Va e de för fel på min koppling?

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg 650
Har nu under hela vintern försökt få ordning på min koppling, har luftat och luftat och luftat men vet inte va de e för fel på den. :huvet
Får inte upp något tryck, kan inte hitta några tecken på luft i systemet heller, tätt överallt så den ska inte kunna ta tjyvluft nånstans.

När ja frikopplar så rör sig lamellerna knappt.. dom 5 yttersta lamellerna sitter som fastklistrade i varandra, och likadant med dom 2 kvarstående, alltså när jag kopplar, så trycks 5 lameller ut, kanske 2-2.5mm ifrån dom 2 innersta, har jag växel i så går hjulet knappt att rubba (står på pall nu)
Har även mätt tjockleken på lameller + dom dära skivorna imellan, och nu minns jag inte min. måttet enligt manualen, men de va betydligt mer än så iallafall så dom är långt ifrån slut!

Innan ja rev isär motorn första gången, så funkade kopplingen perfekt, men med växel i och frikopplat så va den lite trög att rulla jämfört mot friläge (men de kanske den ska vara??)
Växlarna gick iallafall i mjukt och fint, nu går de dock knappt få i 1an/2an stillastående, och från 1an/2an till friläge...

Har sökt som en galning efter liknande problem men verkar som om ja e den ända som någonsin haft problemet för ja hittar ingenting! :gnissla

OBS! På bild nr 1 så har ja frikopplat!





Tack på förhand!
 
Tryck oljan bakvägen så ska du nog få upp trycket, lufta en koppling på vanligt sätt är döfött!
 
plocka loss slavcylindern nere vid motorn och pressa in kolven hela vägen och prova att lufta igen. det är inte ovanligt att det blir en luftficka där.

Har du plockat isär kopplingssystemet när du rev motorn?

Har du kollat så dina skivor är raka? dock behöver du inte börja där om du inte får något tryck i handtaget...
 
Tryck oljan bakvägen så ska du nog få upp trycket, lufta en koppling på vanligt sätt är döfött!

Luftat nerifrån..

plocka loss slavcylindern nere vid motorn och pressa in kolven hela vägen och prova att lufta igen. det är inte ovanligt att det blir en luftficka där.

Har du plockat isär kopplingssystemet när du rev motorn?

Har du kollat så dina skivor är raka? dock behöver du inte börja där om du inte får något tryck i handtaget...

När ja rev motorn så plocka ja isär det som var nödvändigt för att dela den, iallafall va ja kan komma ihåg!

Alla skivor är raka, men får testa lossa slavcylindern å se om de hjälper!

f.ö så rinner de ju nästan ut mer olja vid nippeln än över kanten till behållaren när ja trycker igenom, men så kanske de ska vara? kanske öppnat den för mycke...

Tack så länge!
 
Luftat nerifrån..



När ja rev motorn så plocka ja isär det som var nödvändigt för att dela den, iallafall va ja kan komma ihåg!

Alla skivor är raka, men får testa lossa slavcylindern å se om de hjälper!

f.ö så rinner de ju nästan ut mer olja vid nippeln än över kanten till behållaren när ja trycker igenom, men så kanske de ska vara? kanske öppnat den för mycke...

Tack så länge!

va?!

hur luftar du egentligen? gör såhär.

1) öppna locket på pumpen på styret.
2) släpp dom tre skruvarna på slavcylindern på motorn. du har nu slavcylindern i handen som sitter kvar i slangen.
3) tryck in kolven i slavcylindern med tummen så långt det går. (det kan hända du behöver suga ur lite olja ur behållaren på styret för att förhindra att det rinner över).
4) skruva tillbaka slavcylinder på motorn och lufta som vanligt.

DVS
1) pumpa en stund, se om det kommer några luftbubblor. knacka lite på styret och slangen och se om det kommer några bubblor till.
2) tryck in handtaget och släpp på luftnippeln nere på slavcylindern (typ 1/4 varv). sätt en slang på nippeln för att ta vara på olja och så ser du om det kommer någon luft.
3) dra åt nippeln igen och släpp handtaget. pumpa ett par gånger.

Gör du detta rätt och får ur luften som kan bli kvar i slavcylindern så tar det typ 5 "luftningar" innan du har tryck i grejerna.

glöm inte fylla på behållaren medan du luftar.
 
luftat enligt manualen, även testat din beskrivning utan bättre resultat..
Men hur känns kopplingen då?Att fem lameller följer med i klump när du trycker in handtaget är ju bara för att dom klibbat ihop och har inget med luftningen att göra.
 
Men hur känns kopplingen då?Att fem lameller följer med i klump när du trycker in handtaget är ju bara för att dom klibbat ihop och har inget med luftningen att göra.

Känns att de e olja i, men knappt motstånd, innan ja rev så va de mycke mer motstånd än va de e nu, funka klockrent!
oavsett hur ja justerar greppet så e de likadant, om ja inte skruvar ut den max dvs. Nu går den till ca 5mm från handtaget, men när ja justerar om den så märks ingen skillnad..

När hjulet hänger i luften, växel är i och ja kopplar å försöker snurra hjulet så e de som om ja inte kopplar alls, typ!
Även om man försöker rulla den på marken, trögt!

Ska få hjälp av en vän till helgen, funkar de inte efter de får ja köra den till nån verksta!
 
Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top