bestämmer vad som är rätt?

Om vi ska prata gammaldags svenska, som få gör, så är det en tävlingsmotorcykel, eller vanligtvis en motorcykel som ska se ut som en tävlingsmotorcykel, som bara körs till kaféet för att visas upp.

Och för att vinna en tävling med en motorcykel så finns inte mer än det som behövs.

https://www.youtube.com/watch?v=GvWBXHRIauA


Här har du en äkta... https://www.youtube.com/watch?v=6RG9g_GMcz0



Vill du ha en modern som ska ha gamla stilen så kan du göra som du vill! Det jag gillar, och tycker är rätt, behöver du inte gilla men är ändå inte fel...

Det här är en, i mitt tycke, en bra film...
https://www.youtube.com/watch?v=XXY1PgvdzrU
 
Jag tror inte att det finns någon slags "standard" som bestämmer vad som är en äkta cafe racer. Det är nog upp till var och en att själv avgöra. Min personliga åsikt är att en cafe racer består av följande:

* Alltid clip-on styre
* Alltid en stycken rund lykta
* Aldrig kåpor, inte ens toppkåpa
* Alltid twindämpare, aldrig centralt monterad stötdämpare med länkage
* Alltid kort bakdel, aldrig passagerarsadel

De där var väldigt specifikt men alla har vi kanske våra egna preferenser.

I min mening ska en cafe racer vara en optimerad hoj för snabba turer mellan A och B med oldschool utseende.
Många cafe racers hade ju "TT-styre" förr i tiden tex.
 
"Lightly powered"..?
Jag har alltid haft för mig att effekt var en del av det hela. :va
För mig har det varit relativt nakna gamla GP-hojar som jag kännetecknat som café racers.

Har fått intrycket att killarna som startade den här trenden inte riktigt hade råd att köpa de nyaste och snabbaste fabrikshojarna. Således fick de modda de hojar de hade råd med och göra vad de kunde för att få dem att gå snabbare än dåtidens fabriksräsers. Detta innebar att man skruvade bort allt onödig vikt, monterade clip-on för att minska luftmotståndet, och eventuellt bonntrimmade lite.
 
Lägre styre är ju ganska självklart. Sen om det är ett nedböjt eller clip-on beror ju lite på hojen.
Bygger man på en sporthoj så kommer ju clip-on:et ganska naturligt.

Sen tycker jag personligen att någon variant av enkelsits är nästan ett krav. Helst någon variant som följer tankens böjning och mjukhet. Så linjerna får ett flyt liksom.
 
Men snälla Hr Messerschmidt, det är få tävlingsklasser som körs med passagerare så enkelsadel är ganska vanligt på tävlingsmotorcyklar...

Vem bestämmer vad som är rätt?

Att hojtyper har olika definitioner för olika människor är ju ganska klart. :)
Jag är intresserad av vad folk tycker om just café racer och funderar på att fånga upp delar av detta framöver ifall allt vill sig väl.
Givetvis med min egen definition som grundkoncept.

Men enkelsadel, clip-on och inga kåpor gör ingen Café Racer automatiskt.
Vad är det som saknas?
 
Jag tycker inte att en kafferäser nödvändigtvis måste vara kåplös. Men jag är lite kinkig med vilken typ av kåpa det i så fall får vara.
yellow%20dunstall.JPG


Angående en sån sak som motorstyrka eller liknande så skulle jag nog säga att det handlar om att göra vad man kan efter förutsättningarna. Förutsättningar som exempelvis utgångsmaterial eller ekonomi. Cafe racer-kulturen har ju sina rötter i en arbetarkultur. Så livet för de flesta innebar att jobbar hårt på dagarna och sedan köra så fort man kunde på nätterna med vad man hade. Sedan var kanske det en encylindrig 350 eller 500 som man lättade så mycket man kunde och sedan trimmade efter vad plånboken tålde. Häftiga hojar på tävlingsbanorna var från början Norton Manx och Matchless G50, stånkor på ca 50hk. Sedan utvecklades det lite mer mot twinnar.

Annars så är det i linje med vad de andra skrivit. Enkelt, avskalat, lätt, snabbt, framåtlutad sittställning. Två hjul, en inte allt för klumpig motor, en tank, en strålkastare och lite rörbitar som binder ihop det hela. Hojens primära funktion är att vara snabb och rolig att köra från punkt A till punkt B. Sånt som att vara bra för stadskörning eller bekväm när man ägnar sig åt touring är bara att glömma.

Jag är väl ingen puritan som kräver att utgångsmaterialet är engelsk radtvåa från 60-talet för att jag ska kalla det för en café racer. Så jag skulle kunna se en Ducati Monster med clip-ons, lite onödig plast och passagerarfotpinnar bortskruvade och ett öppnare avgassystem som en café racer. Däremot skulle jag nog ha svårt att kalla en XJR1300 som fått samma behandling för en café racer, den är lite för stor och klumpig för det.
 
Minimalistiskt, enkelt, avskalat, lätt, snabbt med framåtlutad sittställning.

Fast är t.ex. alla dessa Ducatis, Café Racers?
Ducati_1.jpgDucati_2.jpgDucati_3.jpgDucati_4.jpgDucati_5.jpgDucati_6.jpg

Enda av dem som jag har problem att passa in i min bild av Café Racers är hoj nr. 6.
Och det skäl som jag kommer på är att bakdelen har "fel" form.
 
Jag tror inte att det finns någon slags "standard" som bestämmer vad som är en äkta cafe racer. Det är nog upp till var och en att själv avgöra. Min personliga åsikt är att en cafe racer består av följande:

* Alltid clip-on styre
* Alltid en stycken rund lykta
* Aldrig kåpor, inte ens toppkåpa
* Alltid twindämpare, aldrig centralt monterad stötdämpare med länkage
* Alltid kort bakdel, aldrig passagerarsadel

Låter som en bra åsikt av café racer. Jag skulle vilja se en modern tolkning/bygge av en café racer. Fast då blir det 'bara' ett hojbygge och inte en café racer längre. En genre som ska förbli oldschool!?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top