Vad är dett för skruv och var hittar man verktyg för att få loss den?

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Har beställt ett nytt bakre insug då det nuvarande är sprucket (därav all skit runt skruven på bilden) och ser då denna skruv som håller fast insuget och började fundera på hur f*n man ska få loss den :huvet :va Vad är det för en skruv och var kan jag få tag i verktyg för att få loss den?

Bilden kan vara lite svår att se på, men det var svårt att komma åt och ta kort. Om det behövs får jag försöka igen :gnissla

DSC00728.jpg

Last edited:
Ja bilden är riktigt svår att se på, jag ser ingen alls :)

Edit: Nu ser jag!

Det ser ut som en sådan där special Torx med en skalle i centrum. Meningen med dessa är väl just att man inte ska kunna plocka bort dem utan specialverktyg.:näsblod

Mitt råd är att kolla runt om du kan få tag i avsedd nyckel, om inte, så prova att knacka bort skallen i mitten & använd sedan en vanlig Torx-nyckel i rätt storlek.

Last edited:
Ser ut som en specialbult till en bilfälg, typ låsbar eller nåt åt den stilen.

Ja bilden är riktigt svår att se på, jag ser ingen alls :)

Edit: Nu ser jag!

Det ser ut som en sådan där special Torx med en skalle i centrum. Meningen med dessa är väl just att man inte ska kunna plocka bort dem utan specialverktyg.:näsblod

Mitt råd är att kolla runt om du kan få tag i avsedd nyckel, om inte, så prova att knacka bort skallen i mitten & använd sedan en vanlig Torx-nyckel i rätt storlek.

Korrekt! Och just DÄRFÖR har man såna verktyg!
Tjalle Tvärvigg som man är :D
Men allvarligt: Dessa sitter även på vissa förgasare och blockerar möjligheten att fiddla med CO-halten (lågfartssystemet)
Därför måste man kunna ta loss de små asen så man kan tuna lite.

Fan vad gött :tummenupp Tack för så snabba svar, tyckte inte det såg ut som vanlig torx först, men när jag kollade lite noggrannare såg jag att det var vanlig hederlig torx :)

Heter "resist-torx" och hylsor finns på Tempet (biltema) att köpa artnr 10-974 eller 10-102 eller va fan kolla själv! :)

Skallen ser dock inte ut som en "riktig" resist-torx mer som någon sketen kopia men du borde kunna få loss den med en torxhylsa, annars huggmejsel.

/fredde

EDIT: Hur fan kunde ni vara så jävla snabba? :)

Heter "resist-torx" och hylsor finns på Tempet (biltema) att köpa artnr 10-974 eller 10-102 eller va fan kolla själv! :)

Skallen ser dock inte ut som en "riktig" resist-torx mer som någon sketen kopia men du borde kunna få loss den med en torxhylsa, annars huggmejsel.

/fredde

EDIT: Hur fan kunde ni vara så jävla snabba? :)

Jepp, förklaringen till att det ser ut som en sketen kopia är att den sitter på en josang :D :rolleyes: :rolleyes:

Tänkte ta och köpa biltema resist-torsk satsen ändå för den kostade ju bara 60:- :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back