Vad behöver kompletteras när man sätter 4-1 system på en annars org. hoj!

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
cbr1100, XR600
Om jag sätter ett 4-1 system på min blackbird vad mer måste jag ändra för att hojen skall gå bra/få bättre effekt? Luftfilter? Bänkning? osv...
 
Nå,nu vet jag inte om du har en insprutare eller förgasare men det kan ju vara lämpligt att byta munstycken och luftfilter.
 
Sen kan jag ju rekommendera en ignition advance unit, gör underverk för vår med förgasare. Dippen mellan 4-6000 rpm försvinner i stort sett helt och generellt sett blir den lika stark på 6:an som den förut var på 5:an. Snygg hoj förresten :)

Yoshimura andas bättre än Akrapovic systemen.
 
Om du ska bänka kan du lika gärna lägga ut 500:-på ett luftfilter! Är ju en av de billigaste moddarna man kan göra och om du har trots allt köper ett helsystem kan du lika gå hela vägen! PCIII är ju självklart om du ska köpa detta annars kan du lika gärna låta bli allt!

OBS!
Om du köper föreslagna ignition module kanske du kan skippa PCIII om jag ska försöka vara logisk alltså...
 
Last edited:
Tackar! Snygg hoj själv :)

Tack för era tips. Detta är en liten djungel för mig. Orkar ni ge mig en snabbförklaring vad skillnaden består i av; ignition advance unit, power commander och dynojet? Varför bänkar man? Är det för att justera in nämnda "grejor"?

Ursäkta min okunnighet. Har endast hört detta otal ggr utan att få närmare förklaring.
 
Har ingen koll alls på förknasare och ignition module men dynojet är företaget som gör powercommander och allt omkring den!

Du köper grejerna för att få bättre register och lite extra pållar och då måste de justeras in!
 
Har ingen koll alls på förknasare och ignition module men dynojet är företaget som gör powercommander och allt omkring den!

Du köper grejerna för att få bättre register och lite extra pållar och då måste de justeras in!


Aha, då är jag med lite bättre :) Tackar

Om jag fattar rätt så skulle jag behöva om jag sätter på 4-1 system:

1. Power commander/ignition advance unit

2. Öppnare filter

3. Bänkning för att justera in grejorna
 
Så här är det, Powercommander är ENDAST för hojar med insprutning och kostar mycket pengar. Den styr tändning + insprutning.

Dynojet är nya nålar och munstycken till förgasarna , köp inte för det är som att kasta pengarna i sjön originalnålarna är faktist bättre.

En bänkning tror jag blir svindyr på en förgasarhoj,måste plockas ner efter varje försök,det behövs inte på en insprutare då man bara justerar mjukvaran med en kabel.

Såhär tycker jag du ska göra.

1 Köp ett K/N luftfilter eller motsvarande filter av annan tillverkare.
2 Investera i nya munstycken storlek 155 -160 (kör 160 i min)
3 köp helsystem,Yoshimura rekommenderas (mulligare ljud och mer flås)
4 Köp en Ignition Advance Unit, ställer fram tändningen 4 grader, finns även fullt justerbara som kan justeras mellan 0 - 6 grader. I runda slängar 500:- för icke justerbar och något mer för justerbar.
5 lägg 4 stycken m3 brickor under nålarna när du byter munstycken
6 Be någon synka förgasarna åt dig och vips har du en mycket roligare hoj.
7 En 6mm bricka mellan stötdämpare och infästning gör underverk i hanterbarhet.

Det enda som egentligen är dyrt av allt det här är helsystemet,tror du kan spara pengar genom att skicka efter från Amerika vilket jag gjorde och sparade ca 5000:-

Skicka gärna Pm om du har frågor

Lycka till
/Johan
 
Last edited:
Tack så mycket, Johan! Precis den informationen jag har sökt efter och behövde :tummenupp Jag kommer säkert att utnyttja ditt erbjudande om att få PM:a dig :)

Återigen tack /Ola


Så här är det, Powercommander är ENDAST för hojar med insprutning och kostar mycket pengar. Den styr tändning + insprutning.

Dynojet är nya nålar och munstycken till förgasarna , köp inte för det är som att kasta pengarna i sjön originalnålarna är faktist bättre.

En bänkning tror jag blir svindyr på en förgasarhoj,måste plockas ner efter varje försök,det behövs inte på en insprutare då man bara justerar mjukvaran med en kabel.

Såhär tycker jag du ska göra.

1 Köp ett K/N luftfilter eller motsvarande filter av annan tillverkare.
2 Investera i nya munstycken storlek 155 -160 (kör 160 i min)
3 köp helsystem,Yoshimura rekommenderas (mulligare ljud och mer flås)
4 Köp en Ignition Advance Unit, ställer fram tändningen 4 grader, finns även fullt justerbara som kan justeras mellan 0 - 6 grader. I runda slängar 500:- för icke justerbar och något mer för justerbar.
5 lägg 4 stycken m3 brickor under nålarna när du byter munstycken
6 Be någon synka förgasarna åt dig och vips har du en mycket roligare hoj.
7 En 6mm bricka mellan stötdämpare och infästning gör underverk i hanterbarhet.

Det enda som egentligen är dyrt av allt det här är helsystemet,tror du kan spara pengar genom att skicka efter från Amerika vilket jag gjorde och sparade ca 5000:-

Skicka gärna Pm om du har frågor

Lycka till
/Johan
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top