Vad är det för motorcykel jag letar efter?

floff

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650S -06
Efter att ha rannsakat mig och tvagat mig i oblater ställde jag mig frågan vad det egentligen är för båge jag vill ha. Men så kom jag på att jag bara visste vad jag letade efter, men inte vilken hoj som överensstämde med mina kriterier. Dessa är som följer:

* Bottendrag. Jag gillar inte tvåtakts symaskiner på tiotusen varv. Kraften skall komma från början och avta, inte tvärsom.
* Buller. Det måste ju låta gött. Jag har nu en enstånka med GPR-slipon och det låter ju trevligt, kanske aningen mycket, men trevligt. Det vet jag att Kling och Klang tycker också.
* Åka lite längre utan att operera bort sadeln från rumpan, och slippa den där motardfartvinden då jag ibland kör lite längre än tre mil.
* Toppfart är inget som intresserar mig. Alls. Men motorväg skall ju vara görbart utan att avlida.
* "Billig" försäkring och inget meka då jag har tummen mitt i ansiktet.

Det skadar inte heller om den är trevlig att se på.
Kort och gott vill jag nog ha en SM som tål att köra lite längre på. Jag var och provkörde en ER-5a på BIKE och den stämde rätt bra överens med allt utom bottendraget. Kanske är det en vanesak?

Så... vad är det jag letar efter?
 
ductard_right.jpg


Fartvinden kanske fortfarande är jobbig.. men det uppfyller de flesta av dina kriterier.

Mvh J
 
Hej mina vänner! Jag lägger till att jag inte gillar att baka in hela knarren i gladpack. Naket är fint. Någon liten ruta kanske går att montera vid längre åkning. Dessutom är jag inte stora karln med mina sextiotvå pannor. Om jag köper ett snöre med hundra hästar kommer jag ju att vara Gagarin på nolltid.
 
Antingen en VTR eller en VFR passar nog dig om du inte behöver ta dig till höga farter snabbare än blixten!

//KaliZ
 
GSX1400 har allt du vill ha :tummenupp
 
Haha. Fan. Bestäm er! Det är ju råsvårt att veta vad man vill ha. ER6-n verkar trevlig. Det är ju svinsvårt att känna hur en hoj beter sig på bara en halvtimmes provkörning, så därför frågar jag.
 
Hej Floff
Ett förslag är ju en Honda CBX 78-80.
Det är en motorcykel som syns, de flesta tittar på den när den står parkerad.
Värdet ökar för varje år = investering.
Köper du en i bra skick så behöver du inte kunna meka, inte för att det finns några speciella problem med den förrutom ett kopplingsljud som kan vara störande på låga varv, dock inget som är farligt eller behöver åtgärdas.

Den låter gudomligt, speciellt med ett sex till ett system.

Den går att åka långt med men fartvinden blir man inte av med om man inte väljer en av årsmodell 81-82 då den har kåpa, men är INTE lika vacker :)

Den är även billig i försäkring, speciellt om man jämför med dagens maskiner.

Priset på den hoj som du nog vill ha (enligt dina krav) ligger nog på 50 000 och uppåt.

Till sist så är det ju din smak och plånbok som avgör vilken hoj det blir så lycka till!
 

Bifogat

  • CBX_040_PS.jpg
    CBX_040_PS.jpg
    96.5 KB · Visningar: 87
Hej Floff
Ett förslag är ju en Honda CBX 78-80.

Faktum är att jag har tittat lite på en sådan. Men tyvärr är det nog rätt trist om det skulle bli något mekande av. Jag är så förfärligt ohändig med allt annat än en stekspade eller ett tangentbord. Däremot är de förbannat fina att se på.
 
Efter att ha rannsakat mig och tvagat mig i oblater ställde jag mig frågan vad det egentligen är för båge jag vill ha. Men så kom jag på att jag bara visste vad jag letade efter, men inte vilken hoj som överensstämde med mina kriterier. Dessa är som följer:

* Bottendrag. Jag gillar inte tvåtakts symaskiner på tiotusen varv. Kraften skall komma från början och avta, inte tvärsom.
* Buller. Det måste ju låta gött. Jag har nu en enstånka med GPR-slipon och det låter ju trevligt, kanske aningen mycket, men trevligt. Det vet jag att Kling och Klang tycker också.
* Åka lite längre utan att operera bort sadeln från rumpan, och slippa den där motardfartvinden då jag ibland kör lite längre än tre mil.
* Toppfart är inget som intresserar mig. Alls. Men motorväg skall ju vara görbart utan att avlida.
* "Billig" försäkring och inget meka då jag har tummen mitt i ansiktet.

Det skadar inte heller om den är trevlig att se på.
Kort och gott vill jag nog ha en SM som tål att köra lite längre på. Jag var och provkörde en ER-5a på BIKE och den stämde rätt bra överens med allt utom bottendraget. Kanske är det en vanesak?

Så... vad är det jag letar efter?

honda vtr1000f kulcyckel med härligt bottendrag o ljud:yoparty
 
Aprilia Tuono
KTM SuperDuke (med reservation för längre turer)
Triumph Speed Triple
Ducati Monster S2R
Benelli TNT
Moto Morini Corsaro
Sen tror jag typ Suzuki SV650, Kawa ER6 eller BMW F800S kan funka.

Hypermotarden är riktigt läcker, men dyr och funkar inte direkt att åka längre på. Liten tank osv..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top