Vad är rimligt tid för att skaffa körkort?

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Suzuki GSX-R1000 -07
Jag är sugen på att köpa en första hoj men det bär emot eftersom jag inte har körkort. Hur snabbt kan man ta det (via någon intensivkurs eller liknande)?

Skall man ha gjort teorin innan intensivkursen eller görs allt på samma gång?

Min fråga är alltså, vad är rimligt att kalkylera med att det tar i tid?

Jim Profit skrev:
Jag är sugen på att köpa en första hoj men det bär emot eftersom jag inte har körkort. Hur snabbt kan man ta det (via någon intensivkurs eller liknande)?

Det där beror på dina tidigare kunskaper... och hur fort man lär sig. Själv tog det mig ett par månader och 6 lektioner ca för att få kortet i handen. Då hade jag haft B-kort i 10 år så trafiken kunde man ju... Sök upp en trafikskola och säg att du vill ha kortet så fort som möjligt och lycka till
:tummenupp

Jag skulle tro att du skulle kunna ha körkort på en vecka eller två om det finns gott om körskoletider, och om du får tid för teoriprov och uppkörning direkt. Iofs behöver du kanske öva lite mer om du inte har kört moppe eller så. Har man kört mycket moppe så sitter en del viktiga grejer redan i ryggmärgen tror jag, och det går mycket lättare att lära sig manövrera en större "moppe".

Jim Profit skrev:

En polare, som inte gick intensivkurs, tog sitt på ca 2 -3 månader.
Men då fick han även vänta ett tag på sin uppkörning.
Det går att ta snabbt, så gört! Diweckt!

Tjaaa...för mig tog det cirkus 3 veckor och 3000 pengar...det tyckte ja va ganska rimligt...men tog då endast 2 körlektioner innan uppkörnigen :tuttar

Lycka till med kortet...du lär inte ångra dig att du tar det :tummenupp

Jim Profit skrev:

Jag tog mitt kort på en vanlig körskola, det tog ca sju veckor från inskrivning till uppkörning.
När jag skrev in mig så kom jag överens med körskolan att dom omgående skulle boka tid för teoriprovet. Jag fick en tid för teoriprovet nio dagar senare, då var jag ju tvungen att börja plugga! När teoriprovet var avklarat så bokade körskolan omgående tid för Uppkörning. Kön till uppkörningen var då drygt en månad och körläraren lovade att han skulle lära mig att köra till dess.
Körskolan var tillmötesgående och ställde t.o.m upp på att köra en repitition söndagen innan uppkörning. Totalt körde jag fyra dubbellektioner och en enkellektion.
Om du är trevlig och tillmötesgående så hittar du säkert en trafikskola som är villiga att hjälpa dig att snabbt ta ditt körkort.
Ettt annat allternativ är intensivkurs men det jag har personligen inte någon erfarenhet av.

Jag hade inte kört en meter innan jag började på trafikskola och jag körde enbart på trafikskolan men det gick hyfsat fort ändå... cirka 2 månader. Kör man mer intensivt borde det gå fortare.
Lycka till!

Tack för alla svar.

Jag har haft B körkort i 10 år och kört moppe och cross innan så någon hjälp borde det väl vara. Tänkte även övningsköra en del privat oxå isåfall.

Nån som kan tipsa om bra intensivkurser?

Jim Profit skrev:
Tack för alla svar.

Jag har haft B körkort i 10 år och kört moppe och cross innan så någon hjälp borde det väl vara. Tänkte även övningsköra en del privat oxå isåfall.

Tjena!

Tog B-kortet på intensivkurs i Flen, Thims hette de, de hade bra priser samt att man fick bo där under en vecka. Kostade mig 8200 då för 10 körlektioner + halka. Han som jag körde med, tror han hette Börje, var helskön, han hade mc lektioner också. Tror han dessutom var utbildat psykolog eller nått sånt. Vilket kan vara bra! :)

/I

Jim Profit skrev:
Tack för alla svar.

Moped och cross är ok som grund, då känner du till hur du kör hoj, vad du saknar är väl vissa trafikvettsgrejor man är tvungen tat kunna, men du har ju kört bil så lite ska du väl kunna i trafiken redan.

Jag hade liknade bakgrund och behövde inte börja köra på körgården som de som aldrig kört nåt 2 hjuligt motorfordon fick börja med, så en klar fördel.

Givetvis utvärderar de ju dig inann.

Last edited:
ca 1 mån...
beställde skrivtid själv o skumma igenom körboken.
klara det på en gång gick till en trafikskola o sa att jag skulle ha ett 10 lektioners paket (inkl hoj vid uppkörning) och att dom skulle beställa uppkörning åt mig på en gång.
inge tjafs 5 dubbel lektioner senare så hade man det :banana

tycker provet e så enklet nu för tiden så man behöver knappt plugga om man har lite trafikvett :tummenupp

För mig verkar det omöjligt att ta det på mindre än två veckor om man inte kört innan.....men men... Mitt tips är i alla fall att börja övningsköra privat så snart som möjligt! Det är ju trots allt lite skillnad på tung mc och cross. Kör mycket i och kring stadstrafik, det är oftast det man måste öva på i ditt läge. Köra rakt fram på en tom väg kan vem som helst göra. Tror inte det kommer att behövas så många körlektioner för din del om du övningskör privat, så behövs intensivkurs alls? Se bara till att tiderna för uppskrivning/uppkörning blir bokade så fort som möjligt. Lycka till!

Jim Profit skrev:
Tack för alla svar.

Ett riktigt bra tips för dig som bor i Sthlm är kanske Västerås Bil & Mc-skola,
jag tog min lapp där, tog en vecka (mån-fre), uppkörning måndagen efter!
Du måste ha teorin klar innan dock!

Lycka till! :tummenupp

dom brukar inte vilja beställa uppkörning före ett avklarat teoriprov, att få uppkörning i sthlm vid denna tiden är inte det lättaste... Kolla med Dalen´s körskola som ligger vid Nynäsvägen(globen, okq8,rondellen).

Jim Profit skrev:
Tack för alla svar.

Körkortexpress i Hallstahammar dom har en super intensiv jag gick den och fick körkort på 3dagars övningskörande körde upp den 3:e dagen, jag hade bara kört extremt lite innan. Man ska ha klarat teorin innan.
Kolla på www.korkortexpress.se
Lycka till

Jim Profit skrev:

Jag hade mitt körkort inäven 18 dagar efter att jag satt på en mc för första gången. Då hade min körlärare en veckas semester oxå. Så det borde gå att fixa snabbare.

Jag satt på en hoj för första gången ganska exakt 2 veckor innan uppkörningen.

Köpte hojen, tog tre lektioner och en massa snurrande på parkeringen, men det gick vägen
:yoparty

EDIT totalkostnad 3300:-

Last edited:
Runt 2 månader från start till att jag fick kortet. Gick bara genom körskola, körde inget privat. Ett tips är att boka en masssa lektioner rätt av samt proven direkt om det går. Spar man grymt med tid på.

Tog mitt körkort på 1 och en halv månad, ej intensiv kurs! Kostnad ca 10´

Mvh A

Teori = 2005-03-08
Uppk = 2005-05-18
KK tog med andra ord 2 mån & 10 dgr. Allt gjordes som privatist och behörigheten kostade mig ca. 3 lök... :tummenupp

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!