Växla ut ur neutral när man rullar ?

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Hoj
GSXR 750 -98
Har haft lite problem med kopplingen/lådan förra säsongen, svår växlad etc. Men fungerar bra nu efter justering. Ett probem jag har är dock att om jag råkar få I neutral istället för ettan när jag växlar ner och kör I e.g 30km/h så kan jag inte växla up/ner till 1 eller 2:an utan att stanna motorcyckeln (matcha varven hjälper inte).

En annan sak som kanske är relaterad som jag funderat över är att jag får ett svagt klunkande ljud som påminer om när man läger I ettan när jag släpper ut kopplingen I låga hastigheter, precis vid drag läget.

Nån som vet? :näsblod

Är den stum?

Skulle gissa på att den inte kopplar ur riktig så mycket som den skall. Rycker till ordentligt när du trycker i ettan stillastående?

Frikopplar undermåligt. Det är också det som gör att det klonkar från lådan när du rullar långsamt och frikopplar - kopplingen biter fortfarande och du får ingen fullständig frikoppling. Kan vara metallplattorna i kopplingskorgen som skevat till sig en smula är min gissning.

Vad gjorde du för justering förra året och vad var det som blev bättre?
Slirar kopplingen under acceleration?
Det låter som att du borde kolla kopplingskorgen, lamellerna och stålskivorna.

Min ena Kawa 750 kan man inte lägga i tvåan vid stillastående. Farten måste vara 10 km/tim eller så. Vet inte vad som är så fiffigt med den finessen men det är i alla fall lätt att hitta friläget om man vill lägga ur växeln vid ett segt rödljus.

Vad gjorde du för justering förra året och vad var det som blev bättre?
Slirar kopplingen under acceleration?
Det låter som att du borde kolla kopplingskorgen, lamellerna och stålskivorna.

Min ena Kawa 750 kan man inte lägga i tvåan vid stillastående. Farten måste vara 10 km/tim eller så. Vet inte vad som är så fiffigt med den finessen men det är i alla fall lätt att hitta friläget om man vill lägga ur växeln vid ett segt rödljus.
Kawa har väl något unikt med att det enbart går att få i neutral när man står stilla och har ettan i?

EDIT; Kan det heta "positive neutral finder" tro?

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck