Vad är detta för insekt/fjäril/fluga?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hej hej!
Har nu två gånger sett en insekt av denna typ här hemma och blir lite fundersam på vad det kan vara för nån sort. Är detta värsten sortens ohyra som ska drivas ut med DDT eller kan jag fortsätta sova lugnt?

(ber om ursäkt för den taskiga kvaliteten på bilden men den satt still i ungefär två sekunder i taget)

Bifogat

• insekt2.jpg
    insekt2.jpg
    113.4 KB · Visningar: 699
Jag tror det är en sån där som galningen stoppar i halsen på nån i Silence of the lambs. :eek

Är det inte en vanlig nattfjäril??

Hmm, det kanske det är? Stämmer ju bra med att den knappt sitter still, flyger runt på ett sjukt irriterande sätt. Den är dock mörkare/brunare i verkligheten än på bilden och jag har aldrig sett en nattfjäril som är så liten (öht har jag aldrig sett någon nattfjäril i min lägenhet). Dock har jag precis blivit sambo så det kanske är min tjej som dragit med sig massa skräp in hit :gnissla

Jag tror det är en sån där som galningen stoppar i halsen på nån i Silence of the lambs. :eek

Det är fan inte långt ifrån. Och nyinflyttad sambo som sagt, det här blir värre och värre... :död

Last edited:
Släpp ut den, hittar du flera stycken gång på gång i ditt hus kan det vara tal om klädmalar :gnissla
Fast det är inte så ovanligt att få in nattfjärilar, dom dras mot ljus och tackar inte nej till lite värme när det är ruggit ute :tummenupp

Klädmal

Haha, vafan har du bott i en bunker hela livet, det är en nattfjäril, vi har 50 sånna runt utebelysningen, vissa ser ut att väga ett kilo.....

Om den är skrikig och cirklar över nattmackan är det en mås.

Jag kan inte med fjärilar och för att säga det på MC-språk, det finns fler olika arter av småfjärilar än det finns hojar på bulten. Länken nedan kan roa dig länge om du vill försöka leta upp arten själv.

http://www.lepidoptera.se

Måste vara en sån där ägg kastande fluga... sketa jobbiga, Fluger runt med små korgar med flugägg i och kastar i örat på dig när du sover... Rekommenderar att du slaggar med hjälm.. För att vara på den säkra sidan så sov i skinnstället med visiret nere så den inte langar ner dom i nån annan öppning... :hihi

Thyg0d på frugans konto

[YOUTUBE-ID]9D8b3dyH9pU[/YOUTUBE-ID]

Så här blir det efter en natt med en såndäringa :tungan

Haha, vafan har du bott i en bunker hela livet, det är en nattfjäril, vi har 50 sånna runt utebelysningen, vissa ser ut att väga ett kilo.....

Men det är ju just det, de brukar vara stora as, inte små pluttar som den här. Och jag bor ju mitt i stan, här är luften alldeles för förorenad för att det ska finnas några insekter normalt sett...

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back