Vad är skillnaden mellan TD04-16T och 13T?

morathomas

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
MORA
Hoj
GSXR1000T-03"såld" (R1-02 T-projekt) Wr450 -04
Håller på med turbokonvertering av en Gsxr. Vad är skillnad på dessa två aggregat, har ett TD04HL-13Toch har sett att en del använder 16T, vad är skillnaden?
 
morathomas skrev:
Håller på med turbokonvertering av en Gsxr. Vad är skillnad på dessa två aggregat. Har ett TD04HL-13T. Har sett att en del använder 16T, vad är skillnaden?

Skillnaden är storleken på kompressordelen, om det är just siffran 13 och 16 du syftar på.
MVH Micke
 
16T är alltså större, men på avgassidan lika?
 
16T brukar ha 7:ans turbin (avgasdel) 13T har 6:ans turbin.......

13T kommer från volvos 2,4T 01-04
16T kommerfrån T5:an...
 
leffe6 skrev:
16T brukar ha 7:ans turbin (avgasdel) 13T har 6:ans turbin.......

13T kommer från volvos 2,4T 01-04
16T kommerfrån T5:an...

Verkar stämma, det är 6:an, tror den räcker till endå......
 
morathomas skrev:
Verkar stämma, det är 6:an, tror den räcker till endå......

Beror på hur många hk du har tänk dig, skall du ha 250 eller mer så skall du välja ett 16T, det klara ca: 300 hk.

R1 T
 
R1 T skrev:
Beror på hur många hk du har tänk dig, skall du ha 250 eller mer så skall du välja ett 16T, det klara ca: 300 hk.

R1 T

Skulle vilja ha runt 230-250Hk på hjulet. Anslutningarna verkar vara samma. kommer bara sätta i en grövre tp.packning så begränsningen kommer att vara där och inte på turbon skulle jag tro.
 
Angående Mitsubishis kompressorer så funker det såhär:

"13" = massflöde vid maximal verkningsgrad och tryckförhållande 2, dvs en 13 ger alltså 0,13 m^3 luft per sekund vid maximal verkningsgrad och tryckförhållande 2. Denna "storleksregel" kan de dock tumma något på, men i princip är den alltid giltig.

Dvs ett 16T hjul är helt säkert större än ett 13T hjul om de har samma turbinhjul. Har de inte samma turbinhjul så är det ändå sannolikt, men inte säkert, att 16T kan fixa större massflöden (beroende på hur bred mappen är).

"T" är egentligen bara en bokstav som beskriver generationen eller typen av kompressorhjul. Det finns ett antal varianter där: T, G, TK1, TK3, T1, TBs etc etc.

Själva ytterdiametern på hjulet bestäms av turbinstorleken, beroende på om det är TD010, TD015, TD02, TD025, TD03, TD035, TD04, TD05, TD06 och vilket trim hjulet har, om det är normala: S, N, L eller specialvarianten HL.

Vill minnas att det har diskuterats en del tidigare, ska se om jag hittar postningen.

/J

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=65195&p=1067150

/J
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top