Vad åker ni med för komp??

• Thread starter Thread starter exc
  • Start date Start date

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Har suttit och försökt räkna ut vad jag har åkt med för komp i sommar och hur mycket jag ska sänka ,för att höja laddet till 1,0-1,1b.

I sommar körde jag bara efter Marklunds tips och monterade 3 original packningar. (En packning är 0,8mm tjock när jag klämde den i skruvstädet och mätte) Med 3 st skulle jag då hamna på 8,8:1 om jag räknat rätt...
Körde med ca0,8b laddtryck i sommar och det var på gränsen.

Någon som har tips på ungefärlig komp jag bör ligga på om jag vill kunna ladda
1,0-1,1b med 98 oct. ?? OCH stämmer det att packningen är 0.8mm?? på rettan??

På bilen 9,2:1 Laddar 1,4. (hojen inte riiktigt färdig än..) Inte så att du behöver backa av på tändning vid laddtryck istället?

8,2:1 kör jag med om jag minns rätt. Laddar 1,45 bar utan spikningstendenser. Myyycket soppa och så backar jag tändningen 12 grader över ett förinställt tryck :D

8,2:1 kör jag med om jag minns rätt. Laddar 1,45 bar utan spikningstendenser. Myyycket soppa och så backar jag tändningen 12 grader över ett förinställt tryck :D

Varför backar du tändningen?

R boxen ger 35 grader fullt ut, Backa 12 på de är ju tokdumt

Har du provat standard tändning??

Om du promt ska backa så max 5 grader bort

Jag hammnar väldigt lågt om jag kör med 3 packningar som förut och lågkompkolvarna ca 7,8:1 och om jag kör med lågkompkolvarna och bara 2 packningar blir det 8,7:1 . Tror ni det går att ladda 1,1b med bara 2pack ?
Hade inte tänkt att sänka/backa tändningen på något vis.

Last edited:
Varför backar du tändningen?

R boxen ger 35 grader fullt ut, Backa 12 på de är ju tokdumt

Har du provat standard tändning??

Om du promt ska backa så max 5 grader bort

Jag kör med Dyna2000 och tror det var 38 graders förtändning (är ju ganska lågkompat). Över 0,4 bar (ska höjas till ca 0,8) backas tändningen mha en tryckstyrd switch, så jag har 38 grader ända dit, men jag har funderat mycket på att ställa retarden till 8 grader så jag får 30 grader förtändning. Är det kass? Nu hamnar jag ju på 26 grader vid fullt spett, och ändrar jag till 8 grader så hamnar jag på 30. Kanske bättre? Eller det är fortfarande obra? Jag har inte provat standard tändläge eftersom jag tänkte att det kanske inte blir så bra. Jag laddar ändå nästan 1,5 bar, och mindre lär det inte bli. Vill gärna ha lite marginal och inte köra på gränsen för att det ska spika. Kanske ingen höjdare om jag skulle få läckage på styrtrycksslangen till wg.

Nu ska jag inte sabba din tråd med massa goja, men hann du bänka hojen nå ifjol?

Nu ska jag inte sabba din tråd med massa goja, men hann du bänka hojen nå ifjol?

Ingen fara...nej tyvärr det blev ingen bänkning, jag tror inte att det finns någon bänk här i Umeå??? Men får väll svänga förbi Marklund i sommar om man
åker upp och kollar dragracing.

Har kollat upp, att jag ska räkna med en tjocklek på 0,7mm på topp packningen.
Det blir med andra ord, att jag har kört med 9,2:1 i komp i sommar(3 pack)
Om jag nu kör med lågkompkolvar o 2 pack hamnar jag på 8,9:1
3 pack 8,1.1
Har tänkt köra med 8,9 och ladda 1,1b som max??? någon som har några
invändningar:)

Har du fått någon klarhet i detta? sitter själv med samma funderingar först tänkte jag bara köra med tubokolvar(9,8:1) och ladda 1,2bar.
Det kanske blir i mesta laget men vill ju inte sänka kompet för mkt heller så det blir nog två packningar(=1,4mm)+kolvar .
Hur räknar du ut komp förhållande?

Mer komp! Mer sprit! :)

Jag kör på e85 och relativt högt komp. Jag är supernöjd med den körbarhet jag har på hojen, framför allt innan laddtryck....

Såhär på vintern är min hoj kompledig ...

Har du fått någon klarhet i detta? sitter själv med samma funderingar först tänkte jag bara köra med tubokolvar(9,8:1) och ladda 1,2bar.
Det kanske blir i mesta laget men vill ju inte sänka kompet för mkt heller så det blir nog två packningar(=1,4mm)+kolvar .
Hur räknar du ut komp förhållande?

Har lite strul med lågkompkolvarna.. köpte begade Wiseco som ska ge 10,1 i komp. Kolvarna låg i Wiseco förpackningarna. Men när jag jämför dem med mina original så hittar jag ingen skillnad?? samma mått från kolbult till kolvtopp och grubborna på kolvtoppen är likadana o djupa. Enda skillnaden jag hittar är att ringarna är förskjutna ca 0,2mm ner..men det ger nog inte någon större kompsänkning. Tror snarare att det är originalare av en annan serie el. årsmodell. Men killen jag köpte dem av skulle kolla i helgen om han hade skickat fel.

Jag räknade ut original Vk till: 20,14 Sen räknade jag ut hur mycket en 0,7mm topp packning rymmer (räknade med en dia på 75mm) En packn. rymmer: 3,0 = 20,14 +3,0 = vk 23,14 =10,35:1 i komp med 2 pack.
(Slagvolymen på en cyl / kompförhållande-1 =kompressionsvolymen)
( 249,5 / 10,35 -1 = vk 23,10) Jag testade med olika kompförhållande och såg vilken kompressionsvolym jag fick (Vk) och kollade sen bara vad som passade in mot de olika vk med olika antal pack/kolvar. Tror att det blev rätt iaf,:tungan

På mina JE så är skillnaden stor, försäkningen är mkt tydlig.
Hehe ska försöka mig på den beräkningen.

Har lite strul med lågkompkolvarna.. köpte begade Wiseco som ska ge 10,1 i komp. Kolvarna låg i Wiseco förpackningarna. Men när jag jämför dem med mina original så hittar jag ingen skillnad?? samma mått från kolbult till kolvtopp och grubborna på kolvtoppen är likadana o djupa. Enda skillnaden jag hittar är att ringarna är förskjutna ca 0,2mm ner..men det ger nog inte någon större kompsänkning. Tror snarare att det är originalare av en annan serie el. årsmodell. Men killen jag köpte dem av skulle kolla i helgen om han hade skickat fel.

Jag räknade ut original Vk till: 20,14 Sen räknade jag ut hur mycket en 0,7mm topp packning rymmer (räknade med en dia på 75mm) En packn. rymmer: 3,0 = 20,14 +3,0 = vk 23,14 =10,35:1 i komp med 2 pack.
(Slagvolymen på en cyl / kompförhållande-1 =kompressionsvolymen)
( 249,5 / 10,35 -1 = vk 23,10) Jag testade med olika kompförhållande och såg vilken kompressionsvolym jag fick (Vk) och kollade sen bara vad som passade in mot de olika vk med olika antal pack/kolvar. Tror att det blev rätt iaf,:tungan

På mina JE så är skillnaden stor, försäkningen är mkt tydlig.
Hehe ska försöka mig på den beräkningen.

Bra att veta. det bör ju synas även på Wiseco kolvarna, även om inte de sänker komp. lika mycket som JE:arna

Kolla på GIK turbos hemsida, de har formlerna för beräkning av komp. i sin teoridel som finns där någonstans.

Fick du nå klarhet i kolvträsket? Vill inte se att du missar strippenåkningarn i sommar :)

Fick du nå klarhet i kolvträsket? Vill inte se att du missar strippenåkningarn i sommar :)

Nää killen har inte hunnit kolla än...Men jag är ganska säker på att det är originalare, det står tom. 4xv på kolvarna(det är väll Yamahas märkning?) Nix bara det är fint väder så blir det att trycka sig upp till strippen.

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...