Vad är det för fel på min R1:A!!?!?!?!?

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Den liksom tuggar sig fram om jag ligger på tomgång o smygkör med kopplingen eller kör iväg försiktigt vid röljus och liknande.svårt att förklara hur det är men det är ganska likt när dom kuggar över på drevet.
låter ganska mycket min bror hörde det när han låg brevid på sin tlr med hörselproppar i.
Tagit bort kopplingskåpan men inte rivit isär kopplingen men allt ser normalt ut än så länge.
Kan det bli så våldsamma ljud och hackningar av en trasig koppling?

Last edited:
visst kan det låta illa om kopplingen är trasig, kanske har delar av lamellerna ramlat bort.
Skulle växeldreven låta så illa borde du höra det även i högre farter.
Riv skräpet och titta efter det är ett mycket lätt jobb att göra.

får väl göra det,men borde det inte ligga rester i kåpan isåfall?
cykeln beter sig normalt när det gäller växlar o så annars skulle ett drev va taskigt borde den väl inte gilla fullgas körningar.
tilläggas bör att den bara gått 715mil så växeldreven bör inte va slut än.
Kommer lite olja på drevsidan under kåpan också kanske det är ett sammanträffande.
Min egen teori är lagerhaveri på utgående axeln även om det är långsökt.

Silwer skrev:
visst kan det låta illa om kopplingen är trasig, kanske har delar av lamellerna ramlat bort.
Skulle växeldreven låta så illa borde du höra det även i högre farter.
Riv skräpet och titta efter det är ett mycket lätt jobb att göra.

har nog kommit lite smygande,märkte det nångång bara förut nu händer det hela tiden när jag smyger iväg.

Wiseguy skrev:
Hur uppkomm problemet ?
Var det att det blev så över en natt eller har det kommit smygande under en längre tid ?

jo är nog bara att riva den o kolla läget innan det blir nåt general ras.
ska lugna mig lite o ringa firman jag köpte den på till veckan fick 6månaders garanti nackdelen är att dom ligger 50mil bort.
sånt här borde inte ske redan vid 6-700mil.

Silwer skrev:
som sagt läge tat riva och se efter, kör inte mer med hojen är det ett lager kan du få mer skador ifall det ger upp helt.

Känner igen symptomen om det är bara vid slirning på kopplingen, t ex vid start från stillastående. Tror andersbrink hade en lösning att man plockar ur lammelerna och skiftar plats slumpmässigt. Har för mig att det handlar om att de inte är helt plana och jobbar på sina "toppar" liksom. Om man skiftar plats så jobbar de mer på andra ytor. Typ så.

Sök på andersbrink o koppling i samma sökfönster så hittar du.

nej händer vid slir på kopplingen.
men om det är som du säger olsson varför låter den så illa? låter ju som den kuggar över verkligen rasslar inga problems att höra 10meter bort om man säger så.

Tudde skrev:
så händer det även när du INTE använder kopplingen?

det är iaf inte lamellerna som är utslitna på vanligt sätt, det problemet har jag och det yttrar sig i att den slirar på höga växlar höga varv.

Visst sen finns problemet att stålskivorna är vinda, men då skulle du märka det på ett annat sätt än ett högt skrammel.

Holger skrev:
nej händer vid slir på kopplingen.
men om det är som du säger olsson varför låter den så illa? låter ju som den kuggar över verkligen rasslar inga problems att höra 10meter bort om man säger så.

Kan det vara det vanliga transmisionsglappet man hör när det blir på/av liksom? Jag skulle testa skifta plats först o passa på att byta olja. Enkelt jobb dessutom.

EDIT: Fast det är ju klart att om det låter riktigt illa - skulle jag inte våga starta den ens. :D

nej r1or har normalt sett inget sånt glapp, och om det fanns skulle de aldrig höras på det sättet om det var friskt.

Men som vanligt är det omöjligt att säga vad problemet är och eftersom garanti finns så får de påtgärda det, är det verkligen bara 700mil den har gått (otroligt lite för en sån hoj) så är det liksom inget snack.

Det där har diskuterats förut i någon tråd. Hade samma fenomen på min förra R1:a under en period. Typexempel: man slirar i väg från stillastående med relativt lågt (inte så lågt att motorn går illa) varv på motorn. En kraftig vibration och ett slamrande oljud uppstår. Det kan lösa sig om man ser över kopplingen, byter olja eller håller ett lite högre varv. Oljudet kommer (oftast?) från kedjan som slår mot svingen. Spänn kedjan lite om det går utan att den blir för spänd och håll lite högre varv på motorn när du startar.

/A

#Olsson# skrev:
Klart det är glapp. Det är det i alla lådor, överföring.
Absolut inte som du tänker dig, en del hojar har ett rent irriterande glapp i transmissionen, det blir nästan ryckigt när man går mellan motorbroms och gaspådrag.

Struntsamma det har inget med tråden att göra.

Silwer skrev:
Absolut inte som du tänker dig, en del hojar har ett rent irriterande glapp i transmissionen, det blir nästan ryckigt när man går mellan motorbroms och gaspådrag.

Struntsamma det har inget med tråden att göra.

Jag tror du missuppfattade min möjligen långsökta men inte helt osannolika teori. Jag menar alltså inte att raslet kommer från på/av mellan motorbroms/gaspådrag. Utan från kopplingsproblemet och rycken som uppstår. Detta i samband med transglapp :D (alltså det totala spel mellan vev och bakdrev i drivriktningen - typ) Om det hugger tillräckligt mycket är det kanske rimligt att saker o ting slår lite fram o tebaka. Eller?

Nu har jag inget behov av att driva lobbing för mitt "transmisionsglapp" men det har eller hade i alla fall med tråden att göra tills du kom in o förstörde allt :7peta :D

Har provat sträcka kedjan hjälpte inget.blir mindre rassel o skrammel vid högre varv men det blir ändå.

Japp silwer hittade en pärla med en äldre ägare.hojen hade gått 390mil när jag köpte den i april och vart helt orginal,uttagen 0204.

ska prova att riva kopplingen o kolla om jag ser nåt onormalt på plattor o lammeller gör jag inte det byter jag plats på dom o skruvar ihop igen,men först o främst ska jag ringa firman jag köpte den av o fråga vad dom tror.

Dea skrev:
Det där har diskuterats förut i någon tråd. Hade samma fenomen på min förra R1:a under en period. Typexempel: man slirar i väg från stillastående med relativt lågt (inte så lågt att motorn går illa) varv på motorn. En kraftig vibration och ett slamrande oljud uppstår. Det kan lösa sig om man ser över kopplingen, byter olja eller håller ett lite högre varv. Oljudet kommer (oftast?) från kedjan som slår mot svingen. Spänn kedjan lite om det går utan att den blir för spänd och håll lite högre varv på motorn när du startar.

/A

var bort med lamellerna idag och kunde inte se nåt fel på varken dom eller stålskivorna,har även pratat med 3 olika firmor alla tyckte det var konstigt att kopplingen kan låta sådär.
Men har en fråga till alla som kan r1:or den yttre korgen eller vad man ska säga går att vrida lite fram o tillbaka jämfört med drevet bakom om man tar i ska det vara så?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...