Vad döljer sig bakom denna kåpa...BMW S1000RR 2010

magbor123

Medlem
Gick med
14 Nov 2016
Hoj
Yamaha R1
Hej!
Är spekulant på denna hoj som har hål på sidan i en motorkåpa...nån som vet vad som döljer sig där bakom?
Är det in i oljesystemet eller är det bara "luft" innanför.
Jag har inte sett hojen, annars hade jag kikat själv.
Hoppas på svar från nån kunnig!
//Magnusc1476388e3ac46f28feabd74fc18ba79.jpgfd113837e3cb451fb57a41ecfe08a25b.jpg

Nu är jag inte kunnig på S1000RR men det där ser bara ut som en skyddskåpa? Dvs det som döljer sig bakom är....motorn:)

Last edited:
Jag säger som Murmeldjuret, motorskyddskåpan har gjort sitt jobb och räddat motorkåpan. Bara du handlar och bygger racehoj av magbor!

Den plana aluminiumkåpan heter "timing cover" (och ny kostar runt 800,- SEK ny den är sprucken).
Oftast skyddar man den med en crash protector, som nu - och timing cover protectorn verkar ha fungerat och gjort sitt! (sök på eb och du får ett pris för ny)

Bakom plattan finns det dreven för axel som successivt driver kedjan för kamaxel. Dreven ligger relativt "djupt inne" - t.ex. de 6mm bultarna som håller plattan måste slitas bort helt innan marken "når dit": Jag har svårt att tro att dreven + axeln skulle blivit skadade. (Har själv varit med med en skada var timing cover blev helt sönder men inga skador där inne .. dock, man kan inte ge några garantier baserad på en suddig bild; bara en bra sannolighet..)

Se också för några bilder t.ex:
http://www.s1000rrforum.com/forum/s1000rr-hp4-tech-performance-chat/18412-finding-tdc.html

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...