vad är det med min fiddy?

125_jonte

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2008
Ort
långshyttan - dalarna
Hoj
05 db7
vet någon?

vet någon vad det är med min 125:a fiddy den smäller högt och så kommer det eld ur röret helatiden... kan det skada motorn?
 
Last edited:
Felställd tändning borde det ju vara eller fel förhållande mellan kammen o vevaxeln.....säker är jag ju inte men det är en gissning att den tänder för nära innan avgasventilen öppnar.
 

Nu vet ju inte jag om det är så, men du lär ju inte få ut max effekt om det står fel det är ju i alla fall helt klart......har motorn varit riven på den? I annat fall bör ju inte kammen stå fel i förhållandet till veven....o tändningen borde väl vara ställbar på dom eller?...
 
Kolla så att ventilerna inte behöver justeras.
Annars så kan du kolla ifall det är riktigt tätt mellan utblåset o böjen eller vid insugningsgummit, kan ge detta fenomen också.
 
Kolla så att ventilerna inte behöver justeras.
Annars så kan du kolla ifall det är riktigt tätt mellan utblåset o böjen eller vid insugningsgummit, kan ge detta fenomen också.


När min sprutade eld och small. Då var det bara tändstiftet som var surt eller nått.. Har hännt så med 2 utan mina fiddysar. Och Stiftet var nytt på den ena, Hade kört kanske 10min:va Kan ju inte skada och byta..
 
Kolla så att ventilerna inte behöver justeras.
Annars så kan du kolla ifall det är riktigt tätt mellan utblåset o böjen eller vid insugningsgummit, kan ge detta fenomen också.

Alt 1
Börja med att göra rent förgasaren!:tummenupp
Kolla om insug läcker.
Förgasaren blandar en bränsleluftblandning till motorn!
Om ex insug läcker får motorn mer luft än vad den ska ha. Då går den torrt!
Allså den får för lite bensin i förhållande till luft. :huvet

Du har en mager bränsleluftblandning!:D
Att köra med detta är inte bra då motorn blir så varm att den självtänder!
Samt att motorn kan skära!
Allså toppen/ventiler glöder i motorn och tänder bränsleluftblandningen istället för tändstiftet.
Du får oönskad tändning och motorn smäller!! Ger avgas smällar!:mad:

Exempel! du vill starta din fiddy och chokar den för att den ska starta lättare!
Vad du gör är att täpper till lufttillförslen så motorn får mindre luft i förhållande till bensin. Mindre luft mer bensin

Alt 2
Ev tidigare ägare kanske har renoverat motorn ev bytt kolv eller dyligt och monterat kamkedjan fel så vevaxel och kamaxel inte går i fas!
Allså som att byta kedja! ett kugg fel på drevet ger fel kamminställning!:gnissla

Vilket gör att tändstift tänder vid fel tillfälle så att avgasventilen är lite öppen och när tändstiftet tänder bensinen blir smällen ut i avgassystemet. Ingen riktig kompression. Hojen upplevs som SLÖ! och ger avgassmällar

Alt 3 Skruvarna på tändspolen har skakats loss,vibrerat sig lösa och tändspolen har flyttat på sig och ger en felaktig tändning. (tänder vi fel tidpunkt) allså i ditt fall tänder den för sent och smällen blir i avgassystemet istället för vid (ÖVD) Övredödläge (när kolven står kl 12) +-några sec

Skickar en länk om hur en Fyrtaktsmotor fungerar! :yoparty

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrtaktsmotor

Se även ur en Tvåtaktsmotor fungerar :yoparty

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tvåtaktsmotor
 
Last edited:
Alt 1
Börja med att göra rent förgasaren!:tummenupp
Kolla om insug läcker.
Förgasaren blandar en bränsleluftblandning till motorn!
Om ex insug läcker får motorn mer luft än vad den ska ha. Då går den torrt!
Allså den får för lite bensin i förhållande till luft. :huvet

Du har en mager bränsleluftblandning!:D
Att köra med detta är inte bra då motorn blir så varm att den självtänder!
Samt att motorn kan skära!
Allså toppen/ventiler glöder i motorn och tänder bränsleluftblandningen istället för tändstiftet.
Du får oönskad tändning och motorn smäller!! Ger avgas smällar!:mad:

Exempel! du vill starta din fiddy och chokar den för att den ska starta lättare!
Vad du gör är att täpper till lufttillförslen så motorn får mindre luft i förhållande till bensin. Mindre luft mer bensin

Alt 2
Ev tidigare ägare kanske har renoverat motorn ev bytt kolv eller dyligt och monterat kamkedjan fel så vevaxel och kamaxel inte går i fas!
Allså som att byta kedja! ett kugg fel på drevet ger fel kamminställning!:gnissla

Vilket gör att tändstift tänder vid fel tillfälle så att avgasventilen är lite öppen och när tändstiftet tänder bensinen blir smällen ut i avgassystemet. Ingen riktig kompression. Hojen upplevs som SLÖ! och ger avgassmällar

Alt 3 Skruvarna på tändspolen har skakats loss,vibrerat sig lösa och tändspolen har flyttat på sig och ger en felaktig tändning. (tänder vi fel tidpunkt) allså i ditt fall tänder den för sent och smällen blir i avgassystemet istället för vid (ÖVD) Övredödläge (när kolven står kl 12) +-några sec

Skickar en länk om hur en Fyrtaktsmotor fungerar! :yoparty

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrtaktsmotor


:Bugar
 
asså det e ingen fara med det bara att ställa inn lite saker,det var samma på min 125 fiddy det smällde satan och eld lågor som var 1 halv meter långa :D men det e fixat nu
 
asså det e ingen fara med det bara att ställa inn lite saker,det var samma på min 125 fiddy det smällde satan och eld lågor som var 1 halv meter långa :D men det e fixat nu
Vad var felet på din hoj då.
Vad fixade du!:va kan vara intressant o veta om orion är någe att ha även då den är billig:confused:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top