Växlarna hoppar ur

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Har lite problem med nyinskaffade fiddyn. :huvet
Hojjen är en TWS Pro från 2006, förra ägarn uppskattade cirka 25-30h.
Han sa även att han hade fixat växellådan så den skulle bli "starkare".
Problemet uppstår enbart när jag växlar ner, och det känns som det är just vid 2an tror ja det händer mest. Vad kan felet bero på?

kolla så att inte växelpinnen sitter ett jack för lågt, den kan ta i ramen då och det medför att du inte kommer hela vägen ner och får i växlen ordentligt.

Vissa motorer Kina/Minimx motorer med 1N234 växel lådan, har tendensen att kunna missa i nerväxlingen ifrån 3-2an. Detta fenomen uppstår pga av att rullen som ska hamna på rätt ställe på växelstjärnan hoppar ett läge för långt, speciellt vid lite tuffare körning. Ett knep som kan åtgärda detta problem är att slipa ur 2ans läge på växelstjärnan så att den håller kvar rullen bättre.

Om det var detta problem du har med din Vxl låda?.

//Johan

Vissa motorer Kina/Minimx motorer med 1N234 växel lådan, har tendensen att kunna missa i nerväxlingen ifrån 3-2an. Detta fenomen uppstår pga av att rullen som ska hamna på rätt ställe på växelstjärnan hoppar ett läge för långt, speciellt vid lite tuffare körning. Ett knep som kan åtgärda detta problem är att slipa ur 2ans läge på växelstjärnan så att den håller kvar rullen bättre.

//Johan

Har kört lite mer nu, och kan säga att det är Precis det du beskriver. Tänkte inte öppna lådan än på ett tag, var tydligen precis renoverad, men hur mycket skadar detta lådan i sig? Med den här utväxlingen fiddys har ligger man ju ändå bara på 4an, kanske 3an ibland :yoparty

Jag vet inte om det är jag som kör för hårt men nu har det i alla fall uppkommmit ett till problem, när jag ligger på 3an så "hackar" den lite, oftast vid lågt varvtal. Har aldrig hänt på någon annan växel, vad kan det vara, dreven slut?

Jag vet inte om det är jag som kör för hårt men nu har det i alla fall uppkommmit ett till problem, när jag ligger på 3an så "hackar" den lite, oftast vid lågt varvtal. Har aldrig hänt på någon annan växel, vad kan det vara, dreven slut?

Om den ej hackar alltid på 3ans växel, så verkar det ju inte vara en trasigt kugg, för då bör den ju hacka alltid när du kör på just den växeln. Men det kan ju vara så att själva ingreppet som ska hålla 3ans växel på plats är slitet så att det ej orkar hålla växeln 100% på plats.

//Johan

Om den ej hackar alltid på 3ans växel, så verkar det ju inte vara en trasigt kugg, för då bör den ju hacka alltid när du kör på just den växeln. Men det kan ju vara så att själva ingreppet som ska hålla 3ans växel på plats är slitet så att det ej orkar hålla växeln 100% på plats.

//Johan

Det är tyvärr det den gör, den hackar nästintill hela tiden. Men problemet försvinner vid högre varvtal, nära maxvarv. Själva hacket kan liknas vid att jag håller full gas och touchar lite på kopplingen om du förstår vad jag menar, det lixom drar till som att däcket får grepp eller nåt :confused: har förövrigt slutat köra på den växeln sålänge, tills jag kommer på problemet...

Ett knep som kan åtgärda detta problem är att slipa ur 2ans läge på växelstjärnan så att den håller kvar rullen bättre.

//Johan

Är ganska säker på vad du menar, men ja bifogar en bild så kan du väl säga vilket nummer så att ja verkligen gör rätt, pallar inte köpa ny växellåda :huvet

Bifogat

• TwsPro110%2f28Vaxelada.gif
    TwsPro110%2f28Vaxelada.gif
    41.7 KB · Visningar: 136
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma