Vad är detta för något? (andra gången jag ser det!)

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Tjena, köpte hojen nyservad i Mars.
Nu efter dagens korta tur så såg jag det igen att det runnit ut något under.
Första gången det hände var i April och då trodde jag det var kylarvätska, kanske att de hade fyllt på för mycket..

Det är av grönaktig färg. Ganska lättflytande och när jag smakade på det så smakade det surt o kanske lite beskt (spottade givetvis ut efteråt).

Vad kan det vara?
Borde man vara orolig?

csLC2GGIwgrepAubf1OutA41yBslUPgz1GJpZjzzRXE.jpg
 
Ser ju onekligen ut som glykol och är de slangar man se på bilden tro, då är de väl slangarna från expansionskärlet som släpper ut kylvätska så inte trycket blir för högt. Men de borde smaka sött?
 
Ser ju onekligen ut som glykol och är de slangar man se på bilden tro, då är de väl slangarna från expansionskärlet som släpper ut kylvätska så inte trycket blir för högt. Men de borde smaka sött?

Bara köra på och göra något om det börjar lysa en varningslampa eller hur ska jag gå tillväga?
 
Bara köra på och göra något om det börjar lysa en varningslampa eller hur ska jag gå tillväga?

Har det hänt efter att du kört den hårt, eller kört "stadskörning" en varm dag? Mest troligt är det glykol.
Håll koll på tempmätaren så tror jag inte det ska hända något.
 
Kolla nivån på kylarvätskan. Du kanske kan se om det är för hög nivå och då lugna din nervositet lite genom att tappa ut överskottet.
 
Som flera sagt tror även jag på kylarvätska, men glykol smakar sött och gott (dock farligt att förtära).
Om det inte skulle vara kylarvätska undrar jag om det kan ha med vevhusventilationen att göra?
 
Kolla kylvätskenivån och ser den bra ut så kör.
Du har troligen kört den rätt varm i värmen som tidigare nämnts.
Nivån och trycket stiger då och vätskan trycks ut ur skvallerslangen.
 
Har du testat att följa slangen som vätskan kommer ut ifrån? Men som många andra säger, det ser ut som kylarvätska. Nu har jag inte haft vattenkylt på länge men min första moppe hade ännu grönare vätska än det där.

Är det bara jag som noterar att fläcken ser ut som ett grönt litet spöke? :hihi ...Eller det kanske var vad de första 3 inläggen handlade om. :glömdet
 
Jag tror kylarvätska men inte vanlig glykol.
Eftersom det spottar ut lite ibland (inget att bekymra sig över) så kommer du förmodligen behöva fylla på någon gång.
Kan du få tag på förra ägaren eller servicestället som servat den?
Är säkrast att hålla sig till samma kylarvätska.
Kan även vara bra att veta livslängden och (eventuellt) frysskydd.
 
Det är definitivt kylarvätska om de inte använd massor med tjock-fet-grön-smörjning till kedjan som plötsligt blivit vatten.

Kolla kylarelement-korken, vara ungefär oval och ha varningstext att den är varm när motorn är varm. Skruva av korken när motorn är kall och kolla om det finns nån kylarvätska, ska vara fyllt till toppen. Kolla även överfyllnings-behållaren.

Är kylarelementet tomt är det bara att fylla upp igen, starta motorn och gasa lite med öppen kork för att få runt vattnet och fyll på vid behov. Om du fyllt upp kylarelementet och det kommer småbubblor när du gasar, då är det illa..

Själva korken:
http://img.eautopartscatalog.com/live/G101045813FUT.JPG
 
Last edited:
Vet inte om någon sagt det redan men det ser ut som glykol!
Troligtvis propylenbaserad men det är en vild gissning.

Ethylen kan man dö av en matsked så undvik smaka på det.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top