Vad är detta för modell av mc?

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Har varit å hjälpt en arbetskompis å röjt lite, Vet att han snackat en massa om denna hoj. (nu fick jag se den)

Vad tusan heter denna modellen, samt vilket årtal?

Inte hunnit att titta så mycket... men

Ilo motor, handväxel vid tanken och det står Monark på skylten.

Obs: mobil bilder
 

Bifogat

  • DSC00176...jpg
    DSC00176...jpg
    134.5 KB · Visningar: 739
  • DSC00178....jpg
    DSC00178....jpg
    107.7 KB · Visningar: 779
  • DSC00179....jpg
    DSC00179....jpg
    96 KB · Visningar: 375
  • DSC00180....jpg
    DSC00180....jpg
    111.7 KB · Visningar: 537
Har en hel del likheter med en Monark M10.

M10.jpg


http://hem.passagen.se/ianderss/monark.htm

Edit: Men ännu mer lik ett par av de andra modellerna. Du får klicka och jämföra detaljer. :)
 
Last edited:
Det är en typisk sporthoj!

Och som ägare till en sån är man av naturen lycklig!
 
Vet inte exakt. Men det är ju en av de tidiga Monarkerna med en 98cc ILO motor. Min gissning är det en ML45 en MC55 från mitten av -30 talet.
 
R1 -99 med 15 ägare som alla gjort fuckyouburnout? :D
 
Ramen verkar vara en M70 men motor och drivpaket ser äldre ut, 125:an var en BSA.
 
Last edited:
Tog sin tid... eftersom den skulle på auktion (2 som delade på den):huvet
Men jag fick ett gott besked när jag och min sambo låg på beachen å solade å plaskade i vattnet. Den ropades in till mig....:yoparty

Priset å allt blev helt ok:tummenupp
Sambon godkänner köpet:yoparty men renovering av hojen får vänta. Då vi skaffat en ny lägenhet som skall renoveras (och att jag nyss renoverat en 60-tals moppe) Så jag måste nog erkänna att jag måste lägga ner lite mer krut på lägenheten och min sambo:pannkyss

Älskar min sambo... för hon låter mig pula med mina hojar och mitt intresse:tummenupp


Bild på moppen förr å nu:
 

Bifogat

  • DSC00198___.JPG
    DSC00198___.JPG
    76.5 KB · Visningar: 286
  • DSC00207....jpg
    DSC00207....jpg
    90.8 KB · Visningar: 276
Man får tacka:tummenupp ( dock inte jätte seriöst men....tiden har ingen lag:D )

Det är ju det som är charmen med moped och lättviktarrenoveringar.
Värdet i dem är inte större än att man kan inrikta sig på att bli klar innom rimlig tid.
Dessutom kan man använda slutprodukten utan att vara livrädd för att förstöra den.

Vill dock påpeka att jag inte riktigt hittat charmen med att KÖRA moped.
Som med alla gamla fordon, så ligger knepet i att hitta tidstypiska vägar.
En lättviktare känns fullständigt adekvat på en slingrande grusväg (som vägnätet bestod av på den tiden).
Mopeder känns alltid trötta.
Kan tänka mig att det skulle vara skoj att köra i gamla stan, trästaden i Eksjö eller liknande.
Kanske vara med på raggarcrusing?
Mopeder är ju stadsfordon.
 
Det är ju det som är charmen med moped och lättviktarrenoveringar.


Vill dock påpeka att jag inte riktigt hittat charmen med att KÖRA moped.
Som med alla gamla fordon, så ligger knepet i att hitta tidstypiska vägar.
En lättviktare,
Mopeder är ju sQUOTE]


Jag bor i stan:tummenupp Och det är ingen lättviktare ( vad jag förstått så är lättviktadre på 98cc å med trampor)

Det är så gött att åka med "lätta" kläder till jobbet med moppen:yoparty
 
Det är ju det som är charmen med moped och lättviktarrenoveringar.


Vill dock påpeka att jag inte riktigt hittat charmen med att KÖRA moped.
Som med alla gamla fordon, så ligger knepet i att hitta tidstypiska vägar.
En lättviktare,
Mopeder är ju sQUOTE]


Jag bor i stan:tummenupp Och det är ingen lättviktare ( vad jag förstått så är lättviktadre på 98cc å med trampor)
nej,lättviktare var alla mc under,tror det var 75 kg. följden blev bla silverpilen,me cykelram o 175 cc:confused: som ganska många körde åt skogen me... lätt mc ändrades sedan till 125 cc..
 
nej,lättviktare var alla mc under,tror det var 75 kg. följden blev bla silverpilen,me cykelram o 175 cc:confused: som ganska många körde åt skogen me... lätt mc ändrades sedan till 125 cc..

Där ser man:va då är detta en lättviktare.

Dock så blir jag lite konfunderad, tanken är (har) varit cromad.
Funderar fortfarande på vilken årsmodell det är?

Kan man kolla med det gammla regnr, å få tag i lite info om den?

Har även hämtat den ikväll, kikade lite mer på den. Saknas sadel, krök å lite muttrar. Bytte ventilgummi å fick luft i hjulen:yoparty
Frambroms, växlar m,m verkar funka.

Bakbroms ur funktion, även wiren till gasen. Annars är det otroligt att de "håller" så pass bra:tummenupp

Skall ta med förknasaren till jobbet, byta bensinslang, byta soppa i tanken... sen skall jag starta upp den:yoparty
 

Bifogat

  • DSC00229....jpg
    DSC00229....jpg
    94.3 KB · Visningar: 315
Alla har rätt!
Egentligen är lättviktare 98cc med trampor.
Dessa fick köras utan körkort.
När reglerna ändrades så att körkort krävdes, så ändrades också reglerna för hojjarna - ingen kubikbegränsning, men fick inte väga över 75kg.
För körkortslösa infördes mopeden.
Terminologin blev lite luddig under denna period.
"Lättviktare" används till samtliga varianter.
Även moped, emedan denna benämning inte fanns från början.
Har jag blivit ilurad.

Visst var det bättre förr, när ynglingarna kunde tjöpa en 250cc blåtaktare där vikten sparats in på chassie och bromsar?
 
Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

Back
Top