Växelpedal Honda Dominator -89

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Jag fick ett smärre problem när jag var ute och brummade i helgen, helt plötsligt så fick växelpedalen ett spelrum på en decimeter och började glappa riktigt mycket..
Jag puttrade hemåt och plockade av pedalen för att kolla vad som hänt..
Splinsen i pedalen är totalt slut men på axeln från hojen så är det helt ok.. Förmodar att axeln är stål och pedalen alejumjum...

Mitt problem är då att vad ska jag göra?! köpa ny pedal?! förmodligen skitdyrt och skitsvårt att hitta eller dra nån skruv eller liknande igenom hela pedalen/axeln....

Tips mottages tacksamt, eller nån som har en pedal som ligger och skräpar..
Kanske finns pirat som passar?!
Tack på förhand

Du är ok med att fulmecka ?

Ölburk, klipp ut en bit som täcker biten där det satt splines innan på pedalen, kläm fast, spänn skruven så det skapas nya splines. Det bör räcka.

Dominator från 89.. Fulmek inga problem...

Håller mer än 2 veckor får man väl hoppas för det är så länge till som jag ska pendla 13 mil om dan... ^^
men bilen får det bli imorrnbitti så får jag meka måndagkvällen... Fasen oxå.. det ska ju vara guldväder imorrn... :(

Dominator från 89.. Fulmek inga problem...

Håller mer än 2 veckor får man väl hoppas för det är så länge till som jag ska pendla 13 mil om dan... ^^
men bilen får det bli imorrnbitti så får jag meka måndagkvällen... Fasen oxå.. det ska ju vara guldväder imorrn... :(

Det var du som stog vid Beviks igår?

Vad hände där egentligen?

""Mitt problem är då att vad ska jag göra?! köpa ny pedal?! förmodligen skitdyrt och skitsvårt att hitta eller dra nån skruv eller liknande igenom hela pedalen/axeln.... ""

Borra igenom utgående axeln?? Du är galen! :7peta Låt säga att du sabbar utgående axeln.. hur löser du det sen?

Skruven som spänner fast pedalen mot axlen har nog varit lös. Så länge du tajtar upp den efter du petat in ditt alumellanlägg ska det vara lugnt.

Tips, klipp 2 bitar o lägg reserven i skinnstället tillsammans med fast nyckel som krävs för att ställa växelpedalen.

""Mitt problem är då att vad ska jag göra?! köpa ny pedal?! förmodligen skitdyrt och skitsvårt att hitta eller dra nån skruv eller liknande igenom hela pedalen/axeln.... ""

Borra igenom utgående axeln?? Du är galen! :7peta Låt säga att du sabbar utgående axeln.. hur löser du det sen?

Jo jag ska inte förneka att jag kan ha galna ideér.. det är därför som det är så bra att kunna testa saken först i teorin på detta forum och så säger du NEEEJ för tusan pucko !!! och då gör jag inte så :D

Så fort jag kommer hem ska jag svepa en öl så jag kan ta burken och meka dit en bit :D
Tack för en riktigt underbar och smidig lösning, återkommer om jag får psykbryt ;)

Du är ok med att fulmecka ?

Ölburk, klipp ut en bit som täcker biten där det satt splines innan på pedalen, kläm fast, spänn skruven så det skapas nya splines. Det bör räcka.

Sitter som tusan nu :) Hoppas det håller länge.... :tummenupp

Bild!

Har själv en Dominator så tips till framtida problem är nyttigt :D

DSC_0049.jpg

Lättast att få din mellanlägget av ölburk var att sköra ut en bit och lägga den i hålet på växelpedalen, bocka ut den lite så den blev konformad mot axeln sedan dunka på den med lite lämpligt våld för att sedan dra åt utav bara fasen med skruven...
som sag det sitter som tusan nu, men jag får höra av mej när det rasar igen.. ;)

Sitter som tusan nu :) Hoppas det håller länge.... :tummenupp

Så länge du har en fast nyckel o reservbiten i jackan är det lugnt.

I värsta fall, om det lossnar, fäst aluminiumet med epoxy mot pedalen, du har splines på axlen, och skapar det i aluminiumet då du spänner fast den. Tror dock inte det ska vara någon fara. Dock, då det gäller fulmeck, se alltid till och ha en plan B. Hur jag nu vet det.....

Edit: Den bilden, så vackert att jag blir tårögd.... =o)

Last edited:
View attachment 384667

Lättast att få din mellanlägget av ölburk var att sköra ut en bit och lägga den i hålet på växelpedalen, bocka ut den lite så den blev konformad mot axeln sedan dunka på den med lite lämpligt våld för att sedan dra åt utav bara fasen med skruven...
som sag det sitter som tusan nu, men jag får höra av mej när det rasar igen.. ;)

Fanns det ingen längre skruv? Har hört att det finns dubbelt så långa skruvar? :crash
Skönt att det löste sig i alla fall, kan vara värt att kolla vad en ny pedal kostar, ibland är inte priserna så höga som man tror, är du 5-10 mil hemifrån, sent på kvällen och det börjar lossna så kanske inte fulmeck var värt det hela.. :rolleyes: :fyllisar

Fanns det ingen längre skruv? Har hört att det finns dubbelt så långa skruvar? :crash
Skönt att det löste sig i alla fall, kan vara värt att kolla vad en ny pedal kostar, ibland är inte priserna så höga som man tror, är du 5-10 mil hemifrån, sent på kvällen och det börjar lossna så kanske inte fulmeck var värt det hela.. :rolleyes: :fyllisar

Nja om jag fått tag i en längre så hade den gått i motorkåpan vi växling.. ^^ Tyvärr den enda jag hade liggandes för orginalet lyckades jag dra av.. :yoparty
Jo jag kolla upp ny pedal men 800 pix för en orginal vad det inte värt, pirat finns inte :mad:

Fulmeck kommer bli mitt ledord när det gäller den här hojen :hihi måste ju lära sig mycket när men på senare tid av livet skaffat sin första hoj :banana

Leta reda på en butik som säljer crossprylar, ta med växelpedalen dit och jämför splines:en.
Har själv hittat lämpliga pedaler, en kx80-pedal passar fint på en honda fyrhjuling till exempel.

Eftermarknads crosspedaler kostar 120-200kr om man väljer en i stål, aluminiumpedalerna kostar omkring 300-350kr som piratdel. Stålpedalerna är för övrigt lättare att kröka till rätt form om det behövs.

Leta reda på en butik som säljer crossprylar, ta med växelpedalen dit och jämför splines:en.
Har själv hittat lämpliga pedaler, en kx80-pedal passar fint på en honda fyrhjuling till exempel.

Eftermarknads crosspedaler kostar 120-200kr om man väljer en i stål, aluminiumpedalerna kostar omkring 300-350kr som piratdel. Stålpedalerna är för övrigt lättare att kröka till rätt form om det behövs.

Hade med pedal till butik och allt. Men men Tack för tipset :)
Ska leta mera grundligt när det strular igen ;)

Bild!

Har själv en Dominator så tips till framtida problem är nyttigt :D

Nu kan jag meddela om att om man fulmeckar in ölburken däremellan och sedan kör lugn landsvägkörning i ca 40 mil (pendlade då) så håller den så länge sen är det kass igen...

Tyvärr mycket jobb för lite körning.. blir att fixa annan pedal..

Har varit och hittat en pedal som passar axeln med splinsen, kapat av gamla pedalen och ska svetsa på nya "splinsen delen" på gamla pedalen... Kommer bli skitbra intalar jag mej.. Ska bara ner till en verkstad och svetsa lite sen kan jag till och med lägga upp en bild på mitt eventuella lyckade projekt.. :banana

Om det är problem med axelsplinen så har jag testat lite olika metoder.
1.aluburk i splinen -- okay
2.borra igenom axeln. --Dåligt
3. Göra axeln fyrkantig -- Dåligt
4. Svetsa fast petaren på axeln. -- funkar bara en kortare tid
5. Kapa axeln. Svetsa dit nya spline på befintlig axel från donator. -- bra

Oftast är det inte så jobbigt att få ut axeln om du lyfter transkåpan och lite till.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup