Vadå knäskrapa???

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
Jag kan inte knäskrapa. Som ja skrev i en tråd på Ninja-forumet så undrar ja varför ja inte klarar det. Ja hänger ut me mer än halva baken, tårna på fotpinnen, knät så långt ut det går, gasar mig genom svängen, hojen lutar definitivt 45 grader eller mer... vad är det för fel??

hade vart kul att slipa dem där puckarna... för däck det sliter ja redan...
 
Asylum_Nakaza skrev:
Jag kan inte knäskrapa. Som ja skrev i en tråd på Ninja-forumet så undrar ja varför ja inte klarar det. Ja hänger ut me mer än halva baken, tårna på fotpinnen, knät så långt ut det går, gasar mig genom svängen, hojen lutar definitivt 45 grader eller mer... vad är det för fel??

hade vart kul att slipa dem där puckarna... för däck det sliter ja redan...
För korta ben kanske :öl
 
Åk till bankörningar och koncentrera dig på att köra banan på ett smidigt och bra sätt, ta hjälp av instruktörer och fråga hela tiden om allt du funderar på. Skit i att försöka knäskrapa utan koncentrera dig på det viktiga i körningen så kommer knäskrapen med tiden. Knäskrap är en konsekvens av farten relativt kurvan och inte tvärtom, dvs farten kommer inte med knäskrapet.

Knäskrapa på allmän väg är betydligt svårare/dumdristigare.
 
ja vet inte... däcket är slitet ut till kanten o det när ja hänger ut allt va ja kan..

edit: det är dumt, men men....
 
Last edited:
Goodstuff skrev:
Åk till bankörningar och koncentrera dig på att köra banan på ett smidigt och bra sätt, ta hjälp av instruktörer och fråga hela tiden om allt du funderar på. Skit i att försöka knäskrapa utan koncentrera dig på det viktiga i körningen så kommer knäskrapen med tiden. Knäskrap är en konsekvens av farten relativt kurvan och inte tvärtom, dvs farten kommer inte med knäskrapet.

Knäskrapa på allmän väg är betydligt svårare/dumdristigare.

han inte se ditt inlägg innan...

det är inte det med farten det är ja säker på. j åkte en del me blackninja innan, han skrapar så det står härliga till. och ja hänger på utan problem, iaf på de ställen han skrapar.. det är nått me hur man hänger ut tror ja... var är blackninja när man behöver fråga??
 
Hitta en stor rondell som är jämn och ren. Ha varma däck och ta det lungt i början. Häng ut mer och mer utan att gasa mer. När du har koll på att du inte kan hänga ut mera så gasar du lite så du måste luta hojen mer.
Farten är inte viktig till att börja med.
Vips så har du knäet i backen en lite stund.
Jag är själv helt newbe på att ha knäpuckar så det var så jag fick ner första gången.
Men på att det måste till ganska skarpa svängar på "vanlig" väg för att man ska få ner knäet utan att det går för fort.

Lycka till och ramla inte.

Edit: Den här tråden hör nog hemma nånannanstans...
 
Du måste UT med knät! 90 grader, om du då inte lägger ner som Rossi... :rolleyes: Hem och träna på att gå ned i spagat helt enkelt. :D

/Fröken knäskrap :rock
 
förra året när precis fått kortet körde vi (blackninja, fluppen, o ja) runt i rondeller i nästan 80... där skrapar de exemeplvis.. men inte ja.. varför det? (då var ja ny på kortet, men ja klarar fortfarande det inte)
 
watson skrev:
Du måste UT med knät! 90 grader, om du då inte lägger ner som Rossi... :rolleyes: Hem och träna på att gå ned i spagat helt enkelt. :D

/Fröken knäskrap :rock

jag är en äkta ninja även när ja inte sitter på hojen.. har tränat en och samma kampsport 3 ggr i veckan i 10 år snart... det där me spagat eller va du menade är inga problem... :cool:

och det där me rossi, han lägger ju inte ner mycket heller..... :p :bow
 
Jag träna kampsport nu precis :crash

I vilket fall som helst tror jag bara att det handlar om att våga luta mer och mer och mer. Du har ju en potent hoj och med knät intill tanken borde det gå att knäskrapa :tummenupp

Fast tänk inte så mycket på själv skrapet, det kan kännas tryggt att vila mot asfalten efter ett tag då man är van men i början är det lite räligt då knät tar i.

Sen beror det lite på hur pucken sitter med. Att skrapa med puckar på skinnställ är rätt så lätt då den sitter lite längre ner och ganska långt ut.

Testar du sen med vanliga jeans och ett platt inlineknäskydd(ja, ett sånt ord finns) så får du gå betydligt längre ner.

Hitta en lämplig rondell och bara dra runt i den. Gasa mer om du inte kommer ner för då bara måste du luta hojen och tänk på motstyrningens principer. Bara putta på vänster handtag lite så kommer du ännu längre ner.

Antingen allt det eller så skiter du i att skrapa. Om du inte skrapa rpå 5 år och skrapar allt vad du har sen så spelar ju inte det nån roll idag heller. Eller om du aldrig skrapar, who cares? :confused:
Är det de fula kommentarerna om dina oskrapade puckar du inte gillar? Ha högre självkännedom än så och ta inte åt dig, det är mestadels folk som inte mår bra med sig själv ;)
Posers skrapar.

Det kostar med nya puckar.... du kan få mina gamla dainesepuckar nu när mina nya kommer. sen när de är riktigt slut så köper du själv nya o ser vad det kostar att skrapa, sen efter det slutar du.

750RR
 
Skulle rekomendera bankoerning for att skrapa knaen. Trodde sjaelv att jag aldrig skulle klara av att fa ner knaet i backen. Problemet var nog att jag lutade mindre aen jag trodde. Nu naer man fatt upp farten faar man snarare halla upp benet i vissa boejar. Se till att ta det med ro dock sa du inte faar foer dig att plotsligt bryta ner som faen och trycka ner knaet i backen. Da aer det risk att det slaepper duktigt.
 
watson skrev:
Du måste UT med knät! 90 grader, om du då inte lägger ner som Rossi... :rolleyes: Hem och träna på att gå ned i spagat helt enkelt. :D

/Fröken knäskrap :rock

Borde det inte vara Fröken Hojskrap? :crash ;) *springer och gömmer sej* :D
 
Alla kan, det som krävs är bara lite träning.
(Säger en som fortfarande själv är väldigt grön på det området)
 

Bifogat

  • f1un.jpg
    f1un.jpg
    27.8 KB · Visningar: 914
Som sagt: Bankörning och VARMA däck!
Jag skulle själv aldrig våga lägga ner hojen med kalla däck
och på väg kan du inte få någon vettig värme i däcken
utan att riskera ditt o andras liv

Som don Q sa: det kommer av sig själv!
Första gången blev jag överaskad och lite skrämd, då
jag inte alls var beredd :p
Lycka till

Anders
 
hur hänger du ut när du skrapar i knät? tyvärr är ja väl en sån som kör alldeles för fort på våra vägar... men men, ja kommer väl till en bana snart.
 
Var ute och skrapade lite nu... (se avatar) Men jag har inte kunnat länge. :fakta Jag råder dig att ha varma däck, åka till en rondell utan grus och akta dig för bilar, så kommer skrapet!! :tummenupp Man blir lite rädd första gången, men sen är det bara gött! :tummenupp

Idag var perfekt!! Fint väder, inga bilar, det var bara att tokköra!

HA DE GÔTT
 
ja åker gärna upp till gbg om det är sååå fint väder.. här har det mest vart blåsigt o sånt...
 
1: Rekomenderar defenetivt bana !
2: Lägger du hojen ordenterligt och hänger ut lite så går knäet i backen !

ConfuseD har numera problem med att hela underbenet går i backen ??? :crash :crash :cool:
 

Bifogat

  • benskrap.jpg
    benskrap.jpg
    33.1 KB · Visningar: 843
Troligtvis lutar du inte hojen för lite, utan sitter fel/hänger ut "fel". Ut på BANA och träna...

Men, farten i sig har inget med knäskrapet att göra, du kör inte snabbare bara för att du skrapar utan skrapet i sig är bara ett kvitto på var du har hojen, d v s, hur mycket du lutar.
 
abstruse skrev:
Troligtvis lutar du inte hojen för lite, utan sitter fel/hänger ut "fel". Ut på BANA och träna...

Men, farten i sig har inget med knäskrapet att göra, du kör inte snabbare bara för att du skrapar utan skrapet i sig är bara ett kvitto på var du har hojen, d v s, hur mycket du lutar.
Knäskrap e Gay, att åka runt med knäskrap som enda mål ger ingen harmonisk körning, gasa mer istället och häng inte som en apa i kurvorna, jag ligger i samma tempo som många landsvägsskrapare utan att ens hänga ut på min gamla harv.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top