Vad är en zxr400SP??

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Det ryktas om att en zxr400SP modell har mekaniska förgasare, helsystem att tillgå, alu-tank och race-kammar.

Hjälp mig att finna en sådan? Det bara måste vara en sån som på bilden.

ZXR750R är ju en "SP"modell av vanliga ZXR750, men att det fanns 400RR visste jag inte.

Nån som vet mer om detta?

750RR

Bifogat

• kawasaki zxr400 rr.jpg
    kawasaki zxr400 rr.jpg
    24.2 KB · Visningar: 390
K-Micke skrev:
Vilken RR-klass skulle den ha tävlat i i så fall?
Någon japansk nationell klass kanske? :confused:

Fan vet jag??
Jag vet att de körs på Isle of Man.

Det finns liiite på nätet, men jag kanske söker fel? Nån annan som kan och vet?

750RR

K-Micke skrev:
Vilken RR-klass skulle den ha tävlat i i så fall?
Någon japansk nationell klass kanske? :confused:
Gissa vad SP står för?
SportProduction kanske...?! :p

Finns faktiskt ZXR'er som går i SP fortfarande idag, här hemma i norden till och med.

Last edited:
SP är Ducatis benämning på ensits, det begreppet har Kawasaki aldrig använt sig av vad jag vet. Det finns/fanns en ZXR400RR, jag sitter och försöker komma på var jag läste om den och vad det stod, men minnet är som ett maskätet äpple. Det enda jag med säkerhet kan komma ihåg så här på stående fot är att den var ensists och att växellådan var mer tätstegad. Sen har jag vaga minnen av andra gafflar och/eller annan bakdämpare. Inte säker på den biten dock. Förut fanns det bilder på den på Kawasakis hemsida www.khi.co.jp men nu kan jag inte hitta några.

I england är ss400 en väldigt stor klass, d.v.s samma reglemente som ss600. Där hajar man att man inte måste ha 1000 kubik för att åka fort.
Sen ska jag inte svära hundra på att man fr åka 250sp med 400'an här hemma nu, reglementet är lite fram och tillbaka, men nu senast på våler i norge var det iaf en zxr400 med i norska sp-gänget iaf, men det är ju inte sverige.

Vilken nolla man är! Tror att ensits på italienska är SP. Mono ska det ju vara såklart.

Äntligen hittade jag det jag letade efter:

FOR a dedicated scratcher, the SP model is the best ZXR in the range. It was never officially brought here, but grey imports from Japan are widespread. It has a single seat, fully adjustable suspension and a taller first gear linked to a close-ratio gearbox. All this comes for around £200 more than the standard model. Spares are freely available from the major grey importers.

Läs rubbet här .

Konstigt att de kallar ensitsmodellen för för SP. När modellen fortfarande fanns på Kawasakis hemsida hette den ZXR400RR eller ZXR400R, jag kommer inte med säkerhet ihåg vilket det var, men det var inte SP i alla fall, det är jag säker på.

oFFkeFF skrev:
I england är ss400 en väldigt stor klass, d.v.s samma reglemente som ss600. Där hajar man att man inte måste ha 1000 kubik för att åka fort.
Sen ska jag inte svära hundra på att man fr åka 250sp med 400'an här hemma nu, reglementet är lite fram och tillbaka, men nu senast på våler i norge var det iaf en zxr400 med i norska sp-gänget iaf, men det är ju inte sverige.
Jodå, upp till 400cc fyrtakt (resp. 250cc tvåtakt) har alltid varit tillåtet att köra i sportproduction här hemma i Sverige.

Sedan gäller det generella för fyrtaktare, d.v.s. att man måste ha båt och grejor till skillnad från tvåtaktarna.
Har man det, så är det bara att fara ut och smiska tvåtaktarna. ;)

SpeedAbuser skrev:
Jodå, upp till 400cc fyrtakt (resp. 250cc tvåtakt) har alltid varit tillåtet att köra i sportproduction här hemma i Sverige.

Sedan gäller det generella för fyrtaktare, d.v.s. att man måste ha båt och grejor till skillnad från tvåtaktarna.
Har man det, så är det bara att fara ut och smiska tvåtaktarna. ;)

Smiska 2-taktare?!!
Det går väl inte?
:)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...