Vårfix - Husqvarna 125

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Hej! Nu är det dags för mig att ha en egen mina-problem-tråd :hej

-Husqvarna WRE 125 1995 som snart har gått 2100 mil-
Kolvbyte
Den husqvarnaåterförsäljare jag kontaktat, Trollhättans MC-sport, tar tyvärr ej hem kolvar till min årsmodell. Den tyska sidan http://www.geiwiz.de/ säljer passande kolvar för ~1270 kr inkl. frakt.
Fråga 1: Skall jag ta det priset, eller leta vidare? Låter väldigt dyrt, men frakten kostar 35€ till Sverige :gnissla

Motorn har inte skurit eller värmenypt utan jag byter för att det sägs här på forumet att det är dags vid 2000 mil. Jag har än så länge ingen koll på huruvida det är repor och liknande i cylindern, men tror ej den har några skador i fodret.

Fråga 2: Är den nicasilbehandlad, eller liknande?
Fråga 3: Skall jag hona cylindern själv, om det behövs? Antar att en bild måste upp för att ni skall kunna svara korrekt
Fråga 4 VIKTIGT: Vilken storlek på kolven? Om cylindern är hel och fin, kan jag ha samma storlek som den som är i? Antar att det finns nån märkning att gå efter?

Framgaffel
Tyvärr hörs det oljud när gaffeln utvidgas efter lagom hård sammanpressning. Vet inte om det är skrap eller pysljud.
Fråga 5: Skall jag byta packboxar och olja för att åtgärda problemet?
Fråga 6: Är det värt att lämna in gafflarna till verkstad, eller skall jag slabba själv?

Tack på förhand! :)

1. Ring Halvards, före detta Husqvarnaimportören. Kan även testa nillsons motor i Skåne, jag köpte min kolv därifrån. Annars är väl 127 euro inte så farligt.

2. Nicasil ja.

3. Ingen aning. Ser den fin ut hade jag kört vidare.

4. Kolla vad det står på cylindern. Om du ringer någon bra handlare, typ Halvards, vet dom vad du ska göra. :tummenupp.

Gaffeln har jag sämre koll på. Ska du dela den behöver du dock ett specialarverktyg, går att göra själv om man vill. Annars brukar det väl inte vara så dyrt att lämna in.

Tack Loy! Har skickat ett mail till halvards så får de svara när de vill, annars ringer jag inom nån vecka. Men vad positivt det lät att jag kanske inte behöver greja en massa med cylindern, kul! :crash
1. Ring Halvards, före detta Husqvarnaimportören. Kan även testa nillsons motor i Skåne, jag köpte min kolv därifrån. Annars är väl 127 euro inte så farligt.

2. Nicasil ja.

3. Ingen aning. Ser den fin ut hade jag kört vidare.

4. Kolla vad det står på cylindern. Om du ringer någon bra handlare, typ Halvards, vet dom vad du ska göra. :tummenupp.

Gaffeln har jag sämre koll på. Ska du dela den behöver du dock ett specialarverktyg, går att göra själv om man vill. Annars brukar det väl inte vara så dyrt att lämna in.

Edit: Ni övriga som tjuvläser denna tråd får givetvis också svara här :D

Last edited:
Bring
Up
My
:) Någon som vet ifall det sitter kopparpackningar mellan kröken och cylindern? Det ser ut att vara två stycken där, men de vill absolut inte loss från kröken. Dessutom är det helt slätt på insidan, men tror det endast är sot som skapat en fint aerodynamisk kanal. Skall jag ta i hårdare med polygripen eller kommer hela kröken gå i tusen bitar då? Kan greja bild imorgon

Bring
Up
My
:) Någon som vet ifall det sitter kopparpackningar mellan kröken och cylindern? Det ser ut att vara två stycken där, men de vill absolut inte loss från kröken. Dessutom är det helt slätt på insidan, men tror det endast är sot som skapat en fint aerodynamisk kanal. Skall jag ta i hårdare med polygripen eller kommer hela kröken gå i tusen bitar då? Kan greja bild imorgon

fixa bild så får du ett svar imorgon :tummenupp

Mhm. Hoppas ni ser vad jag vill se, två stycken packningar?

Bifogat

• DSC01969 - Kopia.jpg
    DSC01969 - Kopia.jpg
    237.9 KB · Visningar: 53
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti