Vad betyder det här? (tyska)

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Jag har sett en hoj i Tyskland, men fattar inte beskrivningen helt.

"1.Besitzer, Kettensatz neu, 4in1 (ohne ABE!) -HU notwendig, Schwinge poliert, Stahlflex v. u. h. + Kupplg., Sturzschaden (siehe Bild!), Lenker, Doppelscheinwerfer u. Blinker eingetragen!"

Jag fattar så mycket att den har en fallskada, men vad betyder HU notwendig?

Vad mer är det för fel på hojen?

Tacksam för all hjälp som jag kan få!

Slayer skrev:
Jag har sett en hoj i Tyskland, men fattar inte beskrivningen helt.

"1.Besitzer, Kettensatz neu, 4in1 (ohne ABE!) -HU notwendig, Schwinge poliert, Stahlflex v. u. h. + Kupplg., Sturzschaden (siehe Bild!), Lenker, Doppelscheinwerfer u. Blinker eingetragen!"
Jag fattar så mycket att den har en fallskada, men vad betyder HU notwendig?
Vad mer är det för fel på hojen?
Tacksam för all hjälp som jag kan få!
En ägare, drivpaket nytt 4-1 system ej godkänt för vägåka.. HU ??
Sving polerad, stålomspunnet fram och bak,och för koppling Kraschskador (se bild) på styre, (dubbel)strålkastare och blinker.

Edit3: Kollade lite. Finns HU och AU. AU är avgaskontroll (Abgasuntersuchung) och HU (Hauptuntersuchung) = besiktning erfordras för att fordonet skall vara OK för vanlig trafik.

Skall du köpa hojen se till att alla ändringar finns inskrivna i Fahrzeugbrief. vet inte hur petiga ASB är men på min importerade stod att hojen var utrustad med ett "Magura specialstyre". (Magura Sonderlenker). Lite petnoga är dom iaf, tyskarna..

Last edited:
Kahobe skrev:
.

Men "HU" ?? och v.u.h. Ingen aning..
Har sett en motorsida på tyska där alla suspekta förkortningar inom fordonsKöp/sälj fanns förklarade, skall leta..
Har för mig att man ska kunna vad förkortningarna betyder på www.mobile.de

Kahobe skrev:
En ägare, drivpaket nytt 4-1 system ej godkänt för vägåka.. HU ??
Sving polerad, stålomspunnet för vuh??och koppling Kraschskador (se bild) på styre, (dubbel)strålkastare och blinker.

Men "HU" ?? och v.u.h. Ingen aning..
Har sett en motorsida på tyska där alla suspekta förkortningar inom fordonsKöp/sälj fanns förklarade, skall leta..

v.u.h = vorne und hinten, fram och bak
HU = hauptunteruntersuchung, stor kontroll?

tur man har en tüsk vän!

Last edited:
xfader skrev:
v.u.h = vorne und hinten, fram och bak
HU = hauptunteruntersuchung, stor kontroll?

tur man har en tüsk vän!
Naturligtvis, man tänker som en fantasilös klant ibland.. :huvet

Tack så väldigt mycket för hjälpen allihop! :tummenupp

Den där besiktningen görs den i Tyskland eller kan man köpa hojen och ordna det i Sverige?

Kahobe: Du skrev något om ändringarna skall vara med i Fahrzeugbrief. Jag är lite trög orkar du förklara lite mer :)

Du besiktigar i sverige, en vanlig reg. bes för ca 1800:- Dock gäller det att den antingen är helt original, eller att ombyggnationer är skrivna i fahrzeugbriefet. Detta är alltså motsvarigheten till registreringsbevis, men är ett dokument som följer fordonet, d.v.s. inga nya skickas ut utan det skall vara originalet som gäller.

ABE är något tyskt godkännande som säger att en viss sak får användas på ett fordon. När jag tog hem min satt 4-1 syst på som var godkänt enl. ABE. Dock bryr sig inte SBP om det är ABE eller ej utan de går på ljudnivån. Systemet på denna kan alltså vara ok för besiktning i sverige.

Be säljaren om ett digitalkort eller fax av briefet och prata med tjänstemännen på SBP innan du köper den. Dom är rätt hjälpsamma.

TomTroll skrev:
Du besiktigar i sverige, en vanlig reg. bes för ca 1800:- Dock gäller det att den antingen är helt original, eller att ombyggnationer är skrivna i fahrzeugbriefet. Detta är alltså motsvarigheten till registreringsbevis, men är ett dokument som följer fordonet, d.v.s. inga nya skickas ut utan det skall vara originalet som gäller.

ABE är något tyskt godkännande som säger att en viss sak får användas på ett fordon. När jag tog hem min satt 4-1 syst på som var godkänt enl. ABE. Dock bryr sig inte SBP om det är ABE eller ej utan de går på ljudnivån. Systemet på denna kan alltså vara ok för besiktning i sverige.

Be säljaren om ett digitalkort eller fax av briefet och prata med tjänstemännen på SBP innan du köper den. Dom är rätt hjälpsamma.

Tack för svaret! Så det som han skriver att en "HU = hauptunteruntersuchung, stor kontroll" behövs behöver jag ev. inte bekymra mig över.

Har du tur står det inte omnämnt i briefet och då gäller det bara att få avassystemet tillräckligt tyst när du besiktigar den här i sverige. Dock kan det kanske bli värre om det står att fordonet är taget ur trafik p.g.a. vissa modifieringar och ej inreggat igen.

TomTroll skrev:
Har du tur står det inte omnämnt i briefet och då gäller det bara att få avassystemet tillräckligt tyst när du besiktigar den här i sverige. Dock kan det kanske bli värre om det står att fordonet är taget ur trafik p.g.a. vissa modifieringar och ej inreggat igen.
Detta är nog knuten. För att allt skall vara enkelt vid import är det helfordonsgodkännande som gäller. Dvs fordonet ser ut/är utrustat på ett visst sätt som anges i Fahrzeugbriefet Alla avvikelser kan leda till problem. (med lite otur..)
Tyvärr minns jag inte datumet när denna EU-regel började gälla.
Iom att det är avgaseriet som är "ej ABE" är rätt troligen rätt ljudligt..KAN ju märkas, men det kan lika gärna vara ett som låter normalt men att tillv inte orkat skaffa en ABE-märkning.. Vem vet?
(I ett F-brief jag har framför mig nu, är ljudnivån angiven stillastående och vid färd, 78dBa resp 84dBa). Möjligen kan en grinig eller erfaren besiktningsman ev notera skillnaden mellan kartan och verkligheten.

Tack igen för era svar!

Jag skall be honom scanna och skicka fahrzeugbrief'et.

Hur skriver man på tyska:

"Skulle du kunna maila en kopia på fahrzeugbrief'et?"

Någon annan relevant fråga som man kan ställa?

Några av er verkar ju vara gryma på tyska. Hoppas att ni orkar översätta. :)

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...