Va fan nu då??

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
R1
Fick hem en faktura från trafikförsäkringföreningen idag på 5375:-
Med följande motivering. Enligt paragraf 2 i trafikskadelagen skall ett motorfordon som är registrerat i bilregistret och som inte är avställt vara trafikförsäkrat. Om ägaren saknar trafikförsäkring har vi enligt paragraf 34 i trafikskadelagen rätt att ta ut en särskild avgift (trafikförsäkringsavgift)
Avgiften får vara 10% höre än den högsta premie som något bolag har tillämpat under samma tidsperiod för ett fordon av samma fordonsslag.

Jag har hojen påställd åretrunt och betalar försäkringen via autogiro varje månad.

Är det nån har på forumet som fattar vad som händer... för jag gör det inte :mad:

Bestrid och få rätt. Om du har betalat minst trafikförsäkring är den ju felaktig.

/Joakim

Är du säker på att det funkat som det ska med autogirot? Jag råkade ut för samma sak med biljäveln...hade tydligen vart pank när det skulle dras och hade precis flyttat så påminnelsen kom inte rätt. Bolaget sa upp försäkringen pga. utebliven betalning å sen så var det igång

hade en liknande grej i höstas, men är det betalt så ring till försäkringsbolaget och fråga vad pysslar med, dom hade missat mina betalningar i 4 månader på bilen o 2 mån på hojen

Kan hända att pengarna går till en god sak, men dom verkar ju helt sjuka i huvet dom där. Det va väl nån här på forumet som blev skyldig en enorm summa pengar trots att det bevisligen var postens fel att inte alla papper kommit in pga att dom slarvat bort postsäcken dom låg i. Posten tog väl t.o.m på sig skulden men dom gav sig väl inte ändå. Jag minns inte exakt hur det var för det va länge sen jag läste det.

Det brukar ta några fordonsbyten innan man lär sig hur det där funkar...som regel är det dom som har rätt, och av deras attityd i telefonen att döma så är dom trötta på alla bortförklaringsförsök. Men visst kan dom ha fel fast det brukar sitta väldigt långt inne...jag har fått rätt mot dom en gång men då fick jag ta hjälp av vägverket.

Masen skrev:
Fick hem en faktura från trafikförsäkringföreningen idag på 5375:-
Med följande motivering. Enligt paragraf 2 i trafikskadelagen skall ett motorfordon som är registrerat i bilregistret och som inte är avställt vara trafikförsäkrat. Om ägaren saknar trafikförsäkring har vi enligt paragraf 34 i trafikskadelagen rätt att ta ut en särskild avgift (trafikförsäkringsavgift)
Avgiften får vara 10% höre än den högsta premie som något bolag har tillämpat under samma tidsperiod för ett fordon av samma fordonsslag.

Jag har hojen påställd åretrunt och betalar försäkringen via autogiro varje månad.

Är det nån har på forumet som fattar vad som händer... för jag gör det inte :mad:

Hör med din försäkringshandläggare, de brukar kunna ordna det där genom att intyga att den varit försäkrad. Du har väl kanske lite papper på det hemma också? Min erfarenhet är att det kan bli trassel om man är sen med att "ställa på" sin hoj hos vägverket efter att man tecknat en giltig försäkring. Detta kan leda till TFF trassel. TFF's syfte är vällovligt men deras sätt att driva in pengar är fullkomligt vidrigt. En taktik som tycks syfta till att så länge det bara är möjligt hålla folk ovetandes om omständigheter som gör att de kan maximera sina intäkter. :kocko

/Olzki

Trafikförsäkringsföreningen - Organisationen som ger begreppet bombhot en helt ny innebörd

precis, jag råkade ut för det när jag köpte min hojj.. jag är 18, så den är på 25kw.. men när jag köpte den så var det någon månad kvar tills jag blev myndig, så mina föräldrar var tvugna att få ett papper att skriva på, och det tog ungefär en månad för pappret att komma, så sen kom det en fin räkning på ca 5000kr (du har inte haft trafikförsäkring i en månad blablabla...) jag fick ringa runt hur länge som helst, till slut hamnade jag hos rätt person (högsta chefen) och hon tröck på några knappar så var det klart =)

10% högre än den högsta premien?

Läste om någon som fått en premie på 379 000:- /helår. Skulle man glömma hojen påställd en månad skulle det då kunna innebära en räkning på 35 000:-!

Man får hoppas att de inte har detta som praxis. (och att ingen är så dum så man tar en försäkring till det priset). Hur var det i ditt fall?

Hoppas det ordnar sig för dig förresten!

som när ja köpte bilen.. köpte den .. han skickade in papprena.. jag skulle ringa försäkringsbolaget dan efter.. röd dag .. satan :huvet .. så 5 dagar á 75kr eller va de va gick det på..

men enligt kärringen på dedär tff eller vadetva.. hon sa att "de finns alltid nån att ringa.. blablalba.. då orkade jag inte längre

Ända tills den dag.......

Josafan skrev:
Dom är förjävliga ...HATA DEN JÄVLA FÖRENINGEN... :huvet :4skrika

......du blir på körd av en knarkpåverkad biltjuv som snott en oförsäkrad bil
och du vill ha ersättning för invaliditet för att du inte längre kan jobba och försörja dig.

Tänk till ......Gör rätt så kommer inga krav.

KentW

Kent W skrev:
......du blir på körd av en knarkpåverkad biltjuv som snott en oförsäkrad bil
och du vill ha ersättning för invaliditet för att du inte längre kan jobba och försörja dig.

Tänk till ......Gör rätt så kommer inga krav.

KentW

Okej, det funkar inte så eftersom han antagligen är personförsäkrad vilket täcker hans invaliditet.
Tff är BARA skit.

Fick en räkning jag med igår kväll. Ringde Folksam idag och fick reda på att de har tabbat sig och att 20.000 kunder var drabbade.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien