Vad är det för hoj?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Gick och spanade lite på hojar här utanför jobbet på Volvo igår, och fick syn på ett märkligt bygge. Det var en fighter, med vad jag tror var en stor Suzuki V-twin-motor (TL1000?). Knackade in reg.numret hos bilregistret för skojs skull, och fick fabrikat Hobal till svar...? :va Nån som känner till, eller får man döpa ett ombyggt fordon till vad man vill? Hur funkar det?

Hojen hade dessutom en "låda" bredvid bakdämparen som jag inte hade sett förut. Lådan hade en axel ut som var kopplad med ett stag till svingen bredvid bakdämparen. (Se FUL-skissen nedan). Vad är detta för något?

Bifogat

Det var nog en återuppbyggd TL-1000, därav namnet. Lådan är en rotationsdämpare, det du kallar bakdämparen är bara fjädern.

PMR skrev:
Det var nog en återuppbyggd TL-1000, därav namnet. Lådan är en rotationsdämpare, det du kallar bakdämparen är bara fjädern.

Aa oki, misstänkte att det var nåt sånt. Varför har men den typen av dämpare föresten? Den såg rätt stor och platskrävande ut tyckte jag.

PacMan skrev:
... Varför har men den typen av dämpare föresten? Den såg rätt stor och platskrävande ut tyckte jag.
Det undrar vi som åker TL också.
Tror det hade med platsbrist att göra. Fråga mig inte hur det går ihop sig med "platskrävande".

Många byter ut dämpen och fjäderhållaren till andra fabrikat (Öhlins eller Bitubo (stavning?)). Dessa är sammanbyggda på konventionellt sätt och sägs ge bättre väghållning. Jag vill dock framhålla att originaldämpen faktiskt fungerar med de hastigheter (dvs de nedläggg) som kan vara lämpliga på svenska tjälskottade vägar. Men så har jag heller inte testat med någon annan dämpare, så vad vet jag? :tomten

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti