Vad behöver göras?

Fabian08

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2024
Hoj
2016 Yamaha MT125
Hej!

Har nyligen köpt en Yámaha MT 125 2016 och det är min första mc. Har förr haft moppe men gjorde inget speciellt med den. Jag bara undrade vad som behövs underhållas på en mc? Hur ofta behöver man serva den och behöver man göra egna saker utöver servicen? Vill inte förstöra den :/

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Reaktioner: 007
Har du nån mekvana? Annars, det mest basic är att smörja kedjan lite då och då. Sen behöver du byta motorolja och filter ungefär en gång om året (kan vara bra att kontrollera nivån samtidigt som du smörjer kedjan också). Med detta kommer du rätt långt. Längre fram behöver du även byta olja/serva fjädringskomponenterna samt byta bromsbelägg.

Lämnat du in hojen på service regelbundet gör de allt detta åt dig, men smörja kedjan får du dock göra själv emellanåt också.
 
Denna kanske funkar? Har inte kollat att man har tillgång till hela manualen och det är en 2018, men kanske inte är någon större skillnad
 
Har du nån mekvana? Annars, det mest basic är att smörja kedjan lite då och då. Sen behöver du byta motorolja och filter ungefär en gång om året (kan vara bra att kontrollera nivån samtidigt som du smörjer kedjan också). Med detta kommer du rätt långt. Längre fram behöver du även byta olja/serva fjädringskomponenterna samt byta bromsbelägg.

Lämnat du in hojen på service regelbundet gör de allt detta åt dig, men smörja kedjan får du dock göra själv emellanåt också.
Har tyvärr ingen större meckvana än lite lastbilsmotorer och lite på en moppe, när du beskriver vad som behövs göras tror jag att det är bäst att lämna in regelbundet. Dock är det inget problem att smörja in kedjan.
Tack för svar :)
 
Denna kanske funkar? Har inte kollat att man har tillgång till hela manualen och det är en 2018, men kanske inte är någon större skillnad
Får gå in och kika på den! Tack så mycket
 
Några tips för det löpande underhållet.
1. Smörja kedjan. Det är inte bara att blatta på kedjeolja. Har hojen centralstöd så är det lätt.
Upp med bakhjulet i luften. En flaska lampolja från Biltema och några trasor.
Lite olja på trasan och håll om kedjan medan du sakta snurrar på hjulet.
OBS!!!!!! Håll trasan så att när du snurrar så åker inte fingrarna in i bakdrevet om du råkar fastna.
Upprepa med nu trasa och olja. Sedan kan du välja att spraya på kedjesmorning eller vax.
Har du en modern O-ringkedja är det onödigt men det kan ju kännas bra.
Läs i maualen hur man mollar och spänner kedjan, kolla det var gång du gör rent.
2. Med lite rengöringsmedel på trasa torkar du av motorn så mycket du kommer åt, särskilt under. Titta på trasan och motorn om du ser spår av oljeläckage. Det är ren glädje att ha en ren motor.
3. Torka sedan svingen och fälgarna och titta efter ev skador på fälgarna. Jag brukar anväda WD-40 och trasa till fälgar o sving, det hjälper när det skall göras rent nästa gång.
Spraya INTE på bromsarna OK och skivor.
4. Torka av gaffelbenen och titta efter spår av olja på dem. Kolla också efter ev skador i krom som kan poleras bort innan det blir värre. Sedan kollar du bakstötdämpare efter läckage och ger en avtorkning där också.
5. Med torr trasa eller med brakekleaner (T-sprit funkar) torkar du rent bromsoken och tittar in o ser hur beläggen ser ut. Bitar borta från beläggens kanter eller väldigt tunna belägg betyder byte.
6. Kolla att alla lampor funkar.
Ovanstående tar max en timma och du har haft en trevlig stund och förebygger problem.

Edit: Givetvis kolla oljenivå då och då och även bromsvätskenivån.
 
Last edited:
Några tips för det löpande underhållet.
1. Smörja kedjan. Det är inte bara att blatta på kedjeolja. Har hojen centralstöd så är det lätt.
Upp med bakhjulet i luften. En flaska lampolja från Biltema och några trasor.
Lite olja på trasan och håll om kedjan medan du sakta snurrar på hjulet.
OBS!!!!!! Håll trasan så att när du snurrar så åker inte fingrarna in i bakdrevet om du råkar fastna.
Upprepa med nu trasa och olja. Sedan kan du välja att spraya på kedjesmorning eller vax.
Har du en modern O-ringkedja är det onödigt men det kan ju kännas bra.
Läs i maualen hur man mollar och spänner kedjan, kolla det var gång du gör rent.
Gör detta med motorn avstängd!
Starta INTE motorn och låt den snurra bakhjulet. Då är risken att du fastnar med fingrar eller trasa ganska stora och då blir du av med dem.

Nu förstår ju iofs trådstartaren säkert detta, men det skadar inte poängtera ifall någon annan läser tråden om något år.
 
ventiljustering var 1200e mil på dom där, det är faktiskt enkelt även för en nybörjare, läs på och ta dig tid så kommer det gå fint, beställ ny oringspackning till ventilkåpan, vanligt att den klämms fel och börjar läcka.

De motorerna drar olja om de körs hårt, kolla oljenivå REGELBUNDET!

Edit, ventiljusteringen är till å med så tätt som 600 mil!
 
Last edited:
Tack för alla svar! Får försöka sköta den så gott som möjligt utifrån era svar. Kanske finns någon i närheten man kan fråga om hjälp ifall det behövs! Tack igen :)
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top