Vad att tänka på om man hyr ut rum?

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Hej hej!

Ska eventuellt hyra ut ett rum i några månader och det jag undrar är vad jag ska tänka på för regler och vilken hyra jag kan ta?
De enda jag kom på var;
- Inga fester!!
- Absolut ingen narkotika eller droger!!! (förutom alkohol o snus)
- Bara tjejer på rummet om de kan hålla käft. (eller kanske om de är bra på att städa o diska :) )

Hyra har jag ingen aning om...?

Vad tycker ni?

Jessan skrev:
2677691 Hej hej!

Ska eventuellt hyra ut ett rum i några månader och det jag undrar är vad jag ska tänka på för regler och vilken hyra jag kan ta?
De enda jag kom på var;
- Inga fester!!
- Bara tjejer på rummet om de kan hålla käft. (eller kanske om de är bra på att städa o diska :) )

Vad tycker ni?

beror väll på hur stort rumet är och hur mycket du har i hyra själv?

Jessan skrev:
2677691 Hej hej!

De enda jag kom på var;
- Inga fester!!

Vad tycker ni?

Regler om gemensamma utrymmen (vardagsrum, eller ska han bara nyttja köket)
Städrutiner, så du slipper torka skite efter någon annan hela tiden

Ska jag tolka dina regler som att det bara är en kille du söker? =)
Hyran är väl lämplig att ta ut efter vad du själv har, el, ska denna få nyttja telefon, mm mm.

Personkemin är grymt viktig om det inte ska bli massa bekymmer, trust me. Tydliga regler direkt från början men inget överdrivet iom att personen ska kunna känna att det även är dennes hem.

Skitkul att bo med okända annars! Man vet aldrig hur det blir, oftast bra dock. :tummenupp

Jessan skrev:
2677691 Hej hej!

De enda jag kom på var;
- Inga fester!!

Vad tycker ni?

Hyran beror väll lite på hur bostads situationen ser ut just i din kommun samt om hyres gästen får tillgång till resten av lgh eller bara kök,toa och rum. Du kan också ta lite extra för möblerat rum. Jag hade själv en hyres gäst han betalade 3000kr i månaden:tummenupp men hade då tillgång till hela lgh samt bredband. Detta var en kille som jag kände sen tidigare och de under lättade förstås:D .

Detta kan tyckas vara mkt men å andra sidan var det juh hans enda boende kostnad sen ska man nog tänka att det ska vara värt det besväret det endå blir, (inge mer springa naken i lgh:arsele , inga oplanerade besök :tuttar om man inte är oblyg, dushen alltid upptagen precis när man själv ska ducha:huvet , samma sak med kök).

För övrigt kan du be om referencer samt 2 hyror i förskott samt 1 månads uppsägning tid samt kanske lägga in en kolumn där du har rätt att be hon/han flytta med en månads varsel eller nåt om det inte skulle funka alls:gnissla .

Alming skrev:
2677893 Regler om gemensamma utrymmen (vardagsrum, eller ska han bara nyttja köket)
Städrutiner, så du slipper torka skite efter någon annan hela tiden

Ska jag tolka dina regler som att det bara är en kille du söker? =)
Hyran är väl lämplig att ta ut efter vad du själv har, el, ska denna få nyttja telefon, mm mm.

Det gäller någon som jag redan känner (eller ja, det är min kusin men jag kan väl inte säga att jag känner honom direkt) och det är inte för att jag behöver ha någon att dela med utan för att han behöver någonstans att bo.

Han skulle isf få utnyttja allt och alla ställen utom mitt sovrum då! Rummet är möblerat.

ladbol skrev:
2677943 Hyran beror väll lite på hur bostads situationen ser ut just i din kommun samt om hyres gästen får tillgång till resten av lgh eller bara kök,toa och rum. Du kan också ta lite extra för möblerat rum. Jag hade själv en hyres gäst han betalade 3000kr i månaden:tummenupp men hade då tillgång till hela lgh samt bredband. Detta var en kille som jag kände sen tidigare och de under lättade förstås:D .

Detta kan tyckas vara mkt men å andra sidan var det juh hans enda boende kostnad sen ska man nog tänka att det ska vara värt det besväret det endå blir, (inge mer springa naken i lgh:arsele , inga oplanerade besök :tuttar om man inte är oblyg, dushen alltid upptagen precis när man själv ska ducha:huvet , samma sak med kök).

För övrigt kan du be om referencer samt 2 hyror i förskott samt 1 månads uppsägning tid samt kanske lägga in en kolumn där du har rätt att be hon/han flytta med en månads varsel eller nåt om det inte skulle funka alls:gnissla .

Bostadssituationen i Gbg är inte så bra...
Jag vill inte ta för mycket eftersom han är student... men som du skrev inget mer springa naken i lgheten, kö till duschen mm! Oplanerade besök brukar jag inte ha men man vet ju aldrig :)

Last edited:
Jessan skrev:
2678037 Oplanerade besök brukar jag inte ha men man vet ju aldrig :)

Lovar att det kommer erbjudanden/möjligheter som fan när han väll flyttat in(brukar vara så)hehe:D

Jag har både varit inneboende och haft inneboende och personkemin är rätt viktig för att det ska funka. Likaså att man har ungefär samma uppfattning om vad som är stökigt/smutsigt...annars blir det lätt trubbel.

Är det någon du känner så tycker jag att man kan dela hyran efter hur stort utrymme respektive person har tillgång till (alltså minus den andras rum) och sen lägga till halva kostnaden för el, bredband, telefon.

Hyr man ut till någon helt okänd så går det ju att ta i lite. Man kan även fråga hyresnämnden vad som är skäligt att ta ut för att slippa få dom på halsen om hyresgästen tycker att det varit för hög hyra.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8