Arkstedt
Medlem
Hej!
Vet inte om detta klassas som nybörjarfråga, men efter att ha letat runt efter en lättöverskådlig förklaring utan resultat vänder jag mig hit då jag överallt snubblar på folk som verkar ha full koll.
Mitt dilemma är följande; jag kör en ER6-n -07 som då alltså är 8 år för ny för att inte vara helfordonsgodkänd. Det finns en drös med trådar om folk som frågar "får jag ändra det här?" och svaret är nästan alltid nej om hojen är från 99 eller senare, då helfordonsgodkännandet introducerades på motorcyklar.
Jag skulle vilja göra ett antal mindre modifikationer - installera hugger, byta till miniblinkers och byta ankstjärten, samt eventuellt en miniregplåt. Delar av dessa finns att köpa till min årsmodell direkt från Kawasaki inklusive E-märke och typgodkännande till hutlösa priser (typ 1800kr för blinkers-kit) LÄNK
Frågan är alltså vad jag kan byta för att det ska vara lagligt oavsett om jag pratar med farbror blå eller en besiktningsman. Var går gränsen för att behöva göra en regbesiktning?
Jag känner till att SFRO har mandat på alla besiktningar av modifierade fordon, men den hemsidan är lika hjälpsam som en påse skridskor.
Tacksam för alla tips och förklaringar som inte är "läs den här luntan" följt av en länk till Svea Rikes Lag - web edition.
Vet inte om detta klassas som nybörjarfråga, men efter att ha letat runt efter en lättöverskådlig förklaring utan resultat vänder jag mig hit då jag överallt snubblar på folk som verkar ha full koll.
Mitt dilemma är följande; jag kör en ER6-n -07 som då alltså är 8 år för ny för att inte vara helfordonsgodkänd. Det finns en drös med trådar om folk som frågar "får jag ändra det här?" och svaret är nästan alltid nej om hojen är från 99 eller senare, då helfordonsgodkännandet introducerades på motorcyklar.
Jag skulle vilja göra ett antal mindre modifikationer - installera hugger, byta till miniblinkers och byta ankstjärten, samt eventuellt en miniregplåt. Delar av dessa finns att köpa till min årsmodell direkt från Kawasaki inklusive E-märke och typgodkännande till hutlösa priser (typ 1800kr för blinkers-kit) LÄNK
Frågan är alltså vad jag kan byta för att det ska vara lagligt oavsett om jag pratar med farbror blå eller en besiktningsman. Var går gränsen för att behöva göra en regbesiktning?
Jag känner till att SFRO har mandat på alla besiktningar av modifierade fordon, men den hemsidan är lika hjälpsam som en påse skridskor.
Tacksam för alla tips och förklaringar som inte är "läs den här luntan" följt av en länk till Svea Rikes Lag - web edition.