Vågar man köpa bilen?

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Har spanat in en bil på blocket som jag har tänkt att ha som andrabil. En Saab 9-5 -07. Bilen verkar ok enl transportstyrelsen även om det alltid är ett risktagande med beg. bilar, men mannen som säljer har 146 betalningsanmärkningar och negativ inkomst de senaste två åren..
Vågar man handla? :va Är han målvakt tro?

din magkänsla säger nej, eftersom du startade tråden. följ den...

Njet. men det var ett bra pris på bilen som självklart fick mig intresserad. :nästanlurad

Det ska väl stå "kreditköp" på reg beviset om fordonet är pantsatt.

Jo fast det är ingen hundraprocentig garanti fick jag höra av vägverket/transportstyrelsen när jag surra med dem om detta för några år sen. A och O är ju att man har ett vattentätt avtal och att man faktiskt kan ha ett förtroende för säljaren.

Jo fast det är ingen hundraprocentig garanti fick jag höra av vägverket/transportstyrelsen när jag surra med dem om detta för några år sen. A och O är ju att man har ett vattentätt avtal och att man faktiskt kan ha ett förtroende för säljaren.

Det är i princip omöjligt att få till stånd ett "vattentätt" avtal vid konsument-konsumentköp av begagnade bilar. Anyway.. Carry on.

Åk och provkör bilen, kontrollera skatteskuld samt kreditskuld, dessa uppgifter får du från transportstyrelsen. Kör sen ett M-test på bilen om du får möjlighet till det innan du köper den, sen är ju allt lugnt.
Även om det bådar illa när säljaren har denna bakgrund, men ville han dölja något så skulle han ha skyddad identitet alternativt skriva bilen på någon annan.
Jag skulle inte köpa den, men då köper jag heller aldrig bilar av zigenare, bilnasare eller tjejer :gnissla

Att det finns en kredit på bilen eller motsvarande är jag inte alls orolig för. Det kan jag kolla upp. :tummenupp
Vad jag inte kan kolla upp är om bilen är fin eller taskig inombords. Ja, det går att göra ett M-test, men det tar tid att boka ett sådant och risken är att den inte finns kvar när det väl är dags för testet. Då får jag stå där med test att betala..
I detta fallet, så verkar han inte ha ägt den mer än två veckor. Alltså någon slags vidareförsäljning. När han har så mycket anmärkningar på sig dessutom, så finns det inte en chans i världen att man på rättslig väg kan få tillbaka något om bilen visade sig vara helt annat skick än utlovat.
Det är därför jag tvekar. Magkänslan säger att det är något lurt, men visst kan det vara en toppenbil ....och hur i h--te har han fått pengar till ett "spekulationsköp" om man uppenbarligen inte har några som helst tillgångar?
nej, just detta projekt är nerlagt nu..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...