Vad är rätt ang. däck?

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Ju varmare det är desto mjukare däck enligt Duells/Metzler.
Det låter lite baklänges i mina öron :confused: kan ngn förklara, förtydliga.
Vad är det som händer, blistrar dom hårda lättare vid hög värme?
Jag kanske tänker fel, hur många varv jag vill köra och hur hårt jag kör avgör vilket däck jag skall köra på och inte utetemperaturen??
Tittar man på MotoGP så kör dom med olika mjuka däck och det verkar funka vilket som.

?? Har Duells/Metzeler sagt det?

Det är iaf fel. Kallt = mjuka däck.

zhapod skrev:
Ju varmare det är desto mjukare BLIR däcken.

eller?

Exakt. Man eftersträvar att ha en däckstemp i stommen på 75-80 grader celcius, då är fästet maximalt. Vid kallt väder krävs det mjukare däck för att uppnå optimalt fäste och temp och omvänt vid varmt väder. Fästet blir inte alltid som bäst med det mjukaste möjliga däcket eftersom gummiytan då rör sig för mycket, man förlorar både fäste och känsla för underlaget dvs.

Detta avser till största del gummiblandningar. Dessutom finns det olika hårdheter på stommen. Om man tex. behöver en stomme som är lite mjukare för att uppnå maximal däckstemp men att gummiytan då överhettas så kan man välja en lite mjukare stomme men hårdare gummiblandning. Tror jag :tungan

/Joakim

Last edited:
Dom menar kanske att däcket blir mjukare när det blir varmt?
Sannolikt.

Kan nog skilja mellan olika fabrikat..Men Dunlop "race" gatdäck så gäller ju varmare ute ju mjukare blandning bör man välja..Vet av erfarenhet..

när jag körde rennsport så fick jag lära mej att om det va kallt (typ under 15grader) skulle jag använda soft och inte super soft.
dom gånger jag kört på super soft när det varit kallt har dom börjat paja efter 6-10 varv, soft höll ihop mycket längre och blev inte lika sönder tuggat...

BrInK skrev:
när jag körde rennsport så fick jag lära mej att om det va kallt (typ under 15grader) skulle jag använda soft och inte super soft.
dom gånger jag kört på super soft när det varit kallt har dom börjat paja efter 6-10 varv, soft höll ihop mycket längre och blev inte lika sönder tuggat...

Beror ju mycket på banan också. Jag kunde köra supersoft utan problem i 25 graders värme på KGA. På knutstorp veckan efter sladde däcket och vart överhettat med ungefär samma temp i backen.

Provade idag på Gåsen, förmiddag fram till lunch med Pirelli 1 fram o 2 bak, det slet rätt hårt ( var iof sig lite mjuk i fjädringen) em blev varmare, böt till 0 fram och 1 bak, ser mycket bättre ut. Ngn sa att stommen är mjukare på på 0 och 1, det kan nog stämma för hojen rör sig mer, ställde på preload och hojen blev bättre och fortfarande "snyggt" slitet.
Att hojen rör sig mer, kan det bero på att jag kör för sakta? Dvs. jag får inte upp tempen.
Lite mer luft kanske är rätt medicin? Då kommer jag tillbaks till den eviga frågan- mer luft= däcken går varmare eller som en del säger mindre luft och däcken går varmare?
Jag får spader på detta, varför kan detta inte vara en exakt vetenskap gör si och så och du får det här, fan va strul man skulle slippa. :huvet
Inte nog med det, sakta går det också, upp som en sol ..... som ngn sa stämmer bra även här. Jag ser fram emot Cal superbikeschool....
Usch vad negativ jag känner mig, men ibland känns golfen nära,
hemska tanke.

Gixxer 1000 skrev:
Lite mer luft kanske är rätt medicin? Då kommer jag tillbaks till den eviga frågan- mer luft= däcken går varmare eller som en del säger mindre luft och däcken går varmare?

Ok. såhär är det alltid:
Ett däck med lite tryck blir varmare än ett med mer tryck. förutsatt att man mäter med samma däck.
Det beror på att däcket med lägre tryck ständigt, vid varje varv det rullar, veckas och böjs eftersom det är plattare på det stället det pressas mot marken.

Gixxer 1000 skrev:
...Jag får spader på detta, varför kan detta inte vara en exakt vetenskap gör si och så och du får det här, fan va strul man skulle slippa. :huvet
...
Ha ha, jo nog är det så, men tänk vad tråkigt det skulle bli. Då skulle vi inte kunna sitta här och ha alla dessa ändlösa diskussioner om däck, olja, bensin och 4T vs 2T. :)

Ja för att strö lite salt i såren då.. Förra året körde jag en 1000 cc och rörde knappt fjädringen, körde slicks, Pirelli, alltid supersoft fram, och soft bak. Karlskoga är en typiskt keka däck bana, depåhögern är ju jävulsk. MEN en sak jag märkte var att när jag körde fortare mot vad jag tidigare gjort så slet dom finare... Testa att släppa på returen, då brukar det bli bättre...
Fast det där med tempen är ju en sak som är viktig, skulle chansa på att ett kallt däck blir mer "tuggat" än ett däck som blir överhettat, det sladdar mer, min egna spontana erfarenhet.

Jag har provat att släppa på returen men då lättar bakhjulet vid hårda inbromsningar. Kompromissa är väl det som gäller som vanligt........
Har ni sett Miinins bakdäck efter en träning? Lika fint som ett apelsinskal!

Saxat från Metzeler

http://www.metzelermoto.com/media/16_me_flyer_racing_e_2005.pdf

• Check inflation pressures before riding, always when tyres are cold.
• Always use recommended size, oversizing can impair handling and grip.
• Always rebalance wheel when new tyres are fitted.
• Never ride fast on cold tyres. Apart from the safety aspect, tyres can experience ”cold tearing”
which will greatly impair tyre performance and cause undue wear.
• Pre heat tyres for 30 minutes at 50 - 70° Centigrade.
• Racing tyres work best at high temperatures (50°- 80° Celsius) always pre heat racing
tyres or ride carefully until tyres are warm.
• Always "break in” new racing tyres by gradually increasing lean angles until both sides
of tyres are completely scrubbed in before racing speeds are reached.
• The use of tubes in racing tyres is not permitted.
• Never repair damaged tyres, all punctured tyres should be replaced.
• Never use puncture sealant.
• Do not use any solvents to clean or buff tyres.
• Store tyres carefully, avoid cold conditions below 8° Celsius.

Last edited:
Gixxer 1000 skrev:
Då kommer jag tillbaks till den eviga frågan- mer luft= däcken går varmare eller som en del säger mindre luft och däcken går varmare?

Comi skrev:
Ok. såhär är det alltid:
Ett däck med lite tryck blir varmare än ett med mer tryck. förutsatt att man mäter med samma däck.
Det beror på att däcket med lägre tryck ständigt, vid varje varv det rullar, veckas och böjs eftersom det är plattare på det stället det pressas mot marken.

Rätt, och Kisa hade fel! Skönt...

http://www.factorypro.com/tech/tire_pressure_risez.html

/Joakim

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger