Va faan, problem med ny hårddisk

Den fule

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
är snabb
Har köpt en 200GB som jag skulle slänga in. Men hur jag än trixar så hittar inte datorn min gamla och nya samtidigt.
Jag har satt den gamla som master, den nya som slave - den hittar bara den gamla.
Jag har satt den gamla som Cable Select, samma med den nya - den hittar bara den gamla.
Jag har prövat att bara koppla in den nya - inga problem. Den visar hd'n med 200gb.
Jag har prövat att använda sekundära ide-enheten (där CD-rom sitter idag) med samma resultat.

Några förslag?

Kör du med cable-select så beror master- och slave-tilldelniingen på var på IDE-kabeln hårddisken ansluts. Prova med en ny IDE-kabel (om den ena anslutningen skulle vara skadad). Alternativt kan du prova sätta båda diskarna som master fast till olika IDE-bussar. Ena hårddisken blir då DISK0:master och den andra blir DISK1:master i bios.

Kolla så att även diskarnas inställning i BIOS står på AUTO (eller LBA) och är "enable" på både IDE-0 och IDE-1.

Det kan inte vara så att du gör samma fel som jag gjorde förra månaden?
Nämligen att koppla in båda och efter halva startupen så låser sig datorn?
Osså står det nåt stort som man inte kan läsa.
Det man inte kan läsa är typ "ny HDD hittad tryck .. för att gå vidare".
Jag testade trycka på alla Fknapparna, och då gick datorn vidare.

Sen räcker det ju inte med att datorn känner av den nya HDDn för att du ska se den i utforskaren, men det vet du va?
Du måste gå in i windows och aktivera den oxå.

Den fule skrev:
Har köpt en 200GB som jag skulle slänga in. Men hur jag än trixar så hittar inte datorn min gamla och nya samtidigt.
Jag har satt den gamla som master, den nya som slave - den hittar bara den gamla.
Jag har satt den gamla som Cable Select, samma med den nya - den hittar bara den gamla.
Jag har prövat att bara koppla in den nya - inga problem. Den visar hd'n med 200gb.
Jag har prövat att använda sekundära ide-enheten (där CD-rom sitter idag) med samma resultat.

Några förslag?
klarar alla moderkort 200GB diskar?

Mr K skrev:
klarar alla moderkort 200GB diskar?

Beror på hur gammalt det är, mitt klarar bara 137 har jag för mig, men han kan fixa PCI kort som han sätter den till, då hanterar PCI kortets BIOS det så den ska synas då, kostar la max 400 spänn.

Men då är det ju till att den stödjer PCI kortet också. :näsblod

OnTrack's Disk Manager finns i ett antal OEM-versioner, bl.a. Samsung, NEC och Maxtor. Köpe-programmet finns även på DC lite varstans. Det fixar BIOS'ets begränsningar genom att installera en egen liten boot-sektor BIOS vid uppstart.

Vet du noll om diskar och hur cyllar, spår och sektorer påverkar diskstorleken är det nog allra enklast att köpa ett modernt moderkort för 600 spänn som supportar det senaste.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT